ابرهایی در ژرفای اقیانوس؛ سرورهای دریایی مایکروسافت از آزمایش‌های اولیه سربلند بیرون آمدند

چهارشنبه ۲۶ شهریور ۱۳۹۹ - ۱۱:۳۰
مطالعه 3 دقیقه
مایکروسافت می‌گوید پروژه‌ی Natick موفقیت‌آمیز بوده و راه‌اندازی مرکز داده زیردریایی ازنظر منطقی، محیطی و اقتصادی کاملا امکان‌پذیر است.
تبلیغات

نخستین‌بار ایده‌ی راه‌اندازی مرکز داده در زیر آب در سال ۲۰۱۴ مطرح شد. سال ۲۰۱۵ نیز اولین نمونه‌ی مرکز داده‌ی زیردریایی در مقیاس کوچک و در سواحل کالیفرنیا برای چندین ماه آزمایش شد.

در سال ۲۰۱۸ مایکروسافت یک مرکز داده‌ی کامل را براساس شرایط زیر آب طراحی کرد و آن را در اعماق دریای نزدیک به جزایر اورکنی اسکاتلند مستقر کرد. این مرکز داده دارای ۸۶۴ سرور با ظرفیت ۲۷٫۶ پتابایت است که در عمق ۳۵ متری قرار گرفته بود. امروز شرکت مایکروسافت اعلام کرد که انجام این آزمایش موفقیت‌آمیز بوده است. شواهد به‌دست‌آمده از این آزمایش نشان می‌دهد که ایده‌ی احداث و راه‌اندازی مرکز داده درون دریا واقعا کارآمد است.

غرق کردن مرکز داده درون آب شاید در وهله‌ی اول تاحدی عجیب به‌نظر برسد؛ اما تیم Project Natick مایکروسافت پیش‌بینی کرده بود که قرارگیری مرکز داده‌ها در زیر آب نتایج مثبتی ازنظر بازدهی و صرفه‌جویی در انرژی به بار خواهد آورد.

دیتاسنترها در خشکی به‌علت وجود اکسیژن، رطوبت و کنترل تغییرات دمایی با مشکلاتی نظیر زنگ‌زدگی مواجه می‌شوند؛ اما در محیط زیر آب به‌علت کنترل بیشتر روی دما، این مشکلات کمتر رخ می‌دهد. ایده‌ی نهایی این است که انواع این سرورها در اندازه‌ی های بزرگ و کوچک در سواحل مدنظر مستقر شوند و دسترسی بهتری به منابع ابری اطلاعاتی برای افراد پیرامون آن فراهم کنند.

مایکروسافت در وبلاگ خود جزئیاتی را از نتایج این آزمایش منتشر کرد که حکایت از کاهش ضریب خرابی (Failure Rate) در این مرکز داده دارد. بن کالچر از مایکروسافت که مسئولیت هدایت پروژه‌ی Natick مایکروسافت را به‌عهده داشته است، گفت: «نرخ شکست در آب، یک‌هشتم میزانی است که در خشکی اتفاق می‌افتد.»

سرور دریایی مایکروسافت / Microsoft Underwater server

تیم مایکروسافت حدس می‌زند که علت این کاهش چشم‌گیر در نرخ خرابی به‌علت عدم حضور انسان اتفاق افتاده است و پمپ‌کردن نیتروژن به‌جای اکسیژن در کپسول مزید برعلت شده است. آقای کالچر در ادامه گفته است: «احتمال می‌رود وجود نیتروژن از زنگ‌زدگی جلوگیری کرده است.» کاهش نرخ خرابی از آنجایی اهمیت دارد که سرویس‌دهی به مرکز داده‌ای که در زیر آب است مشکلات زیادی به‌همراه خواهد داشت؛ بنابراین کاهش نرخ خرابی سبب می‌شود از این نظر نیز اجرای این طرح قابل توجیه باشد.

پروژه‌ی Natick مایکروسافت در تلاش است تا مرکز داده‌ای پاک ارائه کند تا جایگزین سرورهای کنونی شوند. ازاین‌رو، انتخاب جزایر اورکنی اسکاتلند در راستای این هدف بوده است. زیرا یکی از محل‌های تحقیقاتی مرکز انرژی دریایی اروپا به‌شمار می‌رود که در آن انواع توربین‌ها و مبدل‌های انرژی موج آزمایش می‌شوند. بنابراین، تمام برق اورکنی از میدان‌های خورشیدی و بادی تأمین می‌شود و خوشبختانه در تأمین انرژی لازم برای مرکز داده زیردریایی مایکروسافت نیز مشکلی به‌وجود نیامد.

مایکروسافت هنوز درباره‌ی اینکه چه زمانی دیتاسنتر زیردریایی به یک محصول تجاری تبدیل می‌شود، مطمئن نیست؛ اما مطالعات انجام‌شده حکایت از آن دارد که این ایده ارزشمند است و اکنون می‌تواند از فاز علمی و مطالعاتی خارج و برای تولید تجاری به‌دست مهندسان سپرده شود.

دانلود

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات