اپل به کاربران آمریکایی آسیب‌دیده از Batterygate خسارت پرداخت می‌کند

چهارشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۹ - ۱۰:۴۵
مطالعه 2 دقیقه
اپل ملزم به پرداخت جریمه‌ی ۲۵ دلاری به آن دسته از کاربران آمریکایی شده‌ است که آیفون آن‌ها پس از مدتی با کاهش سرعت پردازنده روبه‌رو می‌شد.
تبلیغات

پرونده‌ی Batterygate مدتی پیش برای اپل دردسرساز شد. تعدادی از کاربران آیفون‌های قدیمی گزارش کرده بودند که پس از مدتی، سرعت عملکرد گوشی هوشمند آن‌ها با کاهش روبه‌رو می‌‌شده است. این گزارش‌ها تا آنجا پیش رفت که اپل به کاهش عمدی سرعت گوشی‌ها اعتراف کرد و جریمه‌های متعددی را هم متحمل شد. اکنون کاربران می‌توانند از شرکت تقاضای غرامت کنند، هرچند هزینه‌ی قابل‌توجهی دریافت نخواهند کرد.

شهروندان آمریکایی می‌توانند با شکایت از اپل به‌خاطر کاهش سرعت عملکرد آیفون قدیمی، تا ۲۵ دلار غرامت دریافت کنند. برای دریافت این غرامت، کاربر باید مالک گوشی آیفون ۶، آیفون 6s، آیفون SE سال ۲۰۱۶ یا آیفون ۷ باشد که تا پیش از ۲۱ دسامبر ۲۰۱۸ مجهز به iOS 10.2.1 (برای گوشی‌های ۶ و 6s) یا iOS 11.2 (برای گوشی‌های ۷) بوده است. کاربران تا تاریخ ۶ اکتبر فرصت دارند تا شکایت خود را به‌صورت آنلاین یا نامه به اپل ارسال کنند.

غرامتی که اپل به کاربران خسارت‌دیده پرداخت می‌کند، از هزینه‌ی ۲۹ دلاری برای تعویض باتری آیفون (پس از تخفیف موقت) بیشتر است. به‌علاوه، هزینه‌ی تعمیر آیفون بدون تخفیف، ۷۹ دلار گزارش می‌شود. البته چنین مواردی اغلب در غرامت‌های حاصل از پرونده‌های حقوقی دیده می‌شود و در اکثر مواقع، غرامت پرداختی هزینه‌های مشتری را به‌صورت کامل پوشش نمی‌دهد. به‌هرحال کاربرانی که تاکنون اقدام به تعویض باتری‌های خود کرده‌اند، دچار خسارت مالی شده‌اند.

اقدام اپل برای پرداخت خسارت به کاربران، به‌عنوان نقطه‌ی انتهایی یک داستان طولانی تفسیر می‌شود. شکایت از کوپرتینویی‌ها در دسامبر سال ۲۰۱۷ به جریان افتاد. بسیاری از کاربران در آن زمان ادعا کردند که اپل، عملکرد پردازنده‌ی آیفون را پس از کاهش ظرفیت باتری به میزانی مشخص، کاهش می‌دهد. این قابلیت که در iOS 10.2.1 عرضه شده بود، با هدف افزایش عمر آیفون و جلوگیری از خاموش شدن ناگهانی پیاده‌سازی می‌شد. ازطرفی عدم شفاف‌سازی اپل در خصوص قابلیت جدید باعث شد تا کاربران اتهام اختلال عمدی به اپل بزنند و نگران کارکرد گوشی‌های خود بشوند.

اپل در واکنش به مشکلات پیش آمده، دو اقدام انجام داد. آن‌ها برای مدتی تعویض باتری‌ها را با تخفیف انجام می‌دادند و همچنین در iOS 11.3 بخشی از مشکلات را رفع کردند. به‌روزرسانی جدید، قابلیت کاهش عملکرد پردازنده را حذف و بخش جدیدی برای نمایش سلامت باتری به کاربر ارائه کرد. کاربران همچنین می‌توانند قابلیت را حتی پس از خاموش شدن ناگهانی آیفون، غیرفعال کنند.

درنهایت مشکلی که برای کاربران آیفون پیش آمد، اکنون در مرحله‌ی نهایی با پرداخت ۲۵ دلار غرامت به کاربران آمریکایی تمام می‌شود. چالش‌های پیش آمده، در مجموع باعث شدند تا تجربه‌ی کاربران آیفون هم بهتر شود و شرکت، گزینه‌های شفاف‌تری برای مدیریت گوشی هوشمند به آن‌ها ارائه کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات