سریع‌ترین حیوانات جهان کدامند؟

جمعه ۳۰ مهر ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
در مورد سریع‌ترین حیوانات جهان چه می‌دانید؟ آیا می‌توانید چند نمونه از این موجودات را در خشکی، هوا و آب نام ببرید؟ در این مقاله شما را با ۱۵ مورد از سریع‌ترین حیوانات کره زمین آشنا خواهیم کرد.
تبلیغات

وقتی صحبت از چابکی، سرعت و برازندگی می‌شود، حیوانات موجود در این فهرست در خشکی، هوا و آب پیشروی این صفات هستند. بدن، بال‌ها، باله‌ها و پاهای آن‌ها به‌گونه‌ای تکامل یافته است که در محیط خود برتری داشته باشند و برای زنده ماندن، شکار طعمه و تحرکت آسان و پرمهارت هیچ مشکلی نداشته باشند.

در سال ۲۰۰۹ یوسین بولت هنگامی که ۱۰۰ متر را در ۹.۵۸ ثانیه با حداکثر سرعت ۴۴.۷۰ کیلومتر بر ساعت دوید، به سریع‌ترین انسان جهان تبدیل شد. با این حال او با برخی از حیوانات موجود در این فهرست قابل مقایسه نیست.

شاهین بحری

سریع‌ترین حیوانات جهان _ شاهین بحری

شاهین بحری که عمدتا در نزدیکی مناطق ساحلی زندگی می‌کند، تقریبا در تمام قاره‌‌ها پیدا می‌شود. طول بال‌های شاهین بالغ به ۱.۲ متر می‌رسد. آن‌ها برای اردک‌ها و انواع دیگر پرندگان کمین می‌کنند و می‌توانند هزاران کیلومتر را در یک روز با استفاده از جریان باد موافق طی کنند.

این پرنده شکاری باشکوه نه‌تنها سریع‌ترین پرنده آسمان بلکه سریع‌ترین پرنده در کل قلمرو حیوانات است. یک شاهین به‌طور متوسط با سرعت بین ۶۴ الی ۹۶ کیلوتر بر ساعت پرواز می‌کند؛ اما در زمان تعقیب طعمه می‌تواند به حداکثر سرعت خود یعنی ۳۸۶ کیلومتر بر ساعت برسد.

عقاب طلایی

عقاب طلایی متعلق به خانواده عقابیان است که به‌دلیل پرهای روشن روی سر و پشتش اینگونه نام‌گذاری شده است. این عقاب‌ها وقتی به دنبال غذا هستند، می‌توانند به سرعت ۳۲۱ کیلومتر بر ساعت برسند. این نوع عقاب برای بازداری (ورزشی که از قرون وسطی ایجاد شده) مطلوب است.

عقاب‌های طلایی بینایی فوق‌العاده‌ای دارند. درحالی‌که بهترین بینایی انسان ۲۰/۲۰ است، عقاب‌ها بینایی ۲۰/۴۰ دارند؛ به این معنی که آن‌ها حتی می‌توانند چندین فوت دورتر را ببینند.

خفاش دم‌آزاد مکزیکی

سریع‌ترین حیوانات جهان _ خفاش دم‌آزاد برزیلی

این غارنشینان مرموز که به خفاش‌های گوانو نیز معروف هستند، قادرند به سرعت در مسافت‌های طولانی پرواز کنند. حداکثر سرعت خفاش دم‌آزاد مکزیکی ۱۶۰ کیلومتر بر ساعت است. دم‌آزادهای مکزیکی که بومی آمریکای شمالی و جنوبی هستند، در تعداد زیاد (تا صدها هزار نفر در یک کلونی) با هم زندگی می‌کنند و سالانه هزاران کیلوگرم حشره می‌خورند. یکی از بزرگ‌ترین کلونی‌های این خفاش‌ها را می‌توان در تگزاس، خارج از سان آنتونیو پیدا کرد.

بچه خفاش‌ها هنگام تولد از شیر مادر خود تغذیه و سریع رشد می‌کنند. بچه‌ها طی چند هفته به تنهایی آماده پرواز و شرکت در رویدادهای طولانی مهاجرتی با خفاش‌های بالغ هستند.

کفتر چاهی

سریع‌ترین حیوانات جهان _ کفتر چاهی

کبوتر چاهی، پرنده‌ای است که در تمام پارک‌ها و مناطق شهری سراسر جهان دیده می‌شود. علامت‌های بنفش مایل به سبز روی گردن و همچنین پرهای خاکستری رنگشان باعث می‌شود که به‌راحتی قابل تشخیص باشند. آن‌ها توانایی شگفت‌انگیزی در یافتن راه خانه خود دارند، به همین دلیل از قدیم به‌عنوان حیوانات خانگی اهلی و کبوترهای نامه‌رسان محبوب بوده‌اند. کبوترهای چاهی با حداکثر سرعت ۱۵۶ کیلومتر بر ساعت قادر به پرواز در مسافت‌های طولانی هستند.

نیزه‌ماهی سیاه

سریع‌ترین حیوانات جهان _ نیزه‌ماهی سیاه

این ماهی بزرگ و باشکوه بومی اقیانوس هند و اقیانوس آرام است. نیزه‌ماهی‌های سیاه هنگام شکار یا در صورت فرار از خطر می‌توانند با سرعت ۱۳۱ کیلومتربر ساعت شنا کنند. این موجودات منزوی از ماهی‌های کوچک‌تر، ماهی‌های مرکب و حتی اختاپوس‌ها تغذیه و از پوزه نیزه‌مانند خود برای ناتوان کردن طعمه استفاده می‌کنند. اگرچه نیزه‌ماهی‌ سیاه سریع‌ترین حیوان دریایی است؛ اما محبوبیت او در ماهیگیری در اعماق دریا باعث می‌شود در برابر بزرگ‌ترین شکارچی و بزرگ‌ترین تهدید خود یعنی انسان آسیب‌پذیر باشد.

آلباتروس

سریع‌ترین حیوانات جهان _ آلباتروس

آلباتروس پرنده‌ای جذاب است که دریانوردان مدت‌ها آن را نشانه خوش‌شانسی می‎دانستند. این پرنده که بلندترین طول بال را در میان پرندگان دارد، می‌تواند دهه‌های زیادی زندگی کند و سال‌ها بدون توقف در خشکی روی اقیانوس سفر کنند. آلباتروس‌ها که حداکثر سرعت پروازشان به ۱۲۷ کیلوتر بر ساعت می‌رسد، می‌توانند هنگام پرواز بخوابند. این پرندگان گوشتخوار هستند و از حس بویایی عالی خود برای شکار کریل و ماهی مرکب استفاده می‌کنند.

یوزپلنگ

سریع‌ترین حیوانات جهان _ چیتا

این گربه بزرگ و برازنده عنوان سریع‌ترین حیوان خشکی را یدک می‌کشد. یوزپلنگ‌ها در فضاهای باز وسیع ساوانا و علفزارهای آفریقایی، می‌توانند به سرعت ۸۰ تا ۱۳۰ کیلومتر بر ساعت برسند. آن‌ها معمولاً دوندگان کوتاه‌مدت هستند که هنگام ردیابی شکار احتمالی شروع به تعقیب آن می‌کنند و پس از اینکه به اندازه کافی به طعمه نزدیک شدند، با حداکثر توان حمله می‌کنند. اکثر گربه‌های بزرگ شکار و تعقیب خود را در پوشش تاریکی انجام می‌دهند؛ اما یوزپلنگ‌ها روزگرد هستند و در شب به استراحت می‌پردازند. آن‌ها در جست‌وجوی منابع غذایی از مهارت‌های ردیابی بسیار پیشرفته برای دنبال کردن مسیرهای بویایی جامانده از طعمه استفاده می‌کنند.

بادبان‌ماهی

سریع‌ترین حیوانات جهان _ بادبان ماهی

ماهی بادبانی با پوزه شمشیرمانند و باله‌های متفاوتش یکی از سریع‌ترین موجودات آبزی با سرعت ۱۱۰ کیلومتر بر ساعت است. آن‌ها در کنار کوسه‌ها و نهنگ‌ها از بزرگ‌ترین شکارچیان راس هرم غذایی اقیانوس هستند. مانند نیزه‌ماهی سیاه، ماهی بادبانی نیز در مسابقات ماهیگیری ورزشی بسیار مورد توجه است. این ماهی‌ها که بیشتر در اقیانوس اطلس یافت می‌شوند، ترجیح می‌دهند گروهی شکار و سفر کنند. ماهی بادبانی ممکن است بتواند تا ۱۵ سال در طبیعت زنده بماند.

اسب کوارتر آمریکایی

سریع‌ترین حیوانات جهان _ اسب کوارتر

اسب کوارتر که از نژاد اسب‌های اسپانیایی است، خود را با دویدن در دوهای سرعت در پیست‌های ورزشی وفق داده است. نام این اسب از فاصله مسابقه بهینه آن‌ها که یک ربع مایل یا کمتر اندازه‌گیری می‌شود، گرفته شده است. آن‌ها به دلیل تخصص در دویدن مسافت‌های کوتاه‌تر با سایر نژادهای اصیل تفاوت دارند. بیشترین سرعت ثبت‌شده برای یک اسب کوارتر ۸۸ کیلومتر بر ساعت است.

بااینکه اسب‌های کوارتر می‌توانند تا ۳۵ سال عمر کنند، طول عمرمسابقه آن‌ها کوتاه است و عموما بیش از پنج سال دوام نمی‌آورد. آن‌ها به‌عنوان اسب‌های مزرعه به‌خوبی فعالیت می‌کنند و رایج ترین نژاد اسب در پیست‌های رقابتی رودیو هستند.

شیر

سریع‌ترین حیوانات جهان _ شیر

شیرهای آفریقایی گربه‌های وحشی دیگری هستند که می‌توانند به سرعت باورنکردنی برسند. اگرچه آن‌ها استقامت چندانی در حفظ سرعت برای مدت زمان طولانی ندارند؛ اما می‌توانند زمان کوتاهی با سرعت ۹۶ کیلومتر بر ساعت در پی طعمه خود بدوند. شیرهای ماده که شکارچیان گروه هستند، بیشتر در سحر و غروب شکار می‌کنند. شیرها هر چهار یا پنج روز غذا می‌خورند و می‌توانند تا ۹ کیلوگرم گوشت را در یک نوبت مصرف کنند. بر خلاف دیگر گربه‌های بزرگ، شیرها در گروه‌های بزرگ یا گله با هم زندگی می‌کنند.

گیدر

سریع‌ترین حیوانات جهان _ گیدر

گیدر یا ماهی تُن زردباله، با حداکثر سرعت ۷۵ کیلومتر بر ساعت، در اکثر اقیانوس‌های بزرگ جهان پیدا می‌شود. جمعیت این ماهی که بیشتر با نام آهی شناخته می‌شود، به‌شدت صید شده است تا نیاز صنعت رستوران‌داری را برآورده کند؛ ازاین‌رو اتحادیه بین‌المللی حفاظت از طبیعت، جمعیت گیدررا در حال کاهش اعلام و آن را در وضعیت نزدیک تهدید طبقه‌بندی کرده است. این ماهی‌ها در طول سال در جست‌وجوی غذا و مناطق تولیدمثل مهاجرت‌های طولانی می‌کنند.

کوسه ماکو

سریع‌ترین حیوانات جهان _ کوسه ماکو

کوسه ماکو یکی دیگر از حیوانات نزدیک تهدید در فهرست سرخ IUCN است. این نوع کوسه می‌تواند به طول ۴ متر برسد و با سرعت ۷۲ کیلومتر بر ساعت شنا کند. بزرگ‌ترین ماکو که تاکنون صید شده بیش از ۴۵۳.۵۹ کیلوگرم وزن داشته است. این کوسه در شنا در اعماق زیاد مهارت دارد، اما آب‌های گرم‌ترِ اقلیم‌های معتدل مانند مناطق گرمسیری را ترجیح می‌دهد.

کفتار

سریع‌ترین حیوانات جهان _ کرکس

کفتا‌رها هنگام تعقیب طعمه بسیار جدی هستند. حداکثر سرعت دویدن آن‌ها به ۶۴.۳ کیلومتر بر ساعت می‌رسد. این سرعت علاوه بر زمان شکار هنگامی مفید است که نیاز دارند از شکارچیان اصلی خود یعنی شیرها و انسان‌ها فرار کنند. کفتارها در گروه‌هایی تا ۸۰ عضو باهم سفر می‌کنند و معمولاً توسط ماده‌ها رهبری می‌شوند. آن‌ها مقادیر زیادی گوشت می‌خورند و از گوشت پرندگان گرفته تا حیوانات وحشی را مصرف می‌کنند. آن‌ها علاوه بر خندیدن معروفشان، به‌دلیل ترجیح دادن باقی‌مانده لاشه حیوانات مرده یا حیواناتی که توسط جانوران دیگر شکار شده‌اند، مشهور هستند.

وُمبت‌

سریع‌ترین حیوانات جهان _ ومبت

علاوه بر ومبت‌های رایج دو گونه ومبت جنوبی و شمالی نیز وجود دارد که همگی بومی استرالیا هستند. آن‌ها بیشتر روز را مشغول چریدن علف‌ها و درختچه‌ها هستند و اگر تهدید شوند به جای جنگیدن فرار می‌کنند. ومبت‌ها هنگام فرار از خطر می‌توانند تا ۴۰ کیلومتر بر ساعت بدوند.

اژدهای کومودو

سریع‌ترین حیوانات جهان _ اژدهای کومودو

درحالی‌که بسیاری از مردم به اشتباه اژدهای کومودو را خزنده‌هایی کند و تنبل می‌دانند؛ اما در واقع آن‌ها می‌توانند مسافت‌های کوتاهی را با سرعت ۱۹ کیلومتر بر ساعت بدوند. اژدهای کومودو بزرگ‌ترین مارمولک روی کره زمین است و تعداد محدودی از آن در اندونزی پیدا می‌شود. رژیم غذایی این جانور از گوشت پرندگان، مارها و جوندگان تشکیل می‌شود. آن‌ها همچنین از گوشت فاسدشده لاشه‌ها تغذیه می‌کنند.

امیدواریم از دیدن این قسمت از شاتر لذت برده باشید. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره سریع‌ترین حیوانات جهان چه بود؟ نظرات خود را با ما و کاربران در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات