بررسی تلفن هوشمند One S اچ‌تی‌سی

چهارشنبه ۳ آبان ۱۳۹۱ - ۱۸:۳۳
مطالعه 13 دقیقه
اچ‌تی‌سی با معرفی سری One خود توانست نظر بسیاری از علاقمندان به تلفن‌های اندرویدی را به خود جلب کند، چندی پیش بررسی One X، پرچم‌دار اندرویدی این شرکت را در زومیت خواندید و حالا نوبت به One S رسیده است، تلفن خوش‌ساخت و زیبایی که مجهز به نمایشگر ۴.۳ اینچیAMOLED است و تنها ۷.۸ میلی‌متر ضخامت دارد. در ادامه مطلب با بررسی تخصصی زومیت از باریک‌ترین تلفن هوشمند اچ‌تی‌سی همراه باشید.
تبلیغات

One S ظاهری جذاب و زیبا دارد، این تلفن باریکترین تلفنی است که HTC تا به امروز تولید کرده است، بلافاصله پس از خارج کردن این تلفن از داخل جعبه متوجه ضخامت بسیار کم آن خواهید شد، از نظر قد و قامت ارتقا One S تقریباً شبیه به Sensation این شرکت است. اچ‌تی‌سی، پردازنده ۲ هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتزی، دوربین ۸ مگاپیکسلی و باتری ۱۶۵۰ میلی‌آمپر ساعتی را در یک تلفن با ضخامت ۷.۸ میلی‌متر جا کرده است.

سخت افزار و طراحی ظاهری

اچ‌تی‌سی در طراحی One S دقت بسیاری به خرج داده است، طراحی متفاوت و جذاب آن، نظر هر کاربری را به خود جلب می‌کند. One S نسبت به پرچم‌دار سال گذشته HTC یعنی Sensation که آن هم مجهز به نمایشگر ۴.۳ اینچی بود از هر نظر ارتقاء یافته است، بدنه آن باریک‌تر، سبک‌تر و زیباتر شده و مشخصات سخت‌افزاری آن نیز به میزان قابل ملاحظه‌ای ارتقاء یافته است. ضخامت تلفن تنها ۷.۸ میلی‌متر است و حفره‌های خروجی اسپیکر نیز با دقت میکرو ایجاد شده‌اند. بیشتر بدنه One S از جنس آلومینیوم است، اما آلومینیوم بکار رفته در این تلفن با عبور جریان الکتریسیته ۱۰ هزار ولتی اکسیده شده تا مقاومت آن به سرامیک و سنگ نزدیک شود. اما همه قسمت‌های بدنه One X از این جنس ساخته نشده و قسمت‌های بالا و پایین گوشی از جنس پلاستیک است.

جنس آلومینومی بدنه و باریکی فوق‌العاده تلفن باعث شده تا زمانی که آن را در دست می‌گیرید حس بسیار خوبی به شما القاء شود، حسی که با در دست داشتن یک کالای با کیفیت به انسان القاء می‌شود. از نظر طراحی و زیبایی ما One S را بیشتر از One X و حتی Galaxy S III دوست داشتیم. اما لازم است بگوییم که قسمت‌های پلاستیکی بدنه خط و خش پذیر هستند و متأسفانه اثر انگشت روی تمام قسمت‌های بدنه دستگاه حتی قسمت‌های آلومینیومی باقی می‌ماند.

پوشش پلاستیکی بالای گوشی جدا می‌شود تا کاربر بتواند سیم‌کارت میکرو خود را در درگاه مربوطه قرار دهد. متأسفانه در One S امکان تعویض آسان باتری وجود ندارد و این تلفن فاقد درگاه میکرو SD برای افزایش میزان حافظه است. زمانی که این پوشش پلاستیکی را از بدنه جدا می‌کنید با لایه داخلی تلفن که به رنگ آبی است رو‌به‌رو می‌شوید. در این قسمت لنز با f /2.0 و فلش LED قابل مشاهده است. دوربین One S مجهز به تراشه ImageSense است که به افزایش کیفیت عکس‌های گرفته شده با دوربین ۸ مگاپیکسلی کمک می‌کند. دور لنز دوربین یک حلقه به رنگ آبی تیره وجود دارد که هارمونی خوبی را با بدنه ایجاد می‌کند.

رنگ‌بندی تلفن ترکیبی از آبی و خاکستری مات است. برخلاف One X، مقدار کمتری از لنز دوربین One S از بدنه پشتی دستگاه بیرون زده است، اما هنوز برجستگی لنز کاملاً مشخص است.

در قسمت پایین و پشت دستگاه لوگوی ‌‌Beats Audio حک شده است که به معنای پشتیبانی این تلفن از هدفون‌های بیتس است اما هدفون همراه گوشی بیتس نیست.

ابعاد One S برابر ۱۳۰.۹ در ۶۵ است و ۷.۸ میلی‌متر ضخامت دارد، وزن این تلفن نیز تنها ۱۱۹ گرم است.

تلفن هوشمند

ابعاد (mm)

ضخامت (mm)

وزن (g)

نمایشگر (Inch)

HTC One S

130x65

7.8

119

Super AMOLED 4.3

HTC One X

134.4 در 69.9

8.9

130

IPS Super LCD2 4.7

Samsung Galaxy S III

136.6 در 70.6

8.6

133

Super AMOLED 4.8

Samsung Galaxy Nexus

135.5 در 67.9

8.9

135

Super AMOLED 4.65

Sony Xperia S

128 در 64

10.6

144

4.3 LED-Backlit LCD

Samsung Galaxy S II

125.3 در 66.1

8.5

116

Super AMOLED Plus 4.3

Apple iPhone 4S

115.2 در 58.6

9.3

140

IPS TFT 3.5

درون جعبه HTC One S علاوه بر تلفن، یک هدفون، آداپتور شارژر و کابل USB وجود دارد:

One S Zooomit 23

در قسمت بالا و جلوی تلفن، یک نشانگر LED قرار داده شده است، که کاربر را از وجود یک اطلاع‌رسانی مانند ایمیل یا پیغام تازه مطلع می‌سازد. این نشانگر در زمان شارژ شدن یا کامل شدن شارژ باتری نیز به رنگ‌های نارنجی و سبز روشن می‌شود.

[widgetkit id=356]

در لبه بالای تلفن جک ۳.۵ میلی‌متری هدفون و دکمه پاور قرار دارد. در لبه راست، دکمه یک تکه کم و زیاد کردن صدا، در قسمت پایین نیز پورت میکرو USB برای شارژ و اتصال به کامپیوتر وجود دارد.

مشخصات سخت‌افزاری و قیمت تلفن HTC One S

  • پردازنده ۲ هسته‌ای ۱.۵ گیگاهرتزMSM8260A Snapdragon Krait به همراه گرافیک Adreno 225
  • نمایشگر ۴.۳ اینچ Super AMOLED با رزولوشن ۵۴۰ در ۹۶۰ پیکسل، تراکم پیکسل 256ppi
  • ۱ گیگابایت RAM و ۱۶ گیگابایت حافظه ذخیره‌سازی
  • دوربین ۸ مگاپیکسل با فوکوس خودکار و فلش LED، قابلیت ضبط ویدئو با رزولوشن 1080p و ۳۰ فریم در ثانیه
  • بلوتوث ۴، پورت میکرو USB، جک ۳.۵ میلی‌متری صدا، GPS، Wi-Fi، رادیو FM
  • باتری 1650mAh غیر قابل تعویض
  • قیمت در بازار تهران: ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان

نمایشگر

اچ‌تی‌سی برای اولین بار از نمایشگر AMOLED در تلفن خود استفاده کرد، One S مجهز به نمایشگر ۴.۳ اینچی از نوع Super AMOLED و با رزولوشن 540x960 پیکسل یا qHD است. متأسفانه نمایشگر AMOLED این تلفن دارای ماتریس PenTile است. هرچند کنتراست تصویر، عمق رنگ مشکی و زاویه دید این نمایشگر بسیار خوب است اما به دلیل پنتایل بودن چیدمان ساب‌پیکسل‌ها دقت نمایش رنگ‌ها و کیفیت تصویر به خوبی نمایشگر One X نیست.

one s screen zoomit

امروزه چیدمان Pentile در نمایشگرهای باکیفیت پایین‌تر به کار گرفته می‌شود چون این نوع چیدمان پیکسل‌ها موجب نمایش سایه‌دار رنگ‌ها شده و باعث افت کیفیت تصویر می‌شود. البته این موضوع زمانی قابل تشخیص است که نمایشگر را کنار یک نمایشگر با چیدمان RGB بگذارید در حالت عادی تا زمانی که با دقت و از فاصله نزدیک به نمایشگر نگاه نکنید متوجه این مورد نمی‌شوید. در چیدمان Pentile به جای RGB از روش RGBG (قرمز، سبز، آبی، سبر) برای چیدمان ساب‌پیکسل‌های استفاده می‌شود. این موضوع باعث ارزان‌تر شدن قیمت پنل نمایشگر و افت کیفیت تصویر می‌گردد. لازم است بدانید که نمایشگر گلکسی اس ۳ و گلکسی نکسوس سامسونگ، Razr Maxx موتورولا، لومیا ۸۰۰ و N9 نوکیا نیز از نوع Pentile است. اما ازآنجاکه نمایشگر گلکسی اس ۳ و گلکسی نکسوس دارای تراکم پیکسل بالاتری هستند، مشکل افت کیفیت به سختی قابل مشاهده است. برای مقایسه بهتر نمایشگرهای تلفن‌های هوشمند رایج بازار جدولی را تهیه کردیم تا براحتی بتوانید آن‌ها را با یکدیگر مورد قیاس قرار دهید:

تلفن

سایز (اینچ)

رزولوشن

نوع پنل

نوع چیدمان

تراکم پیکسل

One S

4.3

540x960

Super AMOLED

Pentile - RGBG

256ppi

One X

4.7

720x1280

Super IPS LCD 2

RGB

312ppi

Galaxy Nexus

4.65

720x1280

Super AMOLED

Pentile - RGBG

316ppi

Galaxy S III

4.8

720x1280

Super AMOLED

Pentile - RGBG

306ppi

Xperia S

4.3

720x1280

LED-LCD

RGB

342ppi

البته همان‌طورکه پیش‌تر نیز اشاره کردیم، تفاوت نمایشگر Pentile با RGB در برخی شرایط خاص مانند زمانی که تصویر دارای کنتراست بسیار بالا است خود را نشان می‌دهد، مانند زمانی که در حال مطالعه متن به رنگ مشکی روی صفحه سفید هستید. در این حالت لبه‌های متون بصورت بریده بریده نمایش داده می‌شوند. در تصویر پایین می‌توانید اختلاف بین نمایشگر One S و One X را مشاهده کنید، تفاوت تراکم پیکسل‌ها در این دو نمایشگر کاملاً مشهود است:

اگر با دقت زیاد به آیکون نرم‌افزارها در One S نگاه کنید متوجه این مشکل در لبه‌های آیکون‌ها خواهید شد.

شدت روشنایی این نمایشگر نیز آنقدر مناسب است که بتوان از آن در نور شدید محیط بیرون و زیر نور خورشید، استفاده نمود.

در نهایت در نظر داشته باشید که تفاوت بین دو نمایشگر One S با ماتریس پنتایل و One X با ماتریس RGB را تنها در زمان مرور صفحات وب یا مطالعه متون متوجه خواهید شد و در بازی‌ها و ویدئو همه چیز در هر دو تلفن جذاب و به شکل قابل قبول نمایش داده می‌شوند.

دوربین

one s sample pic main

کیفیت بسیار بالای عکس‌های گرفته شده با دوربین One S ما را شگفت زده کرد، همان‌طورکه مشاهده می‌کنید، جزئیات تصویر در عکس‌ها بسیار بالا است و رنگ‌ها نیز با دقت و بصورت طبیعی ضبط می‌شوند. دوربین One S دقیقاً همان دوربین است که در One X نیز بکار گرفته شده است، هر دو تلفن مجهز به دوربین ۸ مگاپیکسلی با لنز f/2.0، فوکوس خودکار و فلش LED هستند. دوربین این تلفن قادر به فیلم‌برداری 1080p با ۳۰ فریم در ثانیه است. تراشه ImageChip نیز در ارتقاء کیفیت عکس‌های گرفته شده کمک می‌کند. این تراشه علاوه بر ارتقاء کیفیت تصاویر به سرعت عکس‌برداری نیز کمک می‌کند.

این دوربین قابلیت عکس‌برداری سریع پشت سر هم را نیز دارد تا کاربر بتواند بهترین عکس را از بین چند عکس گرفته شده انتخاب کند. برای فعال کردن عکاسی Burst mode تنها کافی است روی دکمه دوربین روی صفحه انگشت خود را نگه دارید. One S می‌تواند تا ۲۰ عکس پشت سر هم از یک سوژه بگیرد تا شما بهترین را انتخاب کنید.

بدون شک دوربین بکار رفته در سری One اچ‌تی‌سی یکی از بهترین دوربین‌های تلفن‌های هوشمند بازار است. شاید در نور کم بازده دوربین خیلی خوب نباشد اما در نور مناسب عکس‌های گرفته شده با این تلفن فوق‌العاده هستند.

در زمان فیلم‌بردای با رزولوشن 1080p، تنظیم نور، فوکوس خودکار و بالانس نور به خوبی انجام می‌شود. در ادامه می‌توانید نمونه ویدئو گرفته شده با دوربین One S را تماشا کنید:

نرم افزار دوربین One S امکانات جالب و متنوعی را دراختیار کاربر قرار می‌دهد، وقتی نرم‌افزار دوربین را اجرا می‌کنید در سمت راست صفحه دکمه‌های ضبط ویدئو و عکس‌برداری و یک دکمه برای دسترسی سریع به گالری عکس وجود دارد. وقتی روی دکمه گالری کلیک می‌کنید بصورت خودکار آخرین تصاویر یا ویدیوی که ضبط کرده‌اید، لیست می‌شوند. در ستون سمت چپ نیز یک دکمه برای فعال و غیرفعال کردن فلش، یک دکمه برای فعال‌سازی بخش تنظیمات و یک دکمه نیز برای تغییر حالت‌های مختلف عکاسی وجود دارد.

برای عکس‌برداری پشت سرهم تنها کافی است دست خود را روی دکمه شاتر نگه دارید تا ۲۰ عکس پشت سرهم برایتان گرفته شود. این نرم‌افزار امکان عکس‌برداری HDR، عکس‌برداری پاناروما و اعمال فیلترهای مختلف شبیه برنامه اینستاگرام را نیز دراختیار شما قرار می‌دهد.

اگر قصد دارید روی یک چهره یا قسمتی از تصویر فوکوس کنید تنها کافی است آن قسمت را روی نمایشگر یافته و لمس کنید.

طول عمر باتری

One S مجهز به یک باتری نسبتاً ضعیف، ۱۶۵۰ میلی‌آمپر ساعتی است که به اندازه کافی خوب نیست. البته پردازنده ۲ هسته‌ای ۲۸ نانومتری این تلفن مصرف بهینه و بسیار پایینی دارد اما بازهم اگر قرار باشد با تلفن خود ویدئو ضبط کنید یا عکس‌های پشت سرهم بسیار بگیرید یا اهل بازی کردن با تلفن خود باشید، باتری One S به اندازه کافی خوب عمل نخواهد کرد. البته در آزمایش ما که ترکیبی از وب‌گردی، عکس‌برداری، بازی و مکالمه تلفنی را شامل می‌شد، خوشبختانه این تلفن یک روز کامل را دوام آورد. دلیل این موضوع نیز پردازنده Snapdragon با فرکانس ۱.۵ گیگاهرتز است که مصرف بسیار پایین و بازده بسیار خوبی دارد.

وان اس در آزمایش پخش پشت سر هم ویدئو توانست ۸.۵ ساعت دوام بیاورد که زمان نسبتاً خوبی به شمار می‌رود. در نظر داشته باشید که در زمان این آزمایش، ما شدت روشنایی را روی ۵۰ درصد تنظیم کرده بودیم که برای تماشای ویدئو در محیط‌های داخلی کاملاً مناسبت است.

نرم‌افزار

One S مجهز به سیستم‌عامل اندروید ۴ یا ساندویچ بستنی گوگل است که رابط کاربری Sense 4 نیز روی آن نصب شده است. نرم‌افزارهای اضافی که اچ‌تی‌سی روی اندروید ۴ نصب کرده، کارآمد و خوش ساخت هستند. به‌عنوان مثال نرم‌افزار دوربین، امکانات جالب و دوست داشتنی دارد. اما رابط کاربری Sense 4 حقیقتا چیزی بیشتر از رابط کاربری خود اندروید 4.0 ندارد. به نظر ما هارمونی بین المان‌های مختلف رابط کاربری اندروید ۴.۰ بهتر از رابط کاربری سنس ۴.۰ اچ‌تی‌سی است. البته بعضی از قسمت‌های سنس ۴.۰ مانند نمایش اپلیکیشن‌های در حال اجرا جالب و جذاب‌تر از معادل آن در ساندویچ بستنی است.

تلفن One Sای که ما مورد آزمایش قرار دادیم فاقد کی‌برد فارسی بود البته اندروید ۴ بصورت طبیعی از زبان فارسی پشتیبانی می‌کند، اما کاربر مجبور است یکی از اپلیکیشن‌های کی‌برد فارسی را روی تلفن خود نصب کند که با کی‌برد انگلیسی خود Sense 4 هم‌خوانی ندارد.

دفترچه تلفن One S مانند دیگر تلفن‌های مجهز به Sense 4 به شکل عمیقی با شبکه‌های اجتماعی یکپارچه شده است. به‌عنوان مثال تصاویر، پیغام‌ها و اطلاعات دیگر موجود در فیسبوک با کانتکت‌های کاربر در تلفن یکپارچه شده‌اند. ترتیب تب‌ها در نرم‌افزار People یا دفترچه تلفن قابل جابه‌جا شدن هستند و کاربر در صورت تمایل می‌تواند تب‌های غیرضروری (به‌عنوان مثال تب مربوط به تاریخچه تماس‌ها) را حذف کند. وقتی یکی از کانتکت‌ها را در دفترچه تلفن خود انتخاب می‌کنید، جزئیات کامل مربوط به شخص شامل، تصاویر، شماره‌ها، آدرس‌های ایمیل و غیره نمایش داده می‌شوند. بدین‌ترتیب به‌راحتی می‌توان به اطلاعات مربوط به شخص دسترسی داشت.

یکی از قسمت‌های جالب One S سیستم نمایش و ارسال پیامک آن است. قسمت مربوط به پیام‌ها به شکل درخت‌گونه و بسیار زیبایی پیام‌های رد و بدل شده را نشان می‌دهد. تصویر کاربری که پیغام از او دریافت یا ارسال کرده‌اید نیز در کنار پیغامش نمایش داده می‌شود.

باقی موارد موجود در سنس ۴ را پیش‌تر در بررسی تلفن HTC One X توضیح بررسی نمودیم در صورت تمایل به کسب جزئیات بیشتر می‌توانید به این مقاله مراجعه کنید.

قدرت و بازده

تلفن One S مجهز به پردازنده ۲ هسته‌ای و ۱.۵ گیگاهرتزی Snapdragon S4 است. این پردازنده در کنار یک گیگابایت حافظه رم، موجب شده تا One S دستورها مختلف را به سرعت پردازش کرده و حرکت بین قسمت‌های مختلف رابط کاربری نیز به نرمی انجام شود. ما برای آزمایش قدرت این تلفن آزمایش‌ها مختلفی را روی آن انجام دادیم و تلفن را در بازی‌های سنگین گرافیکی مانند Shadowgun آزمایش نمودیم. این تلفن تلفن در اجرای بازی‌های مختلف اندرویدی هیچ مشکلی ندارد و هر نرم‌افزاری را که با آن آزمایش کردیم بدون مشکل و به سرعت اجرا کرد.

همان‌طورکه از نتیجه آزمایش‌ها مشاهده می‌کنید این تلفن دو هسته‌ای اختلاف بسیار کمی با تلفن‌های چهار هسته‌ای بازار دارد. ازآنجاکه هنوز تعداد بسیار کمی از نرم‌افزارهای اندروید از پردازنده ۴ هسته‌ای پشتیبانی می‌کنند، شاید انتخاب یک تلفن با پردازنده ۲ هسته‌ای انتخاب مقرون‌به‌صرفه و درستی باشد.

ترکیب پردازنده ۲ هسته‌ای S4 و اندروید ۴ باعث شده تا هیچ‌وقت در زمان کار کردن با رابط کاربری تلفن کندی و تأخیر را احساس نکنید. اجرای نرم‌افزار دوربین، لیست کردن تصاویر در گالری عکس، دسترسی به نقشه، تهیه اسکرین شات و هر کار دیگری که در تلفن انجام دادیم همگی به سرعت و بدون تأخیر انجام شدند.

تلفن / تبلت

AnTuTu Benchmark

Linpack Single (FPS)

Linpack Multi (FPS)

Quadrant Standard Edition

NenaMark2 (fps)

HTC One S

7,142

49.72

74.66

5,034

60.0

HTC One X

11,322

48.54

150.54

4,929

47.6

Galaxy S III

11,960

56.22

132.80

5,642

Xperia S

6,332

49.69

83.99

2,033

37.1

Galaxy Nexus

6,070

77.01

2,002

24.0

Galaxy Tab 8.9

4,884

25.092

51.003

2,324

Transformer TF101

4,913

44.403

76.982

1,592

Xperia Arc S

34.54

1,158

14.7

Galaxy Note

64.3

3,998

32.8

Galaxy S II

4,964

41.55

47.50

3,250

58.9

جمع بندی

در اولین نگاه و زمانی که برای اولین بار One S را در دست می‌گیرد، بدون شک مجذوب آن می‌شوید. این تلفن ظاهر زیبا، بدنه با کیفیت و بسیار باریکی دارد وقتی نمایشگر آن را نیز روشن می‌کنید، در نگاه اول رنگ‌های جذاب صفحه AMOLED نظر شما را به خود جلب می‌کند. اما وقتی روی تصاویر دقیق شوید، نمایشگر Pentile کمی آزار دهنده خواهد بود و لبه‌های تیز متون مخصوصا درکنتراست بالا دائمنا نظر شما را به خود جلب کرده و احتمالاً باعث رنجش شما می‌شوند.

اگر از نمایشگر صرف‌ نظر کنیم نمی‌توان ایراد خاصی را به این تلفن وارد کرد، به لطف پردازنده سریع و جدید S4 همه نرم افزارها به سرعت اجرا شده و کیفیت عکس‌برداری نیز بسیار خوب است. ولی اگر بدنبال بهترین تلفن اندرویدی HTC هستید، پاسخ ساده است باید One X را با نمایشگر 720p انتخاب کنید.

متأسفانه باتری این تلفن به‌راحتی قابل تعویض نیست و فاقد درگاه میکرو SD برای افزایش میزان حافظه است.

سه هفته‌پیش زمانی که بررسی One S را شروع کردیم قیمت این تلفن در بازار ۱٫۱۲۰٫۰۰۰ تومان بود اما امروز که این بررسی را منتشر می‌کنیم قیمت آن در بازار حدود ۱٫۳۰۰٫۰۰۰ تومان است.

نقاط قوت:

  • طراحی بسیار زیبا، باریک و با کیفیت
  • اجرای سریع و روان اپلیکیشن‌ها
  • بدنه با کیفیت از جنس اکسید آلومینیوم

نقاط ضعف:

  • چیدمان Pentile ساب پیکسل‌های نمایشگر
  • عدم وجود درگاه میکرو SD برای افزایش میزان حافظه
  • عدم وجود کی‌برد فارسی
  • باتری غیرقابل تعویض

نظر شما در مورد One S چیست؟ آن را در مقایسه با دیگر تلفن‌های هوشمند بازار چطور ارزیابی می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات