فیسبوک در کنار عذرخواهی بابت از دسترس خارج شدن سرویس‌ها، هرگونه افشای اطلاعات کاربران را رد کرد

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۱۴:۲۵
مطالعه 3 دقیقه
حواشی بسیاری مرتبط با خارج شدن سرویس‌های فیسبوک از دسترس کاربران وجود دارد؛ اما سران این شرکت هرگونه افشای اطلاعات خصوصی کاربران را رد کرده‌اند.
تبلیغات

شب گذشته اتفاقات تلخ بسیاری برای فیسبوک و زیرمجموعههای آن رخ داد. در واقع به دلیل آنچه فیسبوک خطای غیر عمد خوانده است، سرویسهایی مانند واتساپ، فیسبوک، مسنجر، اینستاگرام و آکیولس ویآر بیش از ۶ ساعت از دسترس کاربران خارج شدند.

پس از خارج شدن سرویسهای فیسبوک از دسترس کاربران، تیمی از مهندسان این شرکت برای بررسی و رفع مشکلات پدیدآمده به دیتاسنتر فیسبوک رفتند و با بررسیهای صورتگرفته مشخص شد که مشکل از پیکربندی شبکهها بوده است. گویا مشکل زمانی رخ داده که آپدیت پروتکل دروازهای مرزی (Border Gateway Protocol) بهدرستی انجام نشده و درنتیجه اطلاعات مرتبط با مسیریابی DNS حذف شدهاست. اطلاعات مورد نظر به شبکههای دیگر در یافتن وبسایتها و سرویسهای فیسبوک کمک میکنند و حذف شدن آنها باعث شده است فیسبوک و سرویسهای زیرمجموعهی آن به مدت بیش از ۶ ساعت از دسترس کاربران خارج شوند.

در خلال قطع شدن دسترسی کاربران به فیسبوک و زیرمجموعه‌های آن، مارک زاکربرگ، مدیرعامل فیسبوک با انتشار پستی از کاربران عذرخواهی کرد و گفت: «تیم مهندسی در حال رفع مشکلات به وجود آمده هستند. من می‌دانم شما چقدر به سرویس‌های ما برای برقراری ارتباط با عزیزانتان وابسته هستید.»

طبق گزارش‌ها، مشکلات پیش‌آمده در پیکربندی شبکه‌های فیسبوک باعث شده است سیستم‌های داخلی شرکت نیز با اختلال مواجه شوند و گویا همین امر سبب شده است برطرف شدن مشکلات و بازیابی دسترسی مجدد کاربران به سرویس‌های فیسبوک به زمان بیشتری نیاز داشته باشد.

Mashable می‌نویسد فیسبوک نیز پستی مشابه گفته‌های زاکربرگ منتشر کرده و در کنار عذرخواهی از کاربران بابت اختلال در دسترسی به وب‌سایت‌ها و خدمات فیسبوک، اعلام کرده است که تحقیقات گسترده‌ای انجام خواهد داد تا زیرساخت‌های خود را تقویت کند.

کاهش ارزش فیسبوک

اتفاقات اخیر در شرایطی رخ داد که چندی پیش فردی اطلاعاتی در مورد فیسبوک فاش کرد. گفته میشود این افشاگر از نحوهی برخورد فیسبوک با اطلاعات غلط انتقاد کرده و اطلاعاتی در این زمینه منتشر کرده است؛ اما فیسبوک گفته از دسترس خارج شدن سرویسها و وبسایتها به دلیل حملهی سایبری نبوده و طی بازهی زمانی ۶ ساعته، اطلاعاتی از کاربران مورد سرقت قرار نگرفته است.

فیسبوک گفته است شواهدی مبنی بر به سرقت رفتن اطلاعات کاربران فیسبوک وجود ندارد؛ اما برخی رسانه‌ها از فروش ۱/۵ میلیارد رکورد اطلاعات کاربران این شبکه‌ی اجتماعی در انجمن مخصوص به هکرها خبر داده‌اند. گفته می‌شود فیسبوک در مدت‌زمانی که از دسترس خارج بوده است، مارک زاکربرگ متحمل ضرر و زیان هنگفتی شده که برخی از تحلیلگران، رقم آن را بین ۶ تا ۷ میلیارد دلار تخمین می‌زنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات