اپل سفارش پردازنده آیفون ۱۳ را افزایش می‌دهد

دوشنبه ۱۲ مهر ۱۴۰۰ - ۱۸:۳۵
مطالعه 2 دقیقه
گفته می‌شود اپل با کاهش سفارش تراشه‌های قدیمی، موفق شده است ظرفیت بیشتری از خطوط تولید تراشه‌های پیشرفته TSMC را برای خانواده آیفون ۱۳ رزرو کند.
تبلیغات

ماه گذشته، اپل خانواده آیفون ۱۳ را به‌عنوان جدیدترین گوشی‌های هوشمندش رونمایی کرد؛ گوشی‌هایی که به پردازنده قدرتمند A15 Bionic مجهز‌‌ند. دراین‌میان، تأمین به‌موقع تراشه‌های جدید برای اپل امری حیاتی محسوب می‌شود؛ چراکه این شرکت باتوجه‌‌به برخی مشکلات لجستیکی، آیفون‌های جدید را با تأخیر عرضه می‌کند و تأمین‌نشدن به‌موقع پردازنده می‌تواند‌ برای غول دنیای فناوری به فاجعه تبدیل شود.

گزارش جدید دیجی‌تایمز نشان می‌دهد که اپل سفارش تراشه‌هایش را برای تولید آیفون‌های نسل قبلی کاهش داده است تا بتواند ظرفیت تولید تراشه بیشتری به سری آیفون ۱۳ اختصاص بدهد. گفتنی است کوپرتینویی‌ها همچنان به فروش آیفون ۱۲، آیفون ۱۲ مینی، آیفون ۱۱ و نسل دوم آیفون SE در فروشگاه آنلاینشان ادامه می‌دهند؛ اما مدل‌های پرو آیفون ۱۲ و آیفون XR دیگر تولید نخواهند شد.

همان‌طورکه در ابتدا گفتیم، اپل با تأخیر در حمل‌ونقل تمام پیکربندی‌های آیفون ۱۳ در ایالات متحده آمریکا، کانادا، انگلستان و برخی دیگر از نقاط جهان مواجه است و حتی مدل‌های قدیمی نیز روند مشابهی دنبال می‌کنند. برای مثال، در ایالت متحده آمریکا سفارش‌های آنلاین آیفون ۱۲ و ۱۲ مینی با تأخیر حمل یک تا دو هفته‌ای مواجه می‌شوند؛ درحالی‌که سفارش آیفون ۱۱ تا پنج هفته تأخیر دارند!

تیم کوک، مدیرعامل اپل، نیز در گذشته هشدار داده بود که مشکلات لجستیکی می‌تواند بر تولید آیفون در ماه‌های آینده تأثیر بگذارد و افزایش تقاضا برای آیفون‌های جدید، ممکن است مشکلات عرضه را تشدید کند. گزارش تحلیلگران نشان می‌دهد که خانواده آیفون ۱۳ با تقاضای اولیه بسیار قوی روبه‌رو بوده‌اند و همین امر به‌دلایل تأخیر آیفون‌ها در بازارهای جهانی شده است.

همچنین، این گزارش شامل اطلاعاتی درباره تراشه آینده اپل و فرایند ساخت بعدی TSMC است. درحال‌حاضر، پیشرفته‌ترین تراشه‌ اپل، یعنی A15، بر‌‌اساس گره (Node) پنج‌نانومتری پلاس ساخته می‌شود؛ اما این شرکت و TSMC در مسیر تولید و به‌کارگیری نخستین تراشه‌های سه‌نانومتری در نیمه دوم سال آینده میلادی هستند. برخی از صاحب‌نظران صنعت نیمه‌هادی ادعا می‌کنند اپل تمام ظرفیت تولید اولیه تراشه‌های سه‌نانومتری TSMC را به‌منظور استفاده در آیفون و مک پیش‌خرید کرده است.

ناگفته نماند برخی شایعات نیز حاکی از آن هستند که اپل، تنها کامپیوترهای مک را به تراشه پیشرفته سه‌نانومتری مجهز می‌کند و احتمالا قلب تپنده آیفون ۱۴ را تراشه تراشه چهارنانومتری تشکیل خواهد داد. درهر‌صورت، انتظار می‌رود این تراشه‌ها در‌مقایسه‌‌با فرایند ساخت پنج‌نانومتری، حدود ۱۰ تا ۱۵ درصد عملکرد بهتر و ۲۰ تا ۲۵ درصد صرفه‌جویی در مصرف انرژی به‌ارمغان بیاورند. افزون‌براین، گفته می‌شود که غول تایوانی صنعت تراشه تولید ماهانه ۵۵ هزار ویفر سیلیکونی برای این لیتوگرافی برنامه‌ریزی کرده است.

برای مطالعه تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات