اجرای بازی‌های ویندوز در مک با استفاده از نرم‌افزار CrossOver 20

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۵:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
کاربران رایانه‌های مک مبتنی بر آرم از این پس می‌توانند با استفاده از نرم‌افزار crossover 20، بازی‌ها و برنامه‌های ویندوزی را اجرا کنند.
تبلیغات

اپل در مراسم WWDC روند گذار از پردازنده‌های اینتل x86 به پردازنده‌های اختصاصی خود را علنی کرد. کوپرتینویی‌ها در آن مراسم از لایه‌ی ترجمه‌ی بلادرنگ موسوم به روزتا ۲ پرده‌برداری کردند؛ روزتا ۲ نرم‌افزاری برای شبیه‌سازی محیط و زبان x86 به زبان ARM64 است. ما می‌دانیم رایانه‌های مک جدید با پردازنده‌ی M1 می‌توانند برنامه‌های مبتنی بر اینتل و آرم ساخته‌شده برای iOS را اجرا کنند؛ اما کاربران رایانه‌های مک که برای برخی از نرم‌افزارهای خاص به ویندوز احتیاج دارند، دیگر قادر به اجرای ویندوز به‌صورت بوت کمپ (Boot Camp) نیستند و حتی ویندوز آرم خیلی از نرم‌افزارهای مبتنی بر x86 را پشتیبانی نمی‌کند. بااین‌حال شرکت نرم‌افزاری CodeWeavers اعلام کرده است که نرم‌افزار CrossOver 20، اکنون برای مک‌های مجهز به پردازنده‌یM1 بهینه و قابل اجرا شده است؛ به این معنی که رایانه‌های مک جدید می‌توانند نرم‌افزار ویندوز را در سیستم‌عامل مک اجرا کنند. اگر با CrossOver آشنا نیستید، این نرم‌افزار یک پلتفرم مبتنی بر پروژه منبع باز Wine است که می‌تواند محیط ویندوز را در مک OS و لینوکس اجرا کند و به عبارت دیگر، به کاربران این امکان را می‌دهد تا نرم‌افزار ویندوز را روی سیستم‌عامل‌های دیگر، نصب و اجرا کنند؛ حتی بدون نصب نسخه کامل ویندوز و دقیقا مانند کاری که روی ماشین مجازی انجام می‌دهید.

درحالی‌که اپل و مایکروسافت تأیید کرده‌اند رایانه‌های مک مبتنی بر آرم، حداقل درحال‌حاضر از ویندوز پشتیبانی نمی‌کنند، حال توسعه‌دهندگان CodeWeavers قادر به اجرای کراس‌اور ۲۰ در رایانه‌های مک مجهز به تراشه M1 شده‌اند و آخرین نسخه CrossOver ازطریق روزتا ۲، نرم‌افزارها و بازی‌های اختصاصی ویندوز را برای کاربران مک به ارمغان می‌آورد.

تماشا در یوتیوب

همان‌طور که در ویدئو می‌بینید، تیم CrossOver با موفقیت برخی از نرم‌افزارهای ویندوز را روی رایانه‌های مک M1، از جمله نسخه‌ی دسکتاپ بازی محبوب Team Fortress 2، نصب کرده‌ است. بازی به‌اصطلاح لگ‌هایی دارد؛ اما بیشتر اوقات به‌خوبی اجرا می‌شود. اجرای CrossOver 20 در مک‌ با تراشه M1 تنها با سیستم‌عامل مک OS بیگ سر نسخه‌ی بتای 11.1 که از شبیه‌ساز روزتا ۲ بهره می‌برد امکان‌پذیر بود و حالا کاربرانی که آخرین نسخه بتای مک OS را اجرا می‌کنند هم‌ می‌توانند نرم‌افزار کراس‌اور (با نام کامل CrossOver 20.0.2) را امتحان کنند و از آن لذت ببرند.

برای اطلاعات بیشتر در مورد CrossOver 20 می‌توانید به پست وبلاگ توسعه‌دهندگان این پلتفرم در اینجا مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات