سامسونگ در حال آماده‌سازی اگزینوس ۱۲۸۰ پنج نانومتری برای ارائه‌ سوپرشارژ در گوشی‌های ارزان‌قیمت است

چهارشنبه ۱۲ آبان ۱۴۰۰ - ۲۱:۰۰
مطالعه 2 دقیقه
ظاهرا سامسونگ در حال کار روی تراشه‌ی پنج نانومتری اگزینوس ۱۲۸۰ است تا با استفاده از آن، قابلیت شارژ سریع را در گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه ارائه دهد.
تبلیغات

یکی از افشاکنندگان معروف خبرهای فناوری به‌ نام آیس‌یونیورس اعلام کرده است که سامسونگ به‌زودی تراشه‌ی جدید پنج نانومتری برای گوشی‌های هوشمند رده‌پایین معرفی خواهد کرد. قدرت پردازشی این سیستم-روی-چیپ (SoC) که اگزینوس ۱۲۸۰ نام دارد، ضعیف‌تر از اولین تراشه‌ی پنج نانومتری سامسونگ، یعنی اگزینوس ۱۰۸۰ است. خاطرنشان می‌کنیم که اگزینوس ۱۰۸۰ در نوامبر ۲۰۲۰ معرفی شده است.

به‌گزارش فون‌‌آرنا، آیس‌یونیورس غیر از خبر معرفی تراشه‌ی جدید سامسونگ، جزئیات دیگری به‌اشتراک نگذاشته است. اگزینوس ۱۰۸۰ پردازنده‌ای هشت‌هسته‌ای است که از یک هسته‌ی کورتکس A78 با فرکانس کاری ۲/۸ گیگاهرتز و سه‌ هسته‌ی کورتکس A78 با فرکانس کاری ۲/۶ گیگاهرتز و چهار هسته‌ی کورتکس A55 بهره می‌برد. به‌نظر می‌رسد درحال‌حاضر ویوو، تنها شرکتی است که از این تراشه در محصولات خود استفاده می‌کند.

پیش‌از‌این، در برخی از گزارش‌ها اشاره شده است که سامسونگ قصد دارد تعداد گوشی‌های بهره‌مند از تراشه‌ی اگزینوس را افزایش دهد؛ به‌همین‌دلیل، احتمال دارد اگزینوس ۱۲۸۰ به افزایش تولید گوشی‌های مقرون‌به‌صرفه‌ی اگزینوسی این برند کمک کند.

افشاکننده‌ی مذکور قبلا نیز اعلام کرده بود که سامسونگ در سال ۲۰۲۱ سه تراشه‌ی جدید شامل یک پردازنده‌ی 8xx پایین‌رده و یک تراشه‌ی 12xx میان‌رده (احتمالا نسل جدید اگزینوس ۱۰۸۰) و یک پردازنده‌ی 22xx پرچم‌دار معرفی خواهد کرد. همان‌طورکه بارها در خبرهای مرتبط اعلام شده، سامسونگ تصمیم گرفته است امسال تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ را با پردازنده‌ی گرافیکی AMD روانه‌ی بازار کند. این تراشه‌ی پرچم‌دار احتمالا به‌عنوان قلب تپنده‌ی گوشی‌های سری گلکسی اس ۲۲ که اوایل سال آینده‌ی میلادی رونمایی خواهند شد، استفاده خواهد شد.

سامسونگ به‌طور مداوم پردازنده‌های خود را ارتقا می‌دهد. ظاهرا نارضایتی کاربران از تفاوت عملکرد نسخه‌های اگزینوس و اسنپدراگون گوشی‌های هوشمند سامسونگ این برند را مجبور کرده است تا با تمرکز بیشتر عملکرد پردازنده‌های سری اگزینوس را بهبود بخشد.

اولین گام غول فناوری کره‌ای در این مسیر استفاده‌نکردن از هسته‌های Mongoose و بهره‌گرفتن از معماری‌های آرم بود. اکنون نیز این شرکت با همکاری AMD سعی دارد عملکرد گرافیکی پردازنده‌های خود را تقویت کند. سامسونگ همچنین نقش مهمی در توسعه‌ی تراشه‌ی تنسور داشته است. اگر با تنسور آشنایی ندارید، باید اشاره کنیم این پردازنده در‌واقع اولین سیستم-روی‌-چیپ (SoC) اختصاصی گوگل است که در دو گوشی هوشمند پرچم‌دار جدید این شرکت، یعنی پیکسل ۶ و پیکسل ۶ پرو استفاده شده است. درواقع، به‌نظر می‌رسد که تنسور نوع خاصی از تراشه‌های اگزینوس است.

نظر شما درمورد اقدامات اخیر سامسونگ در بهبود کیفیت و قدرت پردازشی تراشه‌های اگزینوس چیست؟ آیا این شرکت موفق خواهد شد تا رضایت طرفدارانش را در بخش پردازنده‌های اختصاصی به‌دست آورد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات