تیک ‌تاک با هدف مقابله با انتشار اطلاعات غلط، ویدیوهای دیپ‌ فیک را حذف می‌کند

پنج‌شنبه ۱۶ مرداد ۱۳۹۹ - ۱۲:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
تیک‌تاک تلاش می‌کند تا سرویس خود را هرچه بیشتر قانونی‌تر و معتبرتر نشان دهد. آن‌ها با مسدودسازی دیپ‌فیک، مقابله‌ای جدی با انتشار اطلاعات غلط می‌‌کنند.
تبلیغات

تیک‌تاک برنامه‌های مدیریتی و نظارتی جدیدی را در سرویس خود پیاده‌سازی می‌کند تا پلتفرمش هرچه بیشتر در برابر اطلاعات غلط محافظت شود. تلاش آن‌ها در آستانه‌ی انتخابات سال ۲۰۲۰ ایالات متحده انجام می‌شود تا هرگونه دخالت و و تأثیر منفی بر فضای انتشار اطلاعات، به حداقل برسد. شرکت چینی که اکنون تحت فشارهای شدید قرار دارد و شاید مذاکراتی جدی هم با هدف فروش به مایکروسافت در پیش بگیرد، بخش مهمی از سیاست‌های جدید مدیریتی را در مسدودسازی ویدیوهای دیپ‌فیک اجرا می‌کند. دیپ‌فیک، ویدیوهای ساخته‌شده به کمک هوش مصنوعی هستند که با تغییر چهره‌ و حتی صدای افراد حاضر در ویدیوها، مخاطبان را گمراه می‌کنند.

مسدودسازی ویدیوهای دیپ‌فیک در تیک‌تاک در پست وبلاگی و به قلم مدیر عملیات شرکت در ایالات متحده رسانه‌ای شد. آن‌ها هرگونه ویدیوی ساختگی یا دستکاری شده که موجب گمراهی مخاطبان شود و تأثیر خطرساز داشته باشد را مسدود و حذف می‌کنند. در متن پست وبلاگی به‌صورت مستقیم به ویدیوهای دیپ‌فیک اشاره می‌شود. تیک‌تاک می‌گوید اگرچه قوانین شرکت قبلا هم انتشار چنین محتوایی را محدود و ممنوع می‌کرد، اما سیاست‌های جدید، اقدام جدی تیک‌تاک برای مقابله با اطلاعات گمراه‌کننده را به‌روشنی نشان می‌دهد.

ویدیوهای دیپ‌فیک درحال‌حاضر بیشتر کاربرد سرگرمی دارند. تاکنون استفاده‌ی گسترده‌ای از آن‌ها در کمپین‌‌های تبلیغاتی صورت نگرفته است. ازطرفی همیشه این نگرانی وجود دارد که سوءاستفاده از قابلیت‌های دیپ‌فیک در لحظات مهم سیاسی مانند انتخابات ریاست جمهوری، موجب گمراهی کاربران شود. به‌هرحال سرویس‌های گوناگون شبکه‌ی اجتماعی از مدت‌ها پیش تلاش کرده‌اند تا توزیع این‌گونه ویدیوها به حداقل برسد.

فناوری‌هایی که برای ساخت ویدیوهای دیپ‌فیک استفاده می‌شوند، روز‌به‌روز پیشرفت می‌کنند و آسان‌تر از گذشته هم دردسترس کاربران عادی قرار می‌گیرند. ازطرفی استفاده‌ی خراب‌کارانه از آن‌ها می‌تواند به اعتبار یک سیاست‌مدار یا فرد مشهور آسیب وارد کند. به‌عنوان مثال اگر ویدیوی دیپ‌فیک سیاست‌مداری در اوج رقابت‌های انتخاباتی، حمایت او از گروه یا موضوع بحث‌برانگیزی را نشان دهد، احتمالا بازگرداندن اعتماد طرفداران، بسیار دشوار خواهد بود. به همین دلایل، علاوه بر شبکه‌های اجتماعی بزرگ، بسیاری از ایالت‌های آمریکا نیز استفاده از دیپ‌فیک را در ویدیوهای تبلیغاتی ممنوع اعلام کرده‌اند.

سیاست‌های مقابله با محتوای خطرناک و گمراه‌‌کننده، محدود به ویدیوهای دیپ‌فیک نیست. درواقع شبکه‌هایی همچون تیک‌تاک، ممنوعیت‌های جدید را محدود به ویدیوهای حرفه‌ای مبتنی بر هوش مصنوعی نکرده‌اند. آن‌ها هرگونه ویدیویی که حتی شاید با ویرایش ساده، به رقبای انتخاباتی ضربه بزند را ممنوع اعلام می‌کنند. تیک‌تاک از اصطلاح Shallow-fake برای این دسته از ویدیوها استفاده کرده و تنها خطرساز بودن یا توهین‌آمیز ویرایش ویدئو را به‌عنوان دلیل و معیار حذف آن‌ها عنوان می‌کند.

تیک‌تاک از مدت‌ها پیش تبلیغات سیاسی را در پلتفرم خود ممنوع اعلام کرد. ازطرفی ممنوعیت جدید سعی می‌کند تا پوشش گسترده‌تری روی انواع محتوایی داشته باشد که شاید با اهداف سیاسی ساخته و توزیع شوند. در جریان سیاست‌های جدید، قوانین شرکت برای ممنوعیت رویکردهای خراب‌کارانه‌ی دیگر همچون استفاده از حساب‌های کاربری تقلبی و ربات‌ها برای توزیع محتوا هم مجددا با تأکید مطرح می‌شوند. تیک‌تاک همچنین می‌گوید که همکاری خود را با PolitiFact و Lead Stories بیشتر خواهد کرد تا بررسی حقایق اطلاعات در پلتفرم، با دقت بیشتری انجام شود.

فعالیت‌های تیک‌تاک متمرکز بر انتخابات سال ۲۰۲۰ ایالات متحده بسیار گسترده هستند. آن‌ها بخش‌های مخصوصی برای اطلاع‌رسانی درباره‌ی انتخابات در نظر گرفته‌اند. همچنین گزینه‌های جدیدی دراختیار کاربران قرار می‌گیرد تا هرگونه اطلاع‌رسانی غلط یا محتوای مخرب مرتبط با انتخابات را گزارش کنند. به‌هرحال تیک‌تاک اکنون وضعیت مناسبی در بازار آمریکا ندارد. رویکردهای جدید شرکت نشان می‌دهد که آن‌ها بیش از همیشه به‌دنبال نشان دادن حسن نیت خود هستند و حتی زمینه را هم برای فروش به شرکت آمریکایی، فراهم می‌کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات