جزئیات بیشتری از پردازنده‌های سری Elkhart Lake اینتل فاش شد

یک‌شنبه ۱۰ شهریور ۱۳۹۸ - ۱۷:۰۵
مطالعه 3 دقیقه
شایعات نشان می‌دهد پردازنده‌های پایین‌رده‌ی اینتل با نام Elkhart Lake، با بهره‌گیری از ریز‌معماری پردازنده‌های‌گرافیکی مجتمع نسل ۱۱، اواسط سال ۲۰۲۰ عرضه می‌شوند.
تبلیغات

سایت تحلیلی Bugzilla که بیشتر برای جست‌وجو و تشخیص باگ‌های سیستمی شناخته می‌شود، تنظیمات گرافیکی مربوط‌به SoCهای اِلخارت‌لیک (Elkhart Lake) اینتل را فهرست کرده‌ است. SoC، مدار مجتمعی متشکل از تراشه‌های مختلف کامپیوتر از جمله پردازنده است که در یک تراشه‌ی واحد، یکپارچه‌سازی شده‌اند.

اطلاعات تنظیمات گرافیکِ این سری از تراشه‌های اینتل که در آینده عرضه خواهند‌ شد و جایگزینی برای تراشه‌های Atom شرکت یادشده خواهند بود، توسط پایگاه خبری ComputerBase مستقر در آلمان که در زمینه‌ی اطلاعات کامپیوتری فعالیت می‌کند نیز منتشر شده‌ است.

Intel Elkhart Lake

الخارت‌لیک، همان‌گونه که پیش‌تر نیز اخبار مربوط به آن منتشر شده‌ بود، نام رمزگذاری‌شده‌ای برای سری پردازنده‌های فوق کم‌مصرف اینتل است که در آینده عرضه خواهند‌ شد. انتظار می‌رود در ساخت این تراشه‌ها از معماری هسته‌های Tremont اینتل استفاده شود. خوشبختانه پردازنده‌های سری الخارت‌لیک برپایه‌ی لیتوگرافیکی ۱۴ نانومتری سابق نخواهند بود و آن‌گونه که مشخص است، این قطعات از فناوری ساخت به‌روزتر ۱۰ نانومتری بهره خواهند‌ برد.

معمولا اخبار مربوط‌‌به تراشه‌های پایین‌رده توجه زیادی را جلب نمی‌کند اما پردازنده‌های سری اِلخارت‌لیک به‌لطف همراه شدن با پردازنده‌های گرافیکی مجتمع نسل ۱۱ که پیش‌تر نیز در پردازنده‌های سری Ice Lake استفاده شده‌ بود، زیر ذره‌بین قرار گرفته‌ است. اینتل ادعا می‌کند ریزمعماری نسل ۱۱ یک تِرافِلاپس (Teraflops) توان پردازش گرافیکی خواهد داشت، بنابراین شاید بتوان بازی‌های سبک را روی تراشه‌های الخارت‌لیک اجرا کرد.

گزارش منتشرشده در Bugzilla، سه نوع پیکربندی مختلف گرافیکی را در تراشه‌های اِلخارت‌لیک نشان می‌دهد که شامل پیکربندی واحد‌های اجرایی ۴x۸ ،۴x۴ و ۲x۴ است و بیان می‌کند که این تراشه‌ها در سه دسته، دارای ۸،۱۶ و ۳۲ واحد اجرایی (EU) خواهند بود. برای درک بیشتر توان این سری از پردازنده‌ها، کافی است آن‌ها را با SoCهای Gemini Lake که برپایه‌ی میکرومعماری Goldmont Plus ساخته‌ شده و دارای لیتوگرافیکی ۱۴ نانومتری است مقایسه کنیم. تراشه‌های سری Gemini Lake دربرگیرنده‌ی ریزمعماری پردازنده‌های گرافیکی نسل ۹ است؛ درنتیجه در بهترین حالت، ۱۸ واحد اجرایی خواهد داشت اما در طرف دیگر سری Elkhart Lake در تراشه‌ی پرچم‌دار خود ۷۷.۷۸% واحد اجرایی بیشتری داشته و احتمالا به‌همین دلیل نرخ کلاک بالاتری خواهد داشت.

Intel Elkhart Lake

شایعات مرتبط با آماده‌شدن اینتل برای عرضه‌ی تراشه‌های سری Gemini Lake Refresh در فضاهای اجتماعی قوت گرفته‌ است، جز اینکه احتمالا سرعت کلاک در این تراشه‌ها افزایش خواهد‌ یافت اما جزئیات دیگر در رابطه‌با بهبودهای صورت‌گرفته، در هاله‌ای از ابهام قرار دارد. در هر صورت مشخص است که این پردازنده‌ها همچنان برپایه‌ی میکرومعماری Goldmont Plus هستند و لیتوگرافی ۱۴ نانومتری خواهند داشت. شایعات در مورد زمان عرضه‌ی سری Gemini Lake Refresh اوایل سال ۲۰۲۰ میلادی را نشان می‌دهد، بر همین مبنا انتظار نمی‌رود سری اِلخارت‌لیک زودتر از سه‌ماهه‌ی دوم یا سوم سال ۲۰۲۰ عرضه‌ شوند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات