مک مینی مجهز به پردازنده‌ M1 از لاجیک برد کوچک‌تری برخوردار است

پنج‌شنبه ۲۹ آبان ۱۳۹۹ - ۱۳:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
با توجه ‌به عرضه‌ی رایانه‌های مک مبتنی بر پردازنده‌ی M1، بررسی‌ مک مینی از لاجیک برد کوچک‌تر آن نسبت به نسل گذشته حکایت دارد.
تبلیغات

در هفته‌ای که گذشت، اپل طی رویدادی موسوم به One More Thing که بر معرفی پردازنده‌ی اختصاصی اپل (M1) تمرکز داشت، از سه رایانه‌ی مک با قلب تپنده‌ی M1 رونمایی کرد و از روز گذشته، سه رایانه‌ی مک مینی، مک‌بوک پرو و مک‌بوک ایر ۱۳ اینچی را دراختیار خریداران قرار داده است. مک مینی و مک‌بوک پرو ۱۳ اینچی برخلاف مک‌بوک ایر از یک فن برای خنک‌سازی اجزای داخلی استفاده می‌کنند که باعث پایدار بودن محصول در کارهای سنگین می‌شد. حال با توجه ‌به عرضه‌ی این سه محصول، برخی از منابع و یوتیوبرها به سراغ کالبدشکافی اجزای داخلی مک مینی رفته‌اند تا دیدی کلی و جامع از قطعات داخلی آن به کاربران منتقل کنند.

ویدئوی منتشرشده‌ در کانال Brandon Geekabit، تأثیر پردازنده‌ی M1 بر اندازه‌ی برد منطقی اپل (لاجیک برد) را نشان می‌دهد. سیستم-روی-تراشه‌ی M1 و تمامی اجزای آن، نسبت به پردازنده‌های اینتل فضای کمتری اشغال می‌کند و باعث کاهش اندازه‌ی لاجیک برد شده است. جداسازی و دسترسی به قطعات مک مینی مجهز به پردازنده‌ی M1 تقریبا مانند گذشته و مک مینی‌های مبتنی بر اینتل است؛ اما تفاوت عمده این است که لاجیک برد M1 فضای بسیار کمتری اشغال می‌کند و با توجه ‌به اینکه مک مینی بر همان شاسی نسل قبل اینتل سوار شده است، این اختلاف اندازه خود را بیش از هر زمان دیگری نشان می‌دهد.

تماشا در یوتیوب

تراشه M1 در معیارهای اولیه عملکرد فوق‌العاده خوبی از خود نشان داده؛ اما از ضعف‌هایی نیز برخوردار است. اپل تعداد پورت‌های تاندربولت (Thunderbolt) مک مینی جدید را به نصف کاهش داده است و برد گیگابیت اترنت دیگر گزینه‌ی قابل ارتقا به‌حساب نمی‌آید. ازآنجاکه رم و SSD روی مادربرد M1 لحیم می‌شوند، حافظه‌ی مک مینی جدید هم دیگر به وسیله‌ی کاربر قابل ارتقا نیست. نسخه‌ی پایه‌ی مک مینی با قیمت ۱۰۰ دلار ارزان‌تر از مدل قبلی، همراه ‌با پردازنده‌ی M1 و ۲۵۶ گیگابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی از نوع SSD و ۸ گیگابایت رم با قیمت ۶۷۹ دلار از روز گذشته قابل خرید است.

ویدئوی کامل منتشرشده در کانال یوتیوب Brandon Geekabit را می‌توانید در اینجا تماشا کنید. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره‌ی تأثیر پردازنده‌ی M1 در رایانه‌های جدید مک چیست؟ 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات