احتمال عرضه جهانی گلکسی S22 با تراشه اسنپدراگون؛ آینده مبهم Exynos 2200

چهارشنبه ۲۲ دی ۱۴۰۰ - ۱۰:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
با تعویق رویداد معرفی اگزینوس ۲۲۰۰، شایعات درباره‌ی احتمال عرضه‌ی جهانی گلکسی S22 با تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 قوت گرفت.
تبلیغات

سامسونگ از سال‌ها پیش پرچم‌داران خود را در بازارهایی همچون آسیا، خاورمیانه و اروپا با تراشه‌ی اختصاصی خود و در بازار چین، کره‌جنوبی و آمریکای شمالی با تراشه‌ی اسنپدراگون به‌فروش می‌رساند. انتظار می‌رفت کره‌ای‌ها در مورد خانواده‌ی گلکسی S22 نیز استراتژی مشابهی را با تراشه‌های Exynos 2200 و Snapdragon 8 Gen 1 در پیش بگیرند؛ اما ظاهراً چنین نخواهد شد.

بر کسی پوشیده نیست که تراشه‌های پرچم‌دار اسنپدراگون پیوسته رقیب سامسونگی خود را شکست می‌دهند؛ این برتری در خانواده‌ی گلکسی S20 بیشتر به‌چشم می‌‌آمد؛ چراکه Exynos 990 از مشکلاتی همچون CPU و GPU ضعیف‌تر، داغ‌شدن بیش‌‌ از حد و افت فاحش عملکرد رنج می‌برد؛ در‌ حالی‌که Snapdragon 865 با چنین مشکلاتی دست به گریبان نبود.

سامسونگ بر سر استراتژی عرضه‌ی پرچم‌دارانش با دو تراشه‌ی متفاوت، با انتقادات گسترده‌ای مواجه بود؛ به‌طوری که حتی در سال ۲۰۲۰ کاربران به جمع‌آوری امضا برای تغییر وضعیت روی آوردند و سهام‌داران خود شرکت نیز تلاش کره‌ای‌ها برای توسعه‌ی تراشه‌ی اختصاصی را زیر سؤال بردند. سامسونگ از آن زمان تغییرات عمده‌ای را در رویه‌ی خود به‌وجود آورد.

کره‌ای‌ها دیگر هسته‌های سفارشی CPU برای تراشه‌های اگزینوس طراحی نمی‌کنند؛ به‌گونه‌ای که Exynos 2100، تراشه‌ی به‌کاررفته در خانواده‌ی گلکسی S21، از هسته‌های خود شرکت ARM بهره می‌برد. این شرکت در مورد تراشه‌ی Exynos 2200 نیز استراتژی مشابهی را در سر داشت.

برخلاف نسل‌های گذشته‌ی اگزینوس، طرفداران سامسونگ مشتاق از راه رسیدن اگزینوس ۲۲۰۰ بودند؛ چراکه قرار بود نخستین تراشه‌ی موبایل سامسونگ با گرافیک یکپارچه‌ی AMD باشد. سامسونگ در سال ۲۰۱۹ اعلام کرد که با AMD برای آوردن واحد پردازش گرافیکی Radeon‌ به تراشه‌های اگزینوس همکاری خواهد کرد.

Korea SnapdragonUS SnapdragonEurope SnapdragonExynos 2200 is G.O.N.E.(It might be released later, but I'm sure that it's not going to be in Galaxy S22 series.)— Dohyun Kim (@dohyun854) January 11, 2022

پیش‌تر، همه‌ی نشانه‌ها از به‌کار رفتن تراشه‌ی اگزینوس ۲۲۰۰ در خانواده‌ی پرچم‌دار گلکسی اس ۲۲ حکایت داشتند؛ اما دیروز اعلام شد که سامسونگ معرفی اگزینوس ۲۲۰۰ را به تاریخ دیگری موکول کرده و اکنون به‌نقل از منبعی در کره‌ جنوبی، تراشه‌ی Exynos 2200 حداقل در مورد خانواده‌ی گلکسی S22 «کنار گذاشته شده است».

با وضعیت پیش‌آمده برای اگزینوس ۲۲۰۰، به‌نظر می‌رسد که احتمالاً تمام نسخه‌های گلکسی S22، گلکسی S22 پلاس و گلکسی S22 اولترا در تمام مناطق جهان از تراشه‌ی Snapdragon 8 Gen 1 قدرت خواهند گرفت؛ بدین ترتیب مشخص نیست که چه زمانی می‌توانیم نتیجه‌ی همکاری سامسونگ و AMD را ببینیم.

شاید سامسونگ تصمیم داشته باشد که اگزینوس ۲۲۰۰ را در زمان دیگری از سال معرفی کند؛ اما بین گلکسی S22 و گلکسی زد فولد/فلیپ ۴ که در نیمه‌ی دوم ۲۰۲۲ از راه می‌رسند، محصول پرچم‌دار دیگری در کار نخواهد بود؛ بنابراین مشخص نیست که Exynos 2200 در دل چه محصولی استفاده شود؛ شاید گلکسی تب S8 را با تراشه‌ی اگزینوس ببینیم.

توجه داشته باشید که هیچ‌یک از مواردی که در خبر پیش‌رو آمده، به‌صورت رسمی از سوی سامسونگ تأیید نشده است. در‌ حال حاضر، تنها اطلاعات موجود به‌نقل از منابع متفرقه هستند. برای پی بردن به حقیقت، باید تا ماه آینده و معرفی گلکسی S22 منتظر بمانیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات