زمان کنارگذاشتن گوگل کروم فرارسیده است؟

شنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۰۰
مطالعه 6 دقیقه
گوگل کروم محبوب‌ترین مرورگر وب دنیا است و مزیت‌های متعددی برای وب‌گردی ارائه می‌دهد؛ بااین‌حال، به‌نظر می‌رسد کم‌کم به روزهایی نزدیک می‌شویم که باید استفاده از کروم را کنار بگذاریم
تبلیغات

مقاله‌ی پیش‌ رو یادداشت یکی از کارشناسان وب‌سایت لایف‌هکر است و لزوما دیدگاه زومیت را بیان نمی‌کند.

زمانش رسیده است که استفاده از گوگل کروم (Google Chrome) را متوقف کنیم؟‌ شاید جواب این سؤال تا مدت‌ها پیش با قاطعیت «خیر» بود؛ اما امروزه در وضعیتی قرار گرفته‌ایم که برای کنارگذاشتن مرورگر کروم آمادگی کامل داریم. این مرورگر فضای درخورتوجهی از قطعاتی نظیر حافظه‌ی رم را اشغال می‌کند و همین موضوع بزرگ‌ترین ‌‌ضعف آن به‌حساب می‌آید. مایکروسافت مدتی پیش با انتشار به‌روزرسانی مه ۲۰۲۰ ویندوز ۱۰ به راهکاری دست یافته بود که کروم با استفاده از آن، فضای کمتری از رم را اشغال می‌کرد. این راهکار مایکروسافت کاربران زیادی را امیدوار کرده بود تا اینکه گوگل در اطلاعیه‌ای رسمی از غیرفعال‌سازی قابلیت مذکور خبر داد. 

مایکروسافت مرورگری به‌نام اج دارد که برپایه‌ی موتور کرومیوم توسعه داده شده است؛ یعنی همان موتور استفاده‌شده برای مرورگر کروم. ردموندی‌ها مدتی پیش به‌روزرسانی جدیدی برای ویندوز ۱۰ دردسترس قرار دادند که به استفاده از قابلیتی با نام Segment Heap برای اج روی می‌آورد. این قابلیت باعث می‌شود فضایی که مرورگر اجِ مبتنی‌بر کرومیوم از حافظه‌ی رم اشغال می‌کند، ۲۷ درصد کاهش پیدا کند. این روش به‌حدی مؤثر بود که گوگل نیز آن را در کروم اجرا کرد. بااین‌حال، چندی نگذشته بود که یکی از مهندسان اینتل متوجه اتفاقی مهم شد.

بزرگ‌ترین نقص گوگل کروم اشغال بیش‌از‌حد فضای حافظه‌ی رایانه است

براساس گفته‌های مهندس اینتل، فعال‌سازی Segment Heap باعث بروز اثر منفی در دیگر قطعات رایانه و دقیق‌تر، پردازنده‌ی مرکزی می‌شود. طبق بررسی‌ها، امتیاز پردازنده‌ی مرکزی رایانه در بنچمارک Speedometer 2.0 هنگام فعال‌بودن Segment Heap در گوگل کروم، ۱۰ درصد کاهش یافته بود. به‌علاوه، فعال‌بودن این قابلیت باعث افزایش ۱۳ درصدی فضای اشغال‌شده‌ی CPU و مصرف انرژی می‌شود. با اتکا بر همین دلایل، گوگل درنهایت قابلیت Segment Heap را از نسخه‌ی ۸۵ کروم به‌بعد غیرفعال می‌کند. این تصمیم گوگل موجی از انتقادات را به‌دنبال داشته است. 

مرورگرهای وب دیگر همواره به‌دلیل داشتن سرعت کمتر و عملکرد ضعیف‌تر و تمرکز کمتر روی مباحث حریم خصوصی و امنیت، پشت‌سر کروم جای گرفته‌اند و مرورگر گوگل بسیار درخشان‌تر ظاهر شده است. اگر در طول روز برای ساعاتی طولانی وب‌گردی می‌کنید، مجبور نیستید با مرورگری بمانید که نه‌تنها کُند است؛ بلکه توجه زیادی هم به حریم خصوصی شما نشان نمی‌دهد. بهتر است همواره سراغ استفاده از مرورگری بروید که از همه‌لحاظ بهترین باشد. شاید تا سال‌ها قبل کروم در تمامی معیارها یک و سر گردن از مرورگرهای دیگر بالاتر بود؛ اما امروزه نسخه‌ی بهتری از کروم هم وجود دارد که گوگل توسعه نداده است.

لوگوی گوگل کروم / Google Chrome در سه رنگ

کروم حجم زیادی از منابع سیستم را اشغال می‌کند

گوگل کروم فضای درخورتوجهی از حافظه‌ی سیستم شما را اشغال می‌کند و باعث کاهش شارژدهی باتری دستگاه می‌شود. گوگل مدت‌ها است روی قابلیت‌هایی آزمایشی کار می‌کند تا میزان اثرگذاری کروم روی عمر باتری و البته اشغال حافظه را کاهش دهد؛ اما تاکنون به نتایج مثبت خاصی دست پیدا نکرده است.

همان‌طورکه اشاره کردیم، مایکروسافت به راه‌حلی برای کاهش حافظه‌ی رم اشغال‌شده‌ی کروم دست پیدا کرده بود. خبر ناامیدکننده این است که قابلیت مذکور نیز به‌زودی در کروم غیرفعال می‌شود. کارشناسان دلایل متعددی برای نیاز بیش‌از‌حد کروم به حافظه ذکر می‌کنند؛ اما نکته این است که اغلب این مشکلات فقط برای کروم رخ می‌دهند و در مرورگرهای دیگر دیده نمی‌شوند. دیگر مرورگرهای مبتنی‌بر موتور کرومیوم نظیر مایکروسافت اج و بریو (Brave) برخلاف کروم، فضای زیادی از حافظه را اشغال نمی‌کنند. این موضوع برای مرورگرهای غیرکرومیوم نظیر سافاری و موزیلا فایرفاکس هم صدق می‌کند.

سیستم مسدودسازی تبلیغ در کروم، محدود است

کسب‌و‌کار گوگل تا حد بسیار زیادی به تبلیغات آنلاین وابستگی دارد و بسیاری از تبلیغات هدف‌داری که در سراسر وب می‌بینید، مستقیما از گوگل می‌آیند یا اینکه از داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی این شرکت استفاده می‌کنند. گوگل به‌منظور اینکه مطمئن شود کاربران همچنان تبلیغات را می‌بینند و با آن‌ها تعامل برقرار می‌کنند، تصمیم گرفته تنها برخی از انواع تبلیغات را مسدود کند. گوگل کروم آن دسته از تبلیغاتی را محدود می‌کند که افزونه‌‌هایی نظیر AdBlock از پس مسدودکردن آن‌ها برمی‌آیند. این موضوع باعث شده است تجربه‌ی کاملا بدون تبلیغ در گوگل کروم غیرممکن باشد. ازطریق بعضی از افزونه‌ها امکان مسدودسازی برخی تبلیغات وجود دارد؛ اما نمی‌توانید همه‌ی آن‌ها را مسدود کنید.

افزون‌براین، مرورگرهایی نظیر بریو یا نسخه‌ی ویژه‌ی آن با نام Bold که تبلیغات مزاحم ندارد، تجربه‌ای شبیه به کروم را بدون تبلیغات ارائه می‌دهند. از بین دیگر مرورگرهایی که چنین رویکردی دارند، می‌توانیم به اپرا ویوالدی اشاره کنیم. این مرورگرها درزمینه‌ی مسدودسازی سیستم‌های رهگیری در وب‌سایت‌ها نیز عملکردی موفقی دارند و معمولا توجه بیشتری به حریم خصوصی نشان می‌دهند و از قابلیت‌های امنیتی بهتری بهره می‌برند. مرورگر بریو مبحث مسدودسازی تبلیغات را به‌حدی جدی می‌گیرد که اگر تصمیم بگیرید تبلیغات را مسدود نکنید، به شما پول می‌دهد.

تنظیمات حریم خصوصی کروم چندان فراگیر نیست

گوکل کروم درزمینه‌ی محافظت از فعالیت وب‌گردی و داده‌های شخصی شما دربرابر هکرها و نیز شرکت‌هایی که ممکن است از داده‌ها سوءاستفاده کنند، عملکردی بسیار مطلوبی دارد؛ بااین‌حال، داده‌هایی که کروم جمع می‌کند، همچنان دراختیار خود گوگل قرار می‌گیرند.

اگر بخواهیم منصفانه بگوییم، تنظیمات حریم خصوصی گوگل در سال‌های اخیر بهبودهای زیادی به‌خود دیده‌ است و به‌لطف سیاست‌های جدید، کاربران می‌توانند برخی از داده‌های جمع‌آوری‌شده‌ی گوگل را کنترل کنند. به‌علاوه، حساب‌های کاربری گوگل به‌گونه‌ای تنظیم شده‌اند که به‌صورت پیش‌فرض و خودکار، داده‌های ذخیره‌شده را حذف کنند. بااین‌همه، گوگل با استفاده از شیوه‌های ویژه و متعدد داده‌های دقیقی از شما جمع‌آوری می‌کند و با شرکت‌های تبلیغاتی به‌اشتراک می‌گذارد. 

کروم داده‌های بسیار زیادی از شما را جمع می‌کند و تا حدی که ازلحاظ قانونی اجازه داشته باشد، آن‌ها را به سرورهای گوگل می‌فرستد. این موضوع به‌ویژه برای کسانی صدق می‌کند که مداوم در حساب کاربری گوگل خود وارد شده باشند. نحوه‌ی رهگیری فعالیت‌های شما به‌دست گوگل با روش هکرها و افراد سودجو متفاوت است؛ باوجوداین، سیاست‌هایی که این شرکت در پیش دارد، باعث ایجاد خطرهای متعددی برای حریم خصوصی کاربر می‌شود؛ به‌ویژه اگر همچون اتفاقی که مدتی پیش رخ داد، سروری خاص دچار مشکل شود و داده‌ها را دردسترس عموم قرار دهد. 

لوگو گوگل کروم / Google Chrome در پس زمینه قرمز

گوگل کروم بهترین مرورگر کرومیوم نیست

مرورگرهایی که برپایه‌ی موتور کرومیوم توسعه داده می‌شوند، طراحی چشم‌نوازی دارند و سریع هستند و به‌سادگی می‌توان از آن‌ها استفاده کرد. کروم قبلا با اختلاف بهترین مرورگر مبتنی‌بر کرومیوم به‌حساب می‌آمد؛ به‌همین‌دلیل، کاربران با نقص‌های این مرورگر کنار می‌آمدند. یکی از انتقاداتی که به کروم وارد می‌شود، درصد نفوذ موتور جست‌و‌جوی گوگل در آن و سیاست‌های گوگل درقبال این موتور جست‌و‌جو است که به‌دفعات در رسانه‌ها خبرساز شده. همچنین، کروم شمار زیادی از افزونه‌هایی را غیرفعال می‌کند که ممکن است روی کسب‌و‌کار تبلیغ‌محور گوگل اثر منفی بگذارد. این موضوع نیز یکی دیگر از انتقاداتی است که کاربران به کروم وارد می‌کنند.

اینکه گوگل بخواهد محصولات و سرویس‌های خود را در اولویت اول قرار دهد، اتفاقی کاملا طبیعی و منطقی است و بسیاری از مردم با این موضوع مشکلی ندارند. گوگل به‌طورکلی تلاش می‌کند سرویس‌هایش را یکپارچه نگه دارد. این سیاست در کروم نیز اجرا شده و این مرورگر عمیقا با دیگر سرویس‌های گوگل در ارتباط است. این یکپارچه‌سازی مزیت‌های مختلفی به‌همراه می‌آورد و وب‌گردی را لذت‌بخش‌تر می‌کند؛ بااین‌حال، فراموش نکنید همه‌ی مردم نمی‌خواهند از اکوسیستم گوگل کامل استفاده کنند. بیشترِ کسانی که از کروم استفاده می‌کنند، صرفا از این مرورگر خوششان می‌آید و به سرویس‌های دیگر علاقه‌ای ندارند. یکپارچه‌سازی کروم با سرویس‌های دیگر گوگل، برای این افراد بسیار آزاردهنده است. 

خوشبختانه امروزه جایگزین‌های مناسبی برای کروم یافت می‌شوند که عمده‌ی آن‌ها برپایه‌ی موتور کرومیوم توسعه داده شده‌اند؛‌ بنابراین، از سرعت کافی برخوردار هستند. تقریبا تک‌تک این مرورگرها تجربه‌ای بسیار نزدیک ‌به گوگل کروم ارائه می‌دهند و وب‌گردی با آن‌ها کاری ساده و لذت‌بخش است. در این مرورگرهای کرومیوم، از سرویس‌های دیگر گوگل خبری نیست. در نظر داشته باشید که تقریبا در تمامی مرورگرهای دیگر نیز می‌توانید از جیمیل، گوگل درایو، یوتیوب و اپلیکیشن‌های تحت‌وب دیگر گوگل استفاد کنید و حتی برای این سرویس‌ها نیز جایگزین‌هایی عالی پیدا می‌شوند. 

پیداکردن مرورگر جدید

اگر برای کنارگذاشتن کروم احساس آمادگی می‌کنید، می‌توانید از مرورگرهای باکیفیتی استفاده کنید که امروزه در بازار پیدا می‌شوند. رسانه‌ی لایف‌هکر پیش‌تر در مقاله‌ای جداگانه مرورگرهای برتری را معرفی کرده است که سیستم مسدودسازی تبلیغات را ارائه می‌دهند. در مقاله‌ی دیگر این وب‌سایت می‌توانید فهرست مرورگرهای برتر وب ازلحاظ قابلیت‌های حوزه‌ی امنیت و حریم خصوصی را مشاهده کنید. 

دیدگاه شما زومیت درباره‌ی کروم چیست؟ شما از چه مرورگری برای وب‌گردی استفاده می‌کنید؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات