ویکیپدیا حملات DDOS را به‌عنوان عامل خروج از دسترس بیان کرد

دوشنبه ۱۸ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۶:۵۵
مطالعه 2 دقیقه
ویکیپدیا چند روز پیش در مناطقی از اروپا و غرب آسیا از دسترس خارج شد. این وب‌سایت حملات DDOS را عامل تعطیلی موقت می‌داند.
تبلیغات

چند روز پیش، ویکیپدیا بزرگ‌ترین دانشنامه‌ی آنلاین جهان، برای سا‌عت‌هایی از دسترس خارج شد. کاربران در کشورهای متعدد گزارش‌های غیرفعال بودن وب‌سایت را اعلام کردند. طبق گزارش سرویس Downdetector در اروپا و بخش‌هایی از غرب آسیا، ویکیپدیا برای مدتی از دسترس خارج بود.

حساب کاربری توییتر بنیاد ویکیمدیا (Wikimedia) در آلمان در همان ساعت‌های اولیه درباره‌ی چالش پیش‌آمده نوشت: «سرور ویکیپدیا درحال حاضر تحت حمله‌های جدی DDOS قرار دارد.» در ادامه، ویکیپدیا بیانیه‌ای منتشر کرد که در بخشی از آن می‌خوانیم:

«امروز ویکیپدیا حمله‌های متعدد مخربی را تجربه کرده که وب‌سایت را در دوره‌های متناوب در کشورهای متعددی به حالت آفلاین برده است. حمله‌ها هنوز ادامه دارند و گروه مهندسان بخش پایداری سایت به‌سختی برای توقف آن‌ها و بازگرداندن وب‌سایت به حالت آنلاین تلاش می‌کنند.

ویکیپدیا به‌عنوان یکی از پرطرفدارترین وب‌سایت‌های جهان برخی اوقات فعالانی با اهداف خرابکارانه به خود جذب می‌کند. ما هم مانند دیگر بخش‌های دنیای وب در محیطی پیچیده فعالیت می‌کنیم که تهدیدهایش روزبه‌روز پیچیده‌تر می‌شوند و در حال تکامل هستند. به‌همین دلیل، بنیاد ویکیمدیا به‌همراه شرکای خود سیستم‌ها و نیروهای اختصاصی در نظر گرفته‌اند که برای نظارت و تشخیص ریسک‌ها فعالیت می‌کنند. اگر مشکلی پیش بیاید، ما از عواقب آن نکات کاربردی می‌آموزیم. سپس فعالیت‌های خود را بهبود می‌دهیم و برای رخدادهای آتی آماده‌تر می‌شویم.

ما این حملات را محکوم می‌کنیم. آن‌ها تنها با هدف آفلاین کردن ویکیپدیا انجام نمی‌شوند. حمله‌های منجر به خارج‌شدن از دسترس، حقوق بنیادی افراد را در دسترسی به اطلاعات و اشتراک‌گذاری آن نقض می‌کنند. ما در بنیاد و حرکت ویکیمدیا متعهد به حفظ این حقوق برای همه‌ی مردم هستیم.

اکنون ما در حال تلاش هستیم تا دسترسی به ویکیپدیا را در همه‌ی نقاط جهان بازگردانی کنیم. اخبار تکمیلی را از همین طریق به اطلاع شما خواهیم رساند.»

گزارش‌ها نشان می‌دهد که از میان کشورهای اروپایی، مناطق بزرگی در بریتانیا، لهستان، فرانسه، آلمان و ایتالیا خروج ویکیپدیا از دسترس را گزارش کرده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات