با زشت‌ترین موجودات روی کره زمین آشنا شوید

پنج‌شنبه ۲۲ مهر ۱۴۰۰ - ۰۹:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
در طبیعت تعداد زیادی از حیوانات وجود دارند که به علت تفاوت ظاهری‌شان با دیگر حیوانات، از نظر بیشتر افراد زشت تلقی می‌شوند. برای دیدن ۱۳ مورد از زشت‌ترین موجودات روی کره زمین با ما همراه باشید.
تبلیغات

همه حیوانات به اندازه طاووس‌ها زیبا یا به اندازه پانداها بامزه نیستند؛ اما به‌طور حتم هر حیوانی نقش مهم خود را در طبیعت ایفا می‌کند. از نظر نویسنده تعدادی از موجوداتی که بنا بر انتخاب عموم مردم در فهرست این مقاله قرار گرفته‌اند، بیشتر متفاوت هستند تا زشت. در ادامه با دیدن تصاویر این موجودات، خودتان می‌توانید در مورد ظاهر آن‌ها قضاوت کنید.

رخ‌کرکس کالیفرنیا

زشت‌ترین موجودان روی زمین

رخ‌کرکس کالیفرنیا یکی از نادرترین پرندگان جهان و بزرگ‌ترین پرنده خشکی آمریکای شمالی است. این پرنده وقتی بر فراز دره‌ها و بیابان‌های ساحل غربی آمریکا در حال پرواز است، بسیار باشکوه به نظر می‌رسد؛ اما از نزدیک ظاهر چندان فتوژنیکی ندارد. سر طاس پرنده با شیوه زندگی آن به‌عنوان یک جانور لاشخور سازگار است و این موضوع باعث می‌شود تا زمانی که پرنده در حال تغذیه از لاشه یک حیوان بزرگ است، خون لاشه میان پرهای سر او خشک نشود. رخ‌کرکس کالیفرنیا در اواخر دهه ۱۹۷۰ و زمانی که تنها چند ده مورد از آن‌ وجود داشت به نقطه انقراض نزدیک شد. دانشمندان با شروع فرایند نگه‌داری این پرنده در محیط‌های کنترل‌شده مانند مناطق حفاظت‌شده، موفق شدند تعداد آن‌ها را تا فوریه ۲۰۱۲ به حدود ۲۱۳ مورد افزایش بدهند.

حباب‌ماهی

زشت‌ترین موجودان روی زمین

شاید قضاوت در مورد ظاهر ماهی‌ها خارج از آب بی‌انصافی باشد؛ اما حباب‌ماهی خارج از زیستگاهش بیشتر شبیه یک گلوله اسلایم است تا یک موجود زنده. حباب‌ماهی در اعماق اقیانوس که فشار بسیار زیاد است، زندگی می‌کند و ظاهر ژلاتینی‌اش به آن اجازه می‌دهد در این عمق شناور بماند.

موش صحرایی برهنه

زشت‌ترین موجودان روی زمین

موش‌های صحرایی برهنه حیوانات تقریبا نابینایی هستند که در کلونی‌های حشره‌مانند زیر زمین زندگی می‌کنند؛ بنابراین نیاز چندانی به بینایی قوی ندارند. بدن تقریباً بدون موهای آن‌ها با محیط زیرزمینی محل زندگی‌شان سازگاری دارد. این موجودات کوچک بیشتر از موش‌ها به خارپشت‌ و چینچیلا شبیه هستند و برخلاف نامشان، روی سطح پوستشان تارهای مو دارند.

در حدود ۱۰۰ تار موی نازک روی بدن آن‌ها وجود دارد که مانند سبیل در گربه‌سانان به آن‌ها کمک می‌کند آنچه در اطرافشان است احساس کنند. موهای بین انگشتان پای‌ این موش‌ها هنگام ساخت تونل برای کنار زدن خاک به کار می‌آید. موش صحرایی برهنه با طول عمر قریب به سی سال، بیشترین طول عمر را بین همه جوندگان دارد. مقاومت قابل‌ توجه این موش‌ها در برابر سرطان، توجه محققان را به خود جلب کرده است.

میمون دماغ‌دراز

زشت‌ترین موجودان روی زمین

انسان‌ها ممکن است برای پوشاندن بینی بزرگ خود به تکاپو بیفتند؛ اما میمون‌های دماغ‌دراز هرچه بینی بزرگ‌تری داشته باشد، خوشحال‌تر هستند. به نظر می‌رسد هیچ چیزی بیشتر از یک بینی چاق‌وچله توجه میمون‌های ماده این گونه را جلب نمی‌کند. دانشمندان بر این باورند که بزرگی بینی بر صدای میمون دماغ‌دراز نر تأثیر می‌گذارد و هم باعث جذب ماده و هم ترساندن نرهای رقیب می‌شود. این میمون‌های عجیب‌و‌غریب به لطف پاها و دست‌های پرده‌دارشان، شناگران شگفت‌انگیزی هستند. آن‌ها آنقدر در شنا با‌استعداد هستند که اغلب می‌توانند سریع‌تر از تمساح‌ها شنا کنند.

گراز زگیل‌دار

زشت‌ترین موجودان روی زمین

به عنوان عضوی وحشی از خانواده خوک‌ها، گراز زگیل‌دار دارای بینی خوکی‌شکل، عاج‌هایی که از دهان بیرون زده، انحنایی شبیه به زگیل روی صورت و یال‌هایی است که از پشت بدنش سرازیر شده‌اند. این گراز در واقع دو جفت عاج دارد؛ عاج‌های بالایی از پوزه به‌صورت نیم‌دایره بیرون آمده و عاج‌های پایینی در پایه مجموعه دیگر قرار گرفته‌اند. بدن گراز زگیل‌دار پوشیده از موهای زبر است. سر نامتناسب بزرگ و برآمدگی‌های زگیل‌شکل روی صورتش که به‌عنوان محافظ عمل می‌کنند، از مشخصه‌های ظاهری این نوع گراز است.

شاید این حیوانات ظاهر زیبایی نداشته باشند؛ اما ویژگی‌های فیزیکی‌شان باعث می‌شود به‌خوبی با زیستگاه‌‌ خود در زمین‌های هموار و مراتع سازگار شوند.

موش ستاره‌پوزه

زشت‌ترین موجودان روی زمین

موش ستاره‌پوزه که عجیب‌ترین بینی را در قلمرو حیوانات دارد، یک جونده‌ی کوچک ۱۵ تا ۲۰ سانتی‌متری است که در مناطق شمالی کم‌آب و مرطوب آمریکای شمالی یافت می‌شود. پوزه‌ این حیوان دارای بیش از ۲۵ هزار گیرنده حسی است که به آن کمک می‌کند راه خود را در لانه زیرزمینی‌اش پیدا کند. وجود این گیرنده‌های حسی، پوزه‌ی موش ستاره‌پوزه را به یکی از حساس‌ترین بینی‌ها در بین حیوانات تبدیل کرده است. این بدان معنا است که ستاره‌پوزه یک شکارچی بسیار موفق است. درحالی‌که شاخک‌های بیرونی پوزه‌ به دنبال یک وعده غذایی احتمالی می‌گردند، حسگرهای داخلی پوزه تصمیم می‌گیرند که آیا طعمه قابل خوردن است یا خیر.

آی-آی

زشت‌ترین موجودان روی زمین

آی-آی بزرگ‌ترین پستانداران شب‌زی جهان، بومی ماداگاسکار است و در معرض خطر قرار دارد. این لمور دارای صورت‌ خزدار، دندان‌هایی مانند جوندگان و انگشتان بلند است. آی-آی برای یافتن غذا ابتدا به درختان ضربه می‌زند تا مکان حشرات را زیر پوست درخت پیدا کند؛ سپس با کمک دندان‌های جلویی خود یک حفره نازک روی درخت ایجاد می‌کند و انگشت باریک میانی خود را زیر پوست درخت می‌برد تا حشرات را از آن زیر به بیرون بکشد. برخی از اهالی خرافاتی در صورتی دیدن این حیوان عجیب‌وغریب آن‌ را می‌کشند؛ زیرا معتقدند که آی-آی قاصد مرگ و شرارت است!

پلیدماهی

زشت‌ترین موجودان روی زمین

این ماهی‌ زشت و عجیب‌وغریب یک غذای عالی است که سالیان سال مردم به علت ظاهر زشتش از خوردن آن امتناع می‌کردند. سرانجام سرآشپزها متوجه شدند که برخلاف ظاهر گمراه‌کننده این ماهی، طعم آن بسیار لذیذ و مطبوع است؛ بنابراین یک غذای جدید به فهرست غذاهای دریایی اضافه شد. حالا بگویید چه کسی برای شام پلیدماهی آب‌پز با سالاد میل دارد؟

لک‌لک مارابو

زشت‌ترین موجودان روی زمین

لک‌لک مارابو که بیش از ۱٫۵ متر ارتفاع دارد و طول بال‌هایش به ۳ متر می‌رسد، یک مردارخوار لاشه‌های بزرگ است؛ به همین دلیل روی سرش پر ندارد. این پرندگان آفریقایی لاشه پرندگان دیگر را می‌خورند و حتی گفته می‌شود از فلامینگوها نیز تغذیه می‌کنند.

لک‌لک‌های مارابو عادات غیر جذابی دارند؛ به عنوان مثال آن‌ها روی پاهایشان مدفوع می‌کنند تا دمای بدنشان را تنظیم کنند. این پرندگان فعالیت خاصی ندارند و نسبتاً تنبل هستند. آن‌ها در بیشتر مواقع می‌ایستند و اغلب وقتی گرمشان است، به‌شدت نفس‌نفس می‌زنند.

فُک فیلی

فک‌های فیلی نابالغ و ماده ظاهر بانمک و خوشایندی دارند؛ اما هنگامی که نرها به بلوغ جنسی می‌رسند، در سنین سه تا پنج سالگی، رشد بینی‌شان شروع می‎شود. بینی بزرگ این حیوان در سن هفت تا نه سالگی به‌طور کامل بزرگ می‌شود و ظاهری شبیه به خرطوم فیل می‌گیرد. مانند میمون دماغ‌دراز، بینی بزرگ نقش مهمی در جفت‌گیری فک فیلی دارد؛ زیرا به تولید صدای بلندی که باعث دفع نرهای دیگر می‌شود، کمک می‌کند.

خفاش نعل‌بینی

زشت‌ترین موجودان روی زمین

خفاش‌های نعل‌بینی مانند بسیاری از خفاش‌های حشره‌خوار که از پژواک‌یابی برای شکار طعمه خود استفاده می‌کنند، صورتی شبیه به گوش دارند. این سازگاری باعث پذیرش بیشتر امواج صوتی در آن‌ها و نهایتا موجب افزایش سرعت پروازشان می‌شود. این خفاش نام خود را از شکل برگ‌مانند بینی خود گرفته است. قسمت بالایی بینی این خفاش کوچک، نوک‌تیز و قسمت پایینی آن شبیه نعل اسب است. نعل‌بینی از این بینی برای تشخیص محیط اطرافش استفاده می‌کند.

خفاش‌ماهی لب‌قرمز

خفاش‌‎ماهی لب‌قرمز که در عمق ۳ تا ۷۶ متری جزایر گالاپاگوس یافت می‌شود، شناگر خوبی نیست و از باله‌های سینه‌ای، لگنی و مقعدی بسیار سازگار خود برای راه رفتن در کف اقیانوس و شکار طعمه استفاده می‌کند. دانشمندان دلیل قانع‌کننده‌ای برای وجود لب‌های قرمز و درخشان این موجود پیدا نکرده‌اند؛ اما فرض بر این است که این لب‌ها در جفت‌گیری آن مؤثر هستند.

کفتار

کفتارها با پشت قوزدار و گام‌های خرس‌مانند شبیه سگ‌های وحشی هستند؛ اما به میرکت، گربه سایوِت و خدنگ ارتباط بیشتری دارند. کفتارها به عنوان لاشه‌خوار شناخته می‌شوند؛ ولی طبق گزارش‌ها، ۹۵ درصد از آنچه می‌خورند خودشان شکار می‌کنند. طبق گفته‌های فولکلور، همه کفتارها متعلق به جادوگران هستند و کفتارهای وحشی وجود فیزیکی ندارند.

امیدواریم از دیدن این قسمت از شاتر لذت برده باشید. دیدگاه شما کاربران زومیت درباره این حیوانات چیست؟ آیا از نظر شما هم این موجودات زشت هستند؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات