نخستین بنچمارک تراشه Core i5-1250P از قدرت پردازشی بالای آن حکایت دارد

سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۳
مطالعه 2 دقیقه
جدیدترین بنچمارک منتشرشده در گیک‌بنچ نشان می‌دهد که تراشه موبایلی نسل دوازدهی Core i5-1250P توانسته امتیازی مشابه با تراشه دسکتاپ Ryzen 7 5800X را به خود اختصاص دهد.
تبلیغات

اینتل مدتی است که دیگر حاکم بلامنازع بازار پردازنده ‌ها به‌حساب نمی‌آید. AMD با عملکرد فراتر از انتظار خود و بازیگران جدیدی، از جمله اپل به‌نوعی کار را برای اینتل که زمانی بازار را در انحصار خود می‌دید، سخت کرده‌اند. بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد که تیم آبی در تراشه‌های نسل‌دوازدهمی Alder Lake توانسته بار دیگر قدرت خود در ساخت و طراحی تراشه‌ها را به رخ رقبا بکشد.

افشاگری در توییتر با نام کاربری Benchleaks، نتایج بنچمارکی را از یک تراشه موبایلی (بهینه‌شده برای دستگاه‌های قابل حمل) سری آلدرلیک در گیک‌بنچ ۵ منتشر کرده است که از قرار معلوم مربوط به تراشه Core i5-1250P با ۱۲ هسته‌ی پردازشی و ۱۶ رشته است. نکته حائز اهمیت این است که تراشه موبایلی مذکور توانسته امتیاز تک‌هسته‌ای مشابه تراشه Ryzen 7 5800X را به‌دست آورد؛ تراشه‌ای که برای توان مصرفی بالا ساخته شده و در کلاس دسکتاپ دسته‌بندی می‌شود.

به‌طور کلی، آخرین پیکربندی تراشه‌های سری آلدرلیک در بطن خود پذیرای ۱۴ هسته‌ی پردازشی هستند که از شش هسته با عملکرد بالا برای پردازش‌های سنگین و هشت هسته ضعیف برای پردازش‌های روزمره تشکیل شده است. این در حالی است که تراشه‌های سری H نظیر Core i7-12700H، برای نوت‌بوک‌هایی با توان مصرفی و سرعت کلاک هسته بالا طراحی می‌شوند. در نقطه مقابل، تراشه‌های سری P همچون Core i5-1250P نیز وجود دارند که برای برای بهره‌وری انرژی و توان مصرفی کم بهینه شده‌اند.

گزارش‌های قبلی از آن حکایت داشتند که تراشه Core i5-1250P از ۱۲ هسته پردازشی، ۱۶ رشته و ۱۸ مگابایت حافظه کش L3 بهره می‌برد؛ بنابراین تراشه یاشده احتمالاً شامل ۴ هسته‌ی قدرتمند و هشت هسته ضعیف خواهد بود. تراشه یادشده در تک‌هسته‌ای بنچمارک گیگ‌بنچ ۵ امتیاز بسیار خوب ۱۶۱۱ و در بخش چندهسته‌ای امتیاز ۸۷۸۹ را ازآن خود کرده است. در مقام مقایسه، تراشه Ryzen 7 5800X استاندارد موفق به کسب امتیاز تک‌هسته‌ای ۱۶۷۲ شده که تنها ۶٫۸ درصد بیشتر از تراشه موبایلی اینتل است.

تراشه Ryzen 7 5800X در آزمون چندهسته‌ای بسیار قوی‌تر ظاهر می‌شود و با امتیاز ۱۰۳۴۷ به‌راحتی رقیب اینتلی را پشت‌سر می‌گذارد؛ البته نباید از این غافل شد که Core i5-1250P تنها با فرکانس پایه ۲٫۱۰ گیگاهرتز کار می‌کند که به‌طور درخورتوجهی کمتر از کمینه‌ی فرکانس ۳٫۸ گیگاهرتز Ryzen 7 5800X است.

با گذر از اعداد و ارقام، به‌نظر می‌رسد که تراشه‌های سری آلدرلیک اینتل می‌توانند به‌عنوان قلب تپنده‌ی نوت‌بوک‌هایی با ضخامت اندک، قدرت پردازشی چشمگیری را به‌ارمغان بیاورند و رقیبی جدی برای تراشه‌های سری M اپل باشند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات