گوگل راهکار مایکروسافت برای کاهش مصرف رم مرورگر کروم را غیرفعال کرد

جمعه ۲۷ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت با به‌روزرسانی مِه ویندوز ۱۰، قابلیت Segment Heap را برای کاهش مصرف رم اج و کروم به‌همراه آورد. ظاهرا گوگل به‌تازگی این قابلیت را برای مرورگر کروم غیرفعال کرده است.
تبلیغات

گوگل کروم در عین مزیت‌های متنوعی که ارائه می‌دهد نقص بسیار بزرگی دارد و آن، اشغال فضای درخورتوجهی از حافظه‌ی رم رایانه است. حتی کاربران وفادار کروم نیز همواره به‌خاطر این موضوع انگشت انتقاد را به‌سمت گوگل می‌گیرند. مایکروسافت مدتی پیش اطلاعیه‌ای منتشر کرد که در رسانه‌ها موردتوجه قرار گرفت. ردموندی‌ها در اطلاعیه‌ی خود مدعی شدند به راهکاری دست پیدا کرده‌اند که با اتکا بر آن می‌توان مشکل اشغال حافظه‌ی رم توسط کروم را در رایانه‌های مبتنی‌بر ویندوز ۱۰ رفع کرد. اگر امیدوار بودید که این قابلیت جدید باعث شود گوگل کروم حجم کمتری از منابع رایانه را به‌خود اختصاص دهد، خبر بدی برای شما داریم. گوگل در اطلاعیه‌ای جدید از غیرفعال‌سازی راهکار مایکروسافت خبر داده است.

گوگل کروم امروزه محبوب‌ترین مرورگر وب در دنیا به‌حساب می‌آید و کاربران بسیار زیادی دارد. در بین سهم کروم و دومین مرورگر محبوب از بازار اختلافی بسیار زیاد دیده می‌شود و قطعا در سال‌های پیش‌رو رتبه‌ی نخست همچنان در اختیار مرورگر کروم خواهد ماند. طی سال‌های اخیر اشغال حافظه‌ی رم توسط کروم باعث آزار کاربران زیادی شده است. اگر تب‌های متعددی را در کروم باز کنید، به‌طور معمول رایانه‌های عادی دچار کندی می‌شوند. این مشکل به‌حدی حاد بود که مایکروسافت تصمیم گرفت به‌جای گوگل دست‌به‌کار شود و با انتشار به‌روزرسانی مه ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰، آن را رفع کند. مایکروسافت به‌منظور کاهش اشغال حافظه‌ی رم توسط کروم، به استفاده از قابلیتی تحت عنوان Segment Heap روی آورد. 

مایکروسافت ادعا کرد روشی که به‌کار گرفته می‌تواند فضای اشغال‌شده از حافظه‌ی رم توسط مرورگر اج مبتنی‌بر کرومیوم را به‌میزان ۲۷ درصد کاهش دهد. در نظر داشته باشید که اج جدید از همان موتور کرومیوم استفاده می‌کند که گوگل کروم بر پایه‌ی آن توسعه داده شده است؛ بنابراین عملا مایکروسافت اج و گوگل کروم بر یک نوع موتور متکی هستند. ظاهرا راهکار مایکروسافت به‌حدی مؤثر بوده که گوگل پس از مدتی به استفاده از آن در مرورگر خود نیز روی آورده است. با این‌حال به‌نظر می‌رسد که قابلیت موردبحث مایکروسافت قرار است در نسخه‌های بعدی کروم به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال شود.

اتخاذ این تصمیم ازسوی گوگل در نگاه اول تعجب‌برانگیز به‌نظر می‌رسد،‌ اما دلیل محکمی پشت آن وجود دارد. همانطور که اشاره کردیم، استفاده از قابلیت Segment Heap باعث می‌شود میزان اشغال حافظه‌ی رم توسط گوگل کروم کاهش پیدا کند. با این‌حال یکی از مهندسین اینتل با بررسی دقیق متوجه شده فعال‌سازی این قابلیت باعث «پس‌رفت عملکرد» در دیگر بخش‌ها (به‌طور دقیق‌تر پردازنده‌ی مرکزی) می‌شود.

به‌علاوه طبق گفته‌های یکی از توسعه‌دهندگان مرورگر کروم، «میزان آثار منفی روی پردازنده‌ی مرکزی به‌حدی زیاد است که نمی‌توانیم به استفاده از Segment Heap ادامه دهیم». بررسی‌ها نشان می‌دهد با فعال بودن Segment Heap،‌ عملکرد پردازنده‌ی مرکزی در بنچمارک Speedometer 2.0 به‌میزان ۱۰ درصد کاهش یافته و همچنین مقدار اشغال فضای پردازنده‌ی مرکزی و البته مصرف انرژی، ۱۳ درصد رشد داشته است. همین موضوع باعث شده است گوگل تصمیم بگیرد قابلیت Segment Heap را از کروم ۸۵ به‌بعد به‌صورت پیش‌فرض غیرفعال کند. این نسخه از کروم در ماه آگوست ۲۰۲۰ (مرداد و شهریور ۱۳۹۹) در دسترس قرار خواهد گرفت.

آیا غیرفعال ‌شدن Segment Heap بدین معنی است که کروم به اشغال کامل حافظه‌ی رم ادامه می‌دهد؟ امیدوار هستیم که چنین اتفاقی رنگ حقیقت به‌خود نگیرد. در نظر داشته باشید گوگل فعلا به‌صورت موقتی استفاده از قابلیت موردبحث را کنار گذاشته است تا آزمایشاتی بیشتر انجام دهد. توسعه‌دهنده‌ی کروم می‌گوید احتمال دارد گوگل در آینده در تصمیم خود برای قابلیت Segment Heap تجدیدنظر کند. گوگل به‌دنبال راهی می‌گردد که بتواند Segment Heap را بدون اعمال آثار منفی درخورتوجه روی پردازنده‌ی مرکزی، به کروم بیاورد.

گوگل همچنین از تلاش برای اعمال برخی بهینه‌سازی‌های دیگر روی کروم ۸۵ خبر می‌دهد. بنابراین احتمالا در آینده به‌مرور زمان میزان اشغال حافظه‌ی رم توسط این مرورگر محبوب کاهش پیدا خواهد کرد. امیدواریم گوگل سرانجام به راهکاری مؤثر دست پیدا کند؛ زیرا موضوع یادشده، بزرگ‌ترین نقص کروم به‌حساب می‌آید و کاربران زیادی را آزار می‌دهد.

شما کاربران زومیت چه دیدگاهی در این زمینه دارید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات