بررسی کیس گیمینگ MSI Aegis Ti5 [با بررسی ویدیویی]

دوشنبه ۱ آذر ۱۴۰۰ - ۱۷:۳۰
مطالعه 16 دقیقه
کیس گیمینگ MSI Aegis Ti5 برخی از روندهای متداول طراحی را نقض کرده است تا همان‌طورکه سخت‌افزار قدرتمندش طلب می‌کند، در ظاهر نیز لقب دستگاهی از آینده را ازآنِ خود کند. با بررسی کیس گیمینگ Aegis Ti5 همراه زومیت باشید.
تبلیغات

پی‌سی یا کنسول؟ شاید یکی از سؤال‌های همیشگی پس ذهن گیمرها همین باشد. خیلی از گیمرها پاسخ را یافته‌اند و بین دو پلتفرم محبوب بازی، یکی را برای همیشه انتخاب کرده‌اند. این‌روزها احتمالاً قیمت‌های نجومی سخت‌افزار و هزینه‌ی بالای سر هم کردن سیستم‌های گیمینگ، یافتن پاسخ سؤال بزرگ را برای بسیاری از گیمرهای مردد هم راحت‌تر کرده است: کنسول با سخت‌افزار قدرتمند اما قیمت بسیار معقول‌تر.

مطلب پیش‌رو در تاریخ یک آذر ۱۴۰۰ با افزودن بررسی ویدیویی کیس گیمینگ MSI Aegis Ti5 به‌روز شد.

طراحی کیس گیمینگ MSI AegisTi5

اما فارغ از هر شرایطی، نباید از حق بگذریم؛ چه پی‌سی گیمر باشید یا کنسول گیمر، نمی‌توانید شگفتی و برق چشم‌هایتان را بعد از دیدن سیستمی که بازی‌های جدید را با آخرین تنظیمات گرافیکی و فراتر از حد تصورتان اجرا می‌کند، انکار کنید. کیس گیمینگ MSI Aegis Ti5 با طراحی منحصربفرد و سخت‌افزار حسرت‌برانگیزش، حداقل در نظر ما کاربران ایرانی یک کالای بسیار لوکس به حساب می‌آید. اما برای همه‌ی خوره‌های تکنولوژی، حتی سفر به لبه‌ی این دنیای همیشه در حال پیشرفت هم می‌تواند تجربه‌ای هیجان‌انگیز باشد. اگر شما هم با ما موافقید، در این سفر همراه زومیت باشید.

بررسی ویدیویی کیس گیمینگ Aegis Ti5

طراحی و کیفیت ساخت کیس گیمینگ Aegis Ti5

با اولین نگاه به کیس گیمینگ MSI احتمالاً سناریوهای متعددی به ذهنتان خطور می‌کند: استارکرفت، هیلو، روبوکاپ، ترمیناتور... Aegis Ti5 تصویر آشنایی از بازی‌ها و فیلم‌های علمی-تخیلی پیش رویتان ترسیم می‌کند. تایوانی‌ها در زبان طراحی Aegis Ti5 المان‌های یک دستگاه گیمینگ را به شکل منحصربفردی پیاده‌سازی کرده‌اند. برخلاف بسیاری از کیس‌های گیمینگ موجود در بازار که چشممان به دیدنشان عادت کرده است، در Aegis Ti5 هیچ لبه یا گوشه‌ای پیدا نمی‌شود و در جای‌جای آن، از فرم خمیده با شیب نرم استفاده شده است. طراحی آینده‌نگرانه و سایبورگی MSI شاید برای هرکسی جذاب نباشد، اما قطعاً طرفداران پروپاقرصی در میان گیمرها پیدا می‌کند.

طراحی پشت کیس گیمینگ MSI AegisTi5

خوشبختانه از تغییر رنگ‌های عجیب و غریب روی پوشش بدنه خبری نیست و MSI‌ در Aegis Ti5 از رنگ‌های مشکی و خاکستری محبوب گیمرها بهره گرفته است تا تضاد بصری مدنظرش را ایجاد کند. ترکیب شاسی فلزی و پوشش پلاستیکی، بدنه‌ی Aegis Ti5 را تا حد خوبی نسبت به ضربه مقاوم کرده است. MSI با طراحی بدون روزنه‌ی بدنه، روند متداول دیگری را نقض کرده است تا با یکپارچه‌تر کردن دستگاه، حس و حال سای‌فای را هرچه بیشتر به گیمرها القا کند.

تقریباً نیمی از قسمت میانی کیس به یک نوار عریض سیاه و براق اختصاص یافته است که نمای روبه‌رو و بالای کیس را دربر می‌گیرد. بقیه‌ی نواحی بدنه را پوشش خاکستری مات می‌پوشاند که با حاشیه‌های فرورفته شیاردار، به بخش سیاه متصل می‌شود. دو نوار نازک نورپردازی RGB روی این قسمت تعبیه شده تا تضاد نورها با رنگ سیاه، نورپردازی را به بهترین نحو نمایان کند. در بخش بالای نمای روبه‌رو، دایال (Dial) منحصربفرد Aegis Ti5 قرار دارد که نظیرش را در محصولات مشابه ندیده‌ایم و به‌عنوان میانبری برای تغییر تنظیمات مختلف سیستم مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در بخش بالای کیس، مجموعه‌ی کوچکی از چند درگاه در کنار دکمه‌ی پاور جای گرفته‌اند. MSI نمای هیجان‌انگیزی از فن‌های خنک‌کننده‌ی کارت گرافیک RTX 3090 در قسمت بالای کیس به گیمرهای همیشه کنجکاو ارائه کرده است که نورپردازی هماهنگ با سایر بخش‌ها، جذابیت دیداری آن را دو چندان می‌کند. دو بازوی کوچک جمع‌شونده در دو سمت نمای بالا تعبیه شده‌اند که می‌توان از آن‌ها برای قرار دادن هدفون یا کابل‌های متصل به کیس استفاده کرد.

دستگیره هدفون کیس گیمینگ MSI AegisTi5
طراحی کیس گیمینگ MSI AegisTi5
کلید کنترلی کیس گیمینگ MSI AegisTi5
لوگو کیس گیمینگ MSI AegisTi5

دیواره‌های اطراف کیس، محل قرارگیری فن‌های قدرتمند Aegis Ti5 هستند که با دریچه‌های مشکی ریز و نوار نورپردازی از پوشش خاکستری بدنه تفکیک می‌شوند. دیواره‌ی پشتی Aegis Ti5 نیز مجموعه‌ی کاملی از درگاه‌ها و یک دریچه‌ی فن را در خود جای داده است. سیلندر افقی زیر کیس محل قرار گرفتن پاور ۸۵۰ واتی دستگاه است که با نوار نورپردازی RGB احاطه می‌شود.

دو پایه‌ی فلزی مستحکم اما غیر هم‌اندازه، وزن ۱۵٫۶ کیلوگرمی Aegis Ti5 را به بهترین نحو مدیریت می‌کنند. همان‌طور که از وزن Aegis Ti5 می‌توانید حدس بزنید، با یک کیس غول‌پیکر طرف هستیم که ابعاد آن به ۵۱۱ × ۲۳۹ × ۵۵۱ میلی‌متر می‌رسد، بنابراین شاید قرار دادن آن روی میز گزینه‌ی چندان عاقلانه‌ای نباشد.

درگاه‌های کیس گیمینگ Aegis Ti5

مجموعه‌ی درگاه‌های کیس گیمینگ Aegis Ti5 در هر دو پنل جلو و پشت آن تعبیه شده‌اند. در پنل جلو‌، دو درگاه USB 3.2 Gen 1 Type-A، یک جک ۳٫۵ میلی‌متری هدفون، یک جک ۳٫۵ میلی‌متری میکروفون و یک درگاه USB 3.2 Gen 2 Type C جای گرفته‌اند که برای اتصال دانگل ماوس و کیبورد و هدفون/میکروفون کافی هستند.

پنل پشتی کیس گیمینگ MSI AegisTi5

طبق انتظار، مجموعه‌ی کامل‌تر درگاه‌ها را می‌توان در پنل پشت کیس یافت که شامل ۵ درگاه صدا، یک درگاه اپتیکال S/PDIF، دو درگاه شبکه RJ45 (2.5G و 1G)، سه درگاه USB 3.2 Gen 2 Type-A، یک درگاه USB 3.2 Gen 2×2 Type C با سرعت انتقال داده‌ی بیشینه‌ی ۲۰ گیگابیت بر ثانیه (۲ برابر سرعت انتقال Gen 2)، یک درگاه تاندربولت ۴ با پشتیبانی از Diplay Port 1.4a و همچنین شارژ معکوس ۶۰ وات و سازگار با USB 4، یک درگاه HDMI 2.0b با پشتیبانی از HDR و رزولوشن 4K با نرخ فریم ۶۰ هرتز، یک درگاه PS/2 و در نهایت دو درگاه USB 2.0‌ می‌شود. بعلاوه، کارت گرافیک نیز یک درگاه HDMI 2.1 و سه Display Port 1.4a دراختیار می‌گذارد که با استفاده از درگاه HDMI 2.1 می‌توان بازی‌ها را در رزولوشن 4K با نرخ فریم ۱۲۰ هرتز اجرا کرد.

در کنار درگاه‌های ارتباطی، کیس گیمینگ Aegis Ti5 به وای‌فای 6E هم مجهز است که علاوه بر پشتیبانی از باند فرکانسی ۲٫۴ و ۵ گیگاهرتز، در باند ۶ گیگاهرتز نیز کار می‌کند. امکان ارتباط با بلوتوث ۵٫۱ نیز برای Aegis Ti5 درنظر گرفته شده است.

سخت‌افزار و تجربه بازی کیس گیمینگ Aegis Ti5

جدیدترین مدل کیس گیمینگ Aegis Ti5 به پردازنده Core i9-11900K اینتل مجهز شده است. اینتل ادعا می‌کند که پردازنده‌های نسل ۱۱ عملکرد نسل پیشین خود را ۲۲ درصد بهبود می‌دهد. واحد CPU در این پردازنده از هشت هسته و ۱۶ رشته‌ی پردازشی تشکیل می‌شود و هسته‌ها به ۱۶ مگابایت حافظه کش L3 دسترسی دارند. فرکانس پایه‌ی CPU برابر با ۳٫۵۰ گیگاهرتز است و روی کاغذ می‌تواند به فرکانس توربوی ۵٫۳۰ گیگاهرتز برسد. توان طراحی حرارتی CPU به صورت پیش‌فرض ۱۲۵ وات درنظر گرفته شده است، اما شرکت‌های سازنده می‌توانند بسته به قدرت خنک کنندگی سیستم‌هایشان، توان طراحی حرارتی را تا ۹۵ وات پایین بیاورند که فرکانس پایه نیز در چنین حالتی به ۳ گیگاهرتز کاهش می‌یابد.

برای پردازش‌های گرافیکی، پردازنده‌ی 11900K از واحد پردازش گرافیکی UHD Graphics 750 بهره‌مند شده است که حافظه‌ی بیشینه‌ای برابر ۶۴ گیگابایت را پشتیبانی می‌کند و با ۳۲ واحد پردازشی، قادر است محتوای 4K‌ را با نرخ فریم ۶۰ هرتز نمایش دهد.

کیس گیمینگ MSI AegisTi5

اما نقطه‌ی قوت کیس گیمینگ MSI قطعاً به کارت گرافیک قدرتمند RTX 3090 انویدیا با فرکانس پایه‌ی ۱٫۳۹ گیگاهرتز باز می‌گردد که از ۱۰۴۹۶ واحد پردازشی CUDA بهره‌مند شده است و حافظه‌ی GDDR6X آن با ظرفیت ۲۴ گیگابایت، از باس ۳۸۴ بیتی برای دستیابی به پهنای باند ۹۳۵٫۸ گیگابایت بر ثانیه استفاده می‌کند. توان RTX 3090 در محاسبات با دقت FP16 به ۳۵٫۷ ترافلاپس می‌رسد که حدود ۲۰ درصد بهتر از RTX 3080 است. در شرایط بوست شده، فرکانس بیشینه‌ی کارت گرافیک انویدیا روی کاغذ می‌تواند به ۱٫۷۰ گیگاهرتز برسد.

پردازنده‌ی 11900K اینتل از حافظه‌های DDR4-3200 با فرکانس ۱۶۰۰ مگاهرتز پشتیبانی می‌کند و با چهار اسلات، می‌تواند میزبان ۱۲۸ گیگابایت رم باشد. کیس گیمینگ Aegis Ti5 با استفاده از ۴ ماژول ۳۲ گیگابایتی DDR4-3200، از بیشترین ظرفیت حافظه‌ی پشتیبانی شده در 11900K بهره‌مند است. درحالی‌که به عرضه‌ی حافظه‌های DDR5 نزدیک می‌شویم، پشتیبانی از نسل جدید حافظه‌های DDR می‌توانست مزیت بزرگی برای سیستم گران‌قیمت MSI به حساب بیاید.

کیس Aegis Ti5 به دو ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی SSD سامسونگ با رابط NVMe PCIe 4x و یک ترابایت حافظه‌ی ذخیره‌سازی HDD مجهز شده است. با وجود اتصال PCIe‌ نسل ۴،‌ عمل خواندن و نوشتن در حافظه‌ی ذخیره‌سازی Aegis Ti5 با سرعت خیره‌کننده‌ی ۶٫۶ و ۴٫۹ گیگابایت بر ثانیه انجام می‌شود تا نصب و لود شدن بازی‌ها در کوتاه‌ترین زمان ممکن صورت بگیرد.

عملکرد حافظه Aegis Ti5 دربرابر سیستم‌های دیگر

مدل‌ها / عملکرد

نرخ خواندن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

نرخ نوشتن ترتیبی

(مگابایت‌برثانیه)

Aegis Ti5

۶۶۴۳٫۹۸

۴۹۱۳٫۹۳

ASUS Strix G15

۳۱۸۲٫۴۶

۱۷۲۹٫۸۸

MSI Katana GF66

۱۹۸۵٫۹۲

۹۶۳٫۰۸

MSI Raider GE66

۳۳۹۲٫۴۰

۳۱۰۴٫۱۳

Acer ConceptD 7 Ezel Pro

۳۵۶۲٫۸۷

۳۰۲۷٫۲۲

Microsoft Surface Book 3 15

۲۰۷۱٫۸۷

۸۰۵٫۹۵

*تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

برای اطلاع از چندوچون چینش سخت‌افزار داخلی و قابلیت ارتقای سیستم، دسکتاپ گیمینگ Aegis Ti5 را کالبدشکافی کردیم. با برداشتن پوشش سمت راست کیس، دو فن خنک‌کننده‌ی کناری را می‌بینیم که پس از عبور از آن‌ها، سخت‌افزار قدرتمند Aegis Ti5 نمودار می‌شود. MSI مانور زیادی روی سیستم خنک‌کنندگی Aegis Ti5 می‌دهد و برای بهتر خنک شدن سیستم، CPU و GPU را در دو محفظه جداگانه قرار داده است؛ CPU در محفظه‌ی بزرگ‌تر پایین و کارت گرافیک RTX 3090 در محفظه‌ی جمع‌وجورتر بالای کیس جای گرفته‌اند.

برای خنک‌سازی CPU-ی هشت‌هسته‌ای اینتل، MSI علاوه بر دو فن خنک‌کننده‌ی کناری، از «خنک‌کننده‌ی مایع» اختصاصی خود روی برد اصلی بهره گرفته است. تایوانی‌ها ادعا می‌کنند که با وجود چنین سیستمی، حتی در پردازش‌های بسیار سنگین، با کنترل دما، عملکرد در بهترین حالت خود باقی می‌ماند. با توجه به اینکه انویدیا کارت گرافیک قدرتمند خود را به سه فن خنک‌کننده مجهز می‌کند، MSI سیستم خنک‌کننده‌ی جداگانه‌ای برای آن در نظر نگرفته است.

روی برد اصلی، چهار اسلات حافظه‌ی DDR4 قابل مشاهده هستند که با چهار حافظه‌ی ۳۲ گیگابایتی اشغال شده‌اند. دو SSD یک ترابایتی سامسونگ نیز روی برد اصلی قرار گرفته‌اند که ارتباطشان با برد اصلی را ازطریق رابط NVMe PCIe 4x برقرار می‌کنند. MSI حافظه‌ی ذخیره‌سازی HDD را به زیر کیس و خارج از محفظه‌ی دربرگیرنده‌ی بخش‌های سخت‌افزاری انتقال داده است.

با کنار زدن پوشش سمت چپ کیس، پشت برد اصلی نمودار می‌شود. MSI برای خنک‌کردن بخش VRM (ماژول تنظیم ولتاژ)، از یک فن کوچکتر بهره برده است. درواقع دمای VRM پارامتر مهمی در سیستم‌ها تلقی می‌شود و باید بدون سیستم خنک‌کننده، همواره بین ۸۰ تا ۱۰۰ درجه باقی بماند.

کیس گیمینگ MSI AegisTi5

برای اینکه گیمرها بتوانند بیشترین کنترل را روی سیستم پرقدرتشان داشته باشند، MSI نرم‌افزارهای MSI Center یا Dragon Center را در نظر گرفته است. در این نرم‌افزارها امکان انتخاب بین سناریوهای Silent, Balanced یا Extreme Performance وجود دارد تا کاربر بسته به نوع عملکرد مورد انتظارش از سیستم یکی از آن‌ها را انتخاب کند. البته با استفاده از گزینه‌ی Customize می‌توان با تغییر پارامترهای مختلفی همچون فرکانس CPU، فرکانس GPU، فرکانس حافظه و ولتاژ پردازنده، یک پروفایل شخصی‌سازی شده نیز تنظیم کرد.

منوی Hardware Monitoring‌ در نرم‌افزارهای کنترلی MSI، امکان پایش عملکرد بخش‌های مختلف سیستم را در هر لحظه را فراهم می‌کند. امکان تغییر الگوی نورپردازی کیس Aegis Ti5 و تغییر دادن انیمیشن استندبای دایال نیز ازطریق نرم‌افزار Dragon Center فراهم شده است.

ازآنجاکه خروج از بازی و اجرا کردن نرم‌افزار برای تغییر تنظیمات سیستم کار چندان خوشایندی نیست، MSI‌ از یک میانبر منحصربفرد در این راه بهره گرفته و کیس Aegis Ti5 را به یک دایال گیمینگ (Gaming Dial) سخت‌افزاری برای تغییر پارامترهای مختلف سیستم مجهز کرده است. روی دایال MSI‌ نمایشگری تعبیه شده است تا بتوان بدون نیاز به خروج از بازی، تنظیمات مدنظر را روی آن مشاهده و اعمال کرد. کاربران می‌توانند از بخش تنظیمات مخصوص همین دایال در نرم‌افزارهای MSI Center یا Dragon Center، تا پنج دستور مختلف را به آن تخصیص دهند که تغییر سناریوی عملکرد سیستم، تنظیم صدا، عوض کردن موسیقی در حال پخش و نمایش عملکرد سخت‌افزار روی نمایشگر دایال، کاربردی‌تر از سایر دستورها هستند.

یکی دیگر از قابلیت‌های جالب دایال گیمینگ MSI امکان تعیین میانبر (Shortcut) است تا بتوان بین حداکثر پنج بازی یا برنامه سوییچ کرد. کافی است در بخش تنظیمات دایال در نرم‌افزارهای MSI، یکی از پنج دستور قابل انتخاب دایال را به میانبرها اختصاص دهید و سپس محل ذخیره‌ی برنامه‌ها، بازی‌ها یا حتی فایل‌های مدنظرتان را وارد نرم‌افزار کنید. با انتخاب هرکدام از آن‌ها روی دایال و بدون نیاز به انجام کوچک‌ترین حرکت اضافه‌ای با ماوس و کیبورد، برنامه‌ی مدنظرتان اجرا می‌شود و هم‌زمان می‌توانید بین هرکدام از این برنامه‌ها هم جابه‌جا شوید.

برای بررسی عملکرد CPU و GPU، ویندوز ۱۱ مایکروسافت را روی سیستم نصب و بنچمارک‌های مختلف را با سناریوی Extreme Performance اجرا کردیم.

عملکرد Aegis Ti5 دربرابر سیستم‌های دیگر (Plugged)

لپ‌تاپ / بنچمارک

مشخصات فنی

عملکرد روزمره

وب‌گردی

شبیه‌ساز بازی

عملکرد در گرافیک

عملکرد CPU در رندر

توان محاسباتی CPU

توان محاسباتی GPU

PCMark 10

Speedometer 2.0

GFXBench

3DMark

CineBench R23

GeekBench 5

GeekBench 5

Aztec Ruins High Tier

Time Spy

Wild Life

Night Raid

Single

Multi

Single

Multi

OpenCL

DirectX 12/Metal

DirectX 12

Vulkan/Metal

DirectX 12

iGPU

dGPU

Aegis Ti5

Core i9-11900K

RTX 3090

۷۷۱۶

۲۲۹٫۳

۴۷۴٫۱

فریم برثانیه

۱۷۴۹۸

۱۰۶۱۲۸

۷۱۶۵۷

۱۶۶۵

۱۵۱۸۱

۱۸۳۰

۱۰۵۹۰

۸۰۴۴

۲۲۰۱۷۶

Strix G15

Ryzen 9

5900HX

RTX 3060

۷۲۱۵

۱۷۰٫۴

۲۱۹٫۹ فریم‌برثانیه

۸۴۷۴

۴۸۵۷۹

۴۳۵۵۴

۱۴۸۲

۱۳۵۹۹

۱۴۹۱

۸۴۷۰

۱۷۳۸۶

۱۱۰۰۱۱

Katana GF66

Core i7-11800H

RTX 3060

۶۶۸۰

۱۸۰٫۸

۱۷۵٫۳ فریم‌برثانیه

۷۱۷۷

۴۱۹۴۵

۳۹۹۸۸

۱۴۹۹

۱۰۷۷۹

۱۵۵۴

۷۶۷۳

۸۴۰۷

۹۸۸۵۵

Raider GE66

Core i7-10875H

RTX 2070 Super

۵۸۸۲

۱۵۰٫۰

۲۰۹٫۱ فریم‌برثانیه

۸۳۹۳

۴۸۳۴۰

۴۶۷۰۲

۱۲۰۱

۹۶۳۳

۱۳۴۶

۸۱۰۶

۶۱۴۴

۹۵۷۳۳

ConceptD 7 Ezel Pro

Core i7-10875H

Quadro RTX 3000

۵۱۷۳

۱۶۴٫۰

۱۳۳٫۳۹ فریم‌برثانیه

۵۷۵۳

۲۱۱۴۱

۲۷۶۰۰

۱۳۰۷

۱۰۵۱۳

۱۳۴۰

۷۹۰۴

۶۴۴۷

۷۲۸۶۶

MacBook Pro M1

Apple M1

Apple GPU

--

۲۰۹

۸۱٫۳۷ فریم‌برثانیه

--

۱۸۰۳۶

--

۱۵۱۲

۷۷۷۸

۱۷۲۹

۷۶۷۰

۱۹۱۹۴

--

Acer Helios 300

Core i7 - 10750H

1650Ti

۵۱۴۸

--

۹۷٫۱۴ فریم‌برثانیه

۳۹۳۴

۲۳۶۹۸

۲۸۷۹۳

۱۲۳۸

۶۸۲۹

۱۲۳۹

۴۸۳۸

۵۵۸۳

۴۱۴۲۴

Surface Book 3 15

Core i7 - 1065G7

1660Ti Max-Q

۴۲۷۰

--

۱۳۱٫۱ فریم‌برثانیه

۴۹۷۹

--

۲۲۱۸۲

۱۱۵۳

۴۴۷۵

۱۳۳۴

۴۳۴۷

۱۰۷۳۹

۶۰۳۱‍۶

* تمامی بنچمارک‌های ذکرشده در این جدول را زومیت اجرا کرده است.

بین سیستم‌هایی که تابه‌حال در زومیت بررسی شده‌اند، لپ‌تاپ گیمینگ ROG Strix G15 ایسوس با کارت گرافیک قدرتمند RTX 3060 موبایل توانسته بود بهترین عملکرد را از خود نشان دهد. اما همان‌طور که انتظار می‌رفت، Aegis Ti5 به مدد سخت‌افزار فضایی‌اش، با اقتدار مقام بهترین سیستم زومیت را از آن خود می‌کند. این برتری در پردازش‌های مبتنی بر GPU خود را بیشتر نشان می‌دهند، جایی که RTX 3090 در تمام سناریوها، RTX 3060 موبایل را با برتری دو برابری به گوشه‌ی رینگ می‌راند. از لحاظ توان محاسباتی CPU، پردازنده‌ی Core-i9 11900K اینتل با ۲۲ درصد برتری در پردازش‌های تک‌هسته‌ای و ۲۵ درصد عملکرد بهتر در پردازش‌های چندهسته‌ای از پردازنده‌ی Ryzen 9 5900HX موبایل با هشت هسته پیشی می‌گیرد.

طراحی پنل جلو کیس گیمینگ MSI AegisTi5

به منظور بررسی پایداری عملکرد کیس گیمینگ Aegis Ti5 در پردازش‌های سنگین و طولانی مدت، ابتدا آزمون چندرشته‌ای CineBench R23 را به مدت ۳۰ دقیقه برای CPU اجرا کردیم، در شرایطی که پروفایل عملکرد سیستم روی حالت Extreme Performance قرار داشت.

فرکانس CPU در آزمون پایداری عملکرد کیس Aegis Ti5
توان CPU در آزمون پایداری عملکرد کیس Aegis Ti5
دمای CPU در آزمون پایداری عملکرد کیس Aegis Ti5

همان‌طور که در نمودارها مشاهده می‌کنید، فرکانس CPU تنها در ابتدای آزمون به فرکانس توربوی تعریف شده توسط اینتل یعنی ۵٫۳۰ گیگاهرتز نزدیک شد و به مدت ۱۰۰ ثانیه روی فرکانس ۴٫۸ گیگاهرتز قرار گرفت. در این مدت، توان مصرفی به حدود ۲۳۰ وات و دمای پردازنده نیز به مجاورت ۸۲ درجه سانتی‌گراد رسید.

در ادامه‌ی آزمون، پارامترهای مورد بررسی ما به شرایط پایدار خود رسیدند و فرکانس، دما و توان به ترتیب روی ۴۳۰۰ مگاهرتز، ۶۸ درجه‌ی سانتی‌گراد و ۱۵۰ وات قرار گرفتند. چنین نتایجی نشان می‌دهند که MSI در پیاده‌سازی سیستم خنک‌کننده تا حد زیادی موفق بوده است تا دمای پردازنده در حالت توربو نیز زیر ۸۵ درجه‌ی سانتی‌گراد باقی بماند.

فرکانس GPU در آزمون پایداری عملکرد کیس Aegis Ti5
توان GPU در آزمون پایداری عملکرد کیس Aegis Ti5
دمای GPU در آزمون پایداری عملکرد Aegis Ti5

در ادامه و برای پایش عملکرد GPU، بنچمارک Time Spy را به مدت ۲۰ دقیقه و با پروفایل Extreme Performance اجرا کردیم. در این شرایط، فرکانس GPU تقریباً در تمام طول آزمون، در مجاورت ۱٫۷۰ گیگاهرتز قرار داشت و حتی در لحظات ابتدایی به ۱٫۸۰ گیگاهرتز نیز رسید. توان مصرفی GPU در تمام لحظات حالت پایدار، بین ۳۰۰ تا ۳۵۰ وات نوسان می‌کرد و دما به جز لحظات ابتدایی اجرای بنچمارک، در مجاورت ۸۰ درجه‌ی سانتی‌گراد قرار گرفت.

عملکرد Aegis Ti5 در بازی‌‌ها با وضوح QHD

بازی / عملکرد

تنظیمات گرافیکی

نرخ‌فریم میانگین

GTA V

Highest Quality

۱۶۳٫۵ فریم‌برثانیه

Gears 5

Ultra Quality

۱۴۳٫۹ فریم‌برثانیه

Immortals Fenyx Rising

Ultra Graphics

۹۲ فریم‌برثانیه

Far Cry 5

Ultra Quality

۱۴۵ فریم‌برثانیه

Bright Memory: Infinite RTX

Quality DLSS

۷۶ فریم‌برثانیه

به منظور بررسی عملکرد دسکتاپ گیمینگ Aegis Ti5 در اجرای بازی‌ها، از مانیتور گیمینگ Q27M گیگابایت با وضوح تصویر QHD (رزولوشن (۲۵۶۰×۱۴۴۰) و نرخ نوسازی ۱۷۰ هرتز استفاده و بازی‌ها را با بالاترین تنظیمات گرافیکی اجرا کردیم. هنگام اجرای بازی‌هایی همچون GTA V، محدود بودن نرخ نوسازی مانیتور به‌عنوان گلوگاه، باعث می‌شد عملکرد از ۱۷۰ فریم‌برثانیه بالاتر نرود. با در نظر گرفتن این محدودیت، Aegis Ti5 توانست روی بالاترین تنظیمات گرافیکی، عموم بازی‌ها را با نرخ میانگین بالای ۱۴۰ فریم‌برثانیه اجرا کند و حتی در بدترین حالت، نرخ میانگین بسیار خوب ۷۶ فریم‌برثانیه را در اجرای بازی Bright Memory: Infinite RTX به دست دهد.

عملکرد Aegis Ti5 در کاربری‌های حرفه‌ای

کامپیوتر/کاربری

مشخصات فنی

رندر مدل BMW با وضوح Full-HD و پلتفرم Cuda

تبدیل ویدئوی 4K HDR به 1080p با انکد سخت‌افزاری H.264

Aegis Ti5

Core i9-11900K

RTX 3090

۱۸ ثانیه

۹۰ ثانیه

سیستم مرجع زومیت

Core i7-10700

RTX 2060

۷۲ ثانیه

۱۷۸ ثانیه

کیس گیمینگ Aegis Ti5 در کاربری‌های حرفه‌ای نیز رکوردهای جدیدی را از خود به جای می‌گذارد. دسکتاپ MSI رندر مدل BMW در نرم‌افزار Blender را ۷۵ درصد سریع‌تر از سیستم مرجع زومیت و ۵۳ درصد سریع‌تر از لپ‌تاپ گیمینگ Strix G15 ایسوس انجام به انجام رساند. در ادامه، Aegis Ti5 تنها به ۹۰ ثانیه زمان نیاز داشت تا ویدیوی معیار 4K HDR زومیت به طول ۹۰ ثانیه را در نرم‌افزار HandBrake و با انکد سخت‌افزاری H.264 به ویدیوی Full HD تبدیل کند؛ یعنی ۴۹ درصد سریع‌تر از سیستم مرجع زومیت.

جمع‌بندی

راهنمای خرید مرتبط:بهترین کیبورد مکانیکال

کیس گیمینگ Aegis Ti5 قوی‌ترین سخت‌افزار مورد نیاز برای بازی را دراختیار گیمرهایی قرار می‌دهد که حاضر هستند برای تجربه‌ی آخرین حد تنظیمات گرافیکی و نرخ فریم‌های سه‌رقمی، هزینه‌ی بالایی را به گردن بگیرند.

طراحی پنل جلوی کیس گیمینگ MSI AegisTi5

در صورتی که بتوانید با قیمت سرسام‌آور و طراحی خاص و منحصربفرد کیس گیمینگ شرکت تایوانی کنار بیایید، با دراختیار داشتن پردازنده‌ی Core i9-11900K اینتل، کارت گرافیک RTX 3090 انویدیا و ۱۲۸ گیگابایت حافظه‌ی DDR4-3200، می‌توانید حداقل تا زمان به بازار آمدن حافظه‌های DDR5، یکی از قوی‌ترین سیستم‌های بازی را دراختیار داشته باشید.

نکات مثبت

  • کارت گرافیک RTX 3090 با عملکرد خیره‌کننده در اجرای بازی‌ها
  • پردازنده‌ی قدرتمند هشت هسته‌ای نسل ۱۱ اینتل
  • عملکرد پایدار گرافیک و پردازنده در تمامی شرایط
  • دایال کاربردی برای تغییر وضعیت سیستم و جابه‌جایی بین بازی‌ها
  • سیستم خنک‌کننده‌ی حرفه‌ای و کم‌سروصدا

نکات منفی

  • پشتیبانی نکردن از رم‌های DDR5
  • طراحی بحث‌برانگیز
  • کیفیت متوسط بدنه
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات