نتایج اولیه‌ iFixit تغییرات داخلی آیفون ۱۳ پرو را نمایان می‌کند

شنبه ۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۲:۴۰
مطالعه 3 دقیقه
کالبدشکافی اولیه آیفون ۱۳ پرو تغییرات آن را در مقایسه با نسل گذشته نمایان می‌کند و دید مناسبی از سخت‌افزار بهبودیافته آرایه فیس آی‌دی ارائه می‌دهد.
تبلیغات

اپل چندی پیش در رویداد کالیفرنیا استریمینگ از جدیدترین دستاوردها و محصولات سخت‌افزاری‌اش رونمایی کرد؛ اما در حقیقت، مهم‌ترین محصول این رویداد، جدیدترین نسل گوشی‌های هوشمند این شرکت با نام آیفون ۱۳ بودند؛ آیفون‌هایی که با حفظ اِلِمان‌های طراحی نسل قبل، بهبودهای در خور توجهی در سایر بخش‌ها تجربه می‌کنند. اخیرا iFixit که مرجعی برای بررسی موشکافانه محصولات محسوب می‌شود، بررسی و کالبدشکافی اجمالی آیفون ۱۳ پرو اپل را منتشر کرده است که می‌تواند ما را با ساختار داخلی این گوشی بیشتر آشنا کند.

به‌طور خلاصه، گزارش اولیه نشان می‌دهد که آیفون ۱۳ پرو داری باتری متفاوت و بزرگ‌تری در مقایسه با آیفون ۱۲ پرو است. ظاهرا آرایه فیس آی‌دی و دوربین TrueDepth تغییر یافته و چیدمان برخی اجزای داخلی نیز دستخوش تغییر شده است. مانند بسیاری از مدل‌های قبلی، غول دنیای فناوری از چسب برای متصل کردن نمایشگر به فریم بهره گرفته و کابل‌های نمایشگر بار دیگر در سمت چپ شاسی تعبیه شده است.

کابل‌های مذکور به لاجیک بُرد دولایه و ضخیمی متصل می‌شوند که در سطح داخلی قاب پشتی سوار و باتری L-شکل در کنار آن تعبیه شده است. در واقع باتری L-شکل از آیفون X به بعد حداقل در یک مدل آیفون مورد استفاده قرار گرفته و اکنون اپل پس از حذف آن از آیفون ۱۲ پرو، بار دیگر به استفاده از این طراحی روی آورده است. طبق بررسی iFixit، وظیفه تأمین انرژی گوشی یادشده را یک باتری تک‌سلولی با ظرفیت ۱۲٫۱۱ وات ساعت بر عهده دارد. در مقام مقایسه، باتری آیفون ۱۲ پرو ۱۰٫۷۸ است.

یکی از تغییرات دیداری آیفون‌های جدید به کاهش ابعاد ناچ بازمی‌گردد. از قرار معلوم، کوپرتینویی‌ها برای دستیابی به این مهم، آرایه حسگرهای TrueDepth را به‌صورت فشرده‌تری درآورده‌اند که ظاهرا ترکیبی از سیستم حسگر نور محیط، پروژکتور و حسگر روشن‌کننده را در یک ماژول ادغام کرده و بین دوربین سلفی، حسگر مجاورت و دوربین مادون قرمز قرار گرفته است. از دیگر تغییرات این بخش می‌توان به متصل شدن آرایه فیس آی‌دی به قاب شاسی اشاره کرد. این در حالی است که اپل تا سال گذشته این آرایه را با سطح پشتی نمایشگر ادغام می‌کرد. افزون بر این، بلندگوهای مستطیلی‌ پیشین به شکل مربع درآمده‌اند؛ البته احتمالا این تغییر بر کیفیت صدا هیچ تأثیری ندارد.

آرایه دوربین سه‌گانه آیفون ۱۳ پرو نیز بزرگ‌تر از نسل گذشته است که عکاسی با زاویه دید گسترده و بهتر، لنز تله‌فوتو با بزرگ‌نمایی اپتیکال سه‌برابری و ماژول اولتراواید سریع‌تر با فوکوس خودکار را به ارمغان می‌آورد. با نگاه دقیق‌تر به بُرد منطقی (لاجیک بٌرد)، یک دیجیتایزر ترکیبی و کابل نمایش دیده می‌شود که امتداد آن به کابل حسگر بازطراحی‌شده می‌پیوندد. در آیفون‌های قبلی، دیجیتایزر و کابل‌های نمایش قطعات جداگانه‌ای هستند که به اتصالات جداگانه نیاز دارند. آیفون امسال همچنین دارای برچسب روی SOC هستند که روی آن نوشته‌ی A15 Bionic حک شده است.

اپل ابعاد موتور تپتیک (Taptic Engine) را نیز نسبت به سایر آیفون‌ها کاهش داده است؛ اما iFixit می‌گوید بازخورد لمسی به ۶٫۳ گرم و محدوده‌ی آن به ۸۶۹٫۴ میلی‌متر مربع افزایش یافته است. همان‌طور که در ابتدا گفته شد، این بررسی بیشتر یک نگاه اجمالی به قطعات داخلی آیفون ۱۳ پرو است و گفته می‌شود گزارش جامع‌تری که شامل بررسی حسگر TrueDepth، بُرد منطقی و تعویض قطعات است، در روزهای آینده منتشر خواهد شد.

برای مطالعه‌ی تمام مقالات مرتبط با آیفون به این صفحه مراجعه کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات