افت سهام شرکت‌های تراشه‌ساز به‌دلیل شدت‌گرفتن تنش در تایوان

سه‌شنبه ۱۱ مرداد ۱۴۰۱ - ۲۱:۱۰
مطالعه 2 دقیقه
به دلیل تشدید تنش بین آمریکا و چین در پی سفر نانسی پلوسی به تایوان، ارزش سهام بسیاری از شرکت‌های فعال در صنعت تراشه افت کرده است.
تبلیغات

با افزایش تنش‌ها در تایوان به‌دلیل سفر نانسی پلوسی، رئیس مجلس نمایندگان ایالات متحده، به این کشور، ارزش سهام شرکت‌های فعال در صنعت نیمه‌هادی کاهش پیدا کرد. رویترز می‌نویسد سفر پلوسی به تایوان باعث تشدید تنش‌ها در بین واشینگتن و پکن شده است. براساس گزارش‌ها، چین در آستانه‌ی ورود پلوسی به حریم هوایی تایوان هواپیماهای جنگنده‌ی خود را به‌پرواز درآورد.

بزرگ‌ترین تولیدکننده‌ی قراردادی تراشه در دنیا، TSMC که مشتریان بزرگی مثل اپل و انویدیا دارد، در تایوان واقع شده است. شرکت بزرگ UMC نیز در همین کشور فعالیت می‌کند. بررسی‌ها نشان می‌دهد ارزش سهام این دو شرکت به‌ترتیب ۲٫۴ و ۳ درصد افت کرده است. ارزش بازار سهام تایوان نیز افت ۱٫۶ درصدی را تجربه کرده است. این نخستین‌بار در سه هفته‌ی اخیر است که ارزش بازار سهام تایوان تا این حد افت می‌کند. در همین حین، بازار سهام چین بزرگ‌ترین افت خود را در دو ماه اخیر ثبت کرد.

یکی از تحلیلگران به رویترز می‌گوید سهام شرکت‌های تراشه‌ساز ارتباط زیادی به آسیا دارد و شماری از این شرکت‌ها، به‌خصوص تولیدکنندگان تجهیزات تراشه‌سازی، ۷۰ درصد از فروش خود را در آسیا ثبت می‌کنند؛ به‌همین‌دلیل، تنش‌های اخیر تأثیر زیادی روی تراشه‌سازان می‌گذارد.

بررسی بازار نشان می‌دهد ارزش سهام تراشه‌سازان آمریکایی نظیر انویدیا، اینتل، کوالکام و مایکرون بین ۰٫۷ تا ۱٫۹ درصد افت کرده است. در همین حین، شاخص قطعات نیمه‌هادی فیلادلفیا با افت ۱٫۱ درصدی مواجه شده است.

در اروپا، ارزش سهام شرکت اینفینئون ۱ درصد کاهش یافت و شرکت‌های هلندی ASML و ASMI و BESI هم با افت ۲ تا ۳ درصدی ارزش سهام مواجه شدند. تحلیلگران می‌گویند که بعید است تنش‌های فعلی بتواند در درازمدت روی بازار تراشه اثر منفی زیادی بگذارد؛ مگراینکه تنش‌ها تشدید شود. دراین‌میان، ارزش سهام شرکت چینی تولیدکننده‌ی تجهیزات دفاعی به نام Xi'an Tian He Defense Technology با رشد ۲۰ درصدی مواجه شده است.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات