با این ترفند، سریع‌ترین حالت ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ را اجرا کنید!

پنج‌شنبه ۲ آذر ۱۴۰۲ - ۲۳:۰۰
مطالعه 8 دقیقه
گیمینگ با لپ تاپ ام اس آی MSI Stealth GS77
اگر می‌خواهید سبک‌ترین حالت ویندوز ۱۰ و ویندوز ۱۱ را تجربه کنید، در این مقاله‌ی کاربردی با زومیت همراه شوید.
تبلیغات

اگر لپ‌تاپتان توان پردازشی لازم برای استفاده از ویندوز 10 یا ویندوز 11 را ندارد و همواره در اجرای برنامه‌ها و نرم‌افزارها با تاخیر مواجه هستید، با روشی که درادامه خواهیم گفت، می‌توانید بدون نصب ISO سیستم‌عامل را به سبک‌ترین حالت ممکن برسانید.

بسیاری از افراد برای افزایش عملکرد سیستم‌عامل، به‌سراغ نسخه‌های سفارشی ویندوز همچون ویندوز Tiny11 می‌روند که نسخه‌ای سبک‌تر از ویندوز است و حتی کم‌توان‌ترین رایانه‌ها نیز می‌توانند اجرایش کنند؛ اما از آنجاکه همزمان با نصب ISO بسیاری از نرم‌افزارهای موجود در کامپیوتر حذف می‌شوند، افرادی هم هستند که به نصب فایل‌های مختلف ISO تمایلی ندارند. در چنین شرایطی نصب نرم‌افزار AME Wizard گزینه‌ی مناسب‌ و کارآمدتری است.

AME Wizard نرم‌افزاری متن‌باز است که به شما امکان می‌دهد تا با نصب ابزارهایی موسوم‌به Playbook بتوانید سرعت و عملکرد ویندوز را به حداکثر برسانید. درادامه با زومیت همراه شوید تا با چگونگیِ نصب این نرم‌افزار آشنا شویم.

دانلود نرم‌افزار AME Wizard

برای شروع به وب‌سایت Ameliorated وارد شوید. در صفحه‌ی اصلی سایت، با کلیک روی دکمه‌ی آبی رنگ دانلود، AME Wizard را دانلود کنید. در فرآیند نصب علاوه‌بر این فایل، به فایل دیگری نیز موسوم‌به Playbook نیاز خواهیم داشت تا بتوانیم به شخصی‌سازی بخش‌های مختلف سیستم‌عامل بپردازیم.

وب‌سایت Ameliorated

در وب‌سایت Ameliorated چهار پلی‌بوک مختلف در دسترس قرار دارد که براساس نیازتان می‌توانید یکی را انتخاب کنید: AtlasOS به‌طور خاص برای گیمرها و ReviOS برای استفاده‌های روزمره، تدوین و کارهای گرافیکی توسعه داده شده است. به پایین‌تر که اسکرول کنید، دو گزینه‌ی دیگر با عنوان‌های Ame 10 و Ame 11 مشاهده خواهید کرد که مشخصاً برای ویندوز ۱۰ و ۱۱ مورد استفاده قرار می‌گیرند.

این دو Playbook همان‌طور که از نامشان پیدا است، به‌طور خاص توسط تیم Ame طراحی شده‌اند و گزینه‌های بیشتری را برای سفارشی‌سازی ارائه می‌دهند. درادامه، مراحل نصب نرم‌افزار را ابتدا با پلی‌بوک ReviOS و سپس Ame 11 پیش‌ می‌بریم.

پیش از شروع، این نکته را مدنظر داشته باشید که ReviOS همانطور که در تصویر می‌بینید، تنها برای برخی از نسخه‌های ویندوز کار می‌کند. برای آگاهی از نسخه‌ی ویندوز فعلیتان، Windows R را بزنید و در پنجره‌ی Run، عبارت Winver را وارد کنید تا از نسخه‌ی ویندوز آگاه شوید و سپس مراحل دانلود و نصب را پیش ببرید.

دانلود ReviOS Playbook

نصب AME Wizard با پلی‌بوک ReviOS

مرحله‌ی اول: به‌محض اجرای AME Wizard، از شما خواسته می‌شود که Play book را انتخاب کنید؛ ما در اینجا از ReviOS استفاده می‌کنیم؛‌ اما شما اگر گیمر هستید و می‌خواهید نرخ فریم بازی را بهبود ببخشید، به‌سراغ AtlasOS بروید. می‌توانید فایل را بکشید و رها کنید یا با کلیک روی کادر مربوطه، از میان فایل‌های سیستم آن را انتخاب کنید.

انتخاب پلی‌بوک در AMD Wizard

مرحله‌ی دوم: پس از انتخاب ReviOS باید Windows Difender را غیرفعال کنید. برای این کار، Run action را انتخاب کنید و سپس با رفتن به Virus & threat protection همه‌ی گزینه‌ها را خاموش کنید. حال با کلیک روی Next به مرحله‌ی بعد بروید و توافق‌نامه را با انتخاب Agree بپذیرید.

توافق‌نامه
تنظیمات Windows security

مرحله‌ی سوم: در مرحله‌ی بعد، با انتخاب Select Feature، نرم‌افزار به سفارشی‌سازی برخی از قسمت‌های مختلف سیستم می‌پردازد. در وهله‌ی اول، نرم‌افزار ضمن اطلاع‌رسانی درباره‌ی حذف مرورگر فعلی، از شما می‌خواهد یکی از مرورگرهای Firefox یا Brave را به‌عنوان جایگزین انتخاب کنید.

مرحله‌ی چهارم انتخاب فیچر

مرحله‌ی چهارم: در پنجره‌ی بعد، می‌توانید با برداشتن تیک گزینه‌ی Remove Microsoft Edge and Copilot اجازه‌ی حذف مرورگر مایکروسافت را ندهید که البته به‌نظر می‌رسد برداشتن تیک تفاوتی در حذف این مرورگر ایجاد نمی‌کند و درهرصورت حذف خواهد شد. بااین‌حال، درصورت تمایل، تیک را بردارید و شانستان را امتحان کنید و سپس همین فرآیند را برای OneDrive نیز انجام دهید.

مرحله‌ی دوم انتخاب فیچر

مرحله‌ی پنجم: در پنجره‌ی بعد، با برداشتن تیک Remove Windows Backup می‌توانید از حذف تنظیمات مربوط به بک آپ جلوگیری کنید. مورد بعدی Dev Home است که صرفاً برای توسعه‌دهنده‌ها کاربرد دارد؛ بنابراین،‌ اگر Developer نیستید، بدون نگرانی اجازه‌ی حذف را صادر کنید.

مرحله‌ی سوم انتخاب فیچر

مرحله‌ی ششم: در پنجره‌ی آخر، مواردی مثل دارک مود، والپیپر و منوی راست کلیک را می‌توانید شخصی‌سازی کنید. اگر می‌خواهید حالت دارک مود و تصویرزمینه‌ی اختصاصی نرم‌افزار روی سیستم اعمال شود، به گزینه‌های اول و دوم دست نزنید. گزینه‌ی سوم نیز که به منوی راست‌کلیک اختصاص دارد، برای افرادی که هنوز سودای منوی راست‌کلیک قدیمی ویندوز را در سر دارند، کاربردی خواهد بود.

مرحله‌ی نهایی انتخاب فیچر

حالا OK را بزنید و با انتخاب Next مراحل را تکمیل کنید تا فرآیند نصب آغاز شود.

اگر متوجه شدید که فرآیند نصب نرم‌افزار بیش‌ازحد طولانی شده است، این احتمال وجود دارد که نصب با مشکل مواجه شده باشد که در این‌صورت با فشردن کلیدهای Alt+Tab، می‌توانید ارور مربوطه را مشاهده کنید. برای رفع ارور مذکور، پس از اتمام فرآیند نصب، مجدداً نرم‌افزار را اجرا کنید و مراحل را پیش ببرید.

پس از اتمام فرآیند، ویندوز به‌طور خودکار ری‌استارت خواهد شد و بسته به میزان رم لپ‌تاپ، مقداری از فضای رم را آزاد خواهد کرد. اگر تاکنون با تاخیر در اجرای برنامه‌ها و کار با سیستم‌عامل مواجه بوده‌اید، قطعاً متوجه سرعت بالاتر لپ‌تاپ خواهید شد.

نکته‌ی مهم دیگری که باید مدنظر داشته باشید، این است که اگر روی سیستم اکانت مایکروسافت دارید، ReviOS آن را با اکانت Local جایگزین خواهد کرد. باتوجه به اینکه ما اکانت Local داشتیم، به این مرحله برخورد نکردیم؛ اما شما می‌توانید در فرآیند نصب نام جدیدی را برای اکانت لوکال انتخاب کنید.

نصب AME Wizard با پلی‌بوک با Ame 11

فرآیند نصب Ame 11 نیز تقریباً مشابه ReviOS انجام می‌شود. با این تفاوت که این‌بار به‌جای ReviOS در بخش Select a Playbook باید فایل دانلود‌شده‌ی Ame 11 را انتخاب کنید.

مرحله‌ی اول: ابتدا فایل Ame 11 را انتخاب کنید. در پنجره‌ی بعد، چنانچه Windows Defender کماکان غیرفعال باشد، گزینه‌ی Disable security به‌طور پیش‌فرض غیرفعال خواهد بود.

نصب Ame 11

مرحله‌ی دوم: پس از اینکه نرم‌افزار تشخیص داد که نیازمندی‌های لازم برای نصب را دارید، با صفحه‌ای مانند تصویر زیر مواجه می‌شوید. با انتخاب Next به مرحله‌ی بعد بروید و مجدداً توافق‌نامه را امضا کنید.

تایید توافق‌نامه
تایید الزامات نصب

مرحله‌ی سوم:‌ در بخش ابتداییِ انتخاب فیچرها می‌توانید از تغییر مواردی همچون ظاهر رابط کاربری پیشگیری کنید که نرم‌افزار پیشنهاد می‌کند درصورت امکان، تغییری در گزینه‌ها ایجاد نکنید. در مراحل بعد، می‌توانید مرورگر، نرم‌افزار پخش ویدیو، سرویس ایمیل و نرم‌افزار آفیس را انتخاب کنید. پس از انتخاب موارد مدنظرتان، OK کنید و در پنجره‌ی فعلی Next را بزنید.

مرحله‌ی نهایی: درآخر، پسورد سیستم را وارد و پسورد Administrator را تعیین کنید. با کلیک روی OK فرآیند نصب شروع خواهد شد.

یکی از مهم‌ترین تغییراتی که Ame 11 ایجاد می‌کند، برگرداندن منوی استارت ویندوز 7 است که درمقایسه‌با ویندوز 11، امکان دسترسی به بسیاری از بخش‌های سیستم‌عامل را به شما می‌دهد. از نظر افزایش عملکرد و آزادسازی فضای رم، تقریباً به‌همان میزانِ ReviOS فضای دستگاه آزاد خواهد شد؛ بااین‌حال، ظاهر ویندوز با تغییرات بیشتری همراه خواهد بود.

جمع‌بندی

توصیه می‌شود پیش از اینکه فرآیند نصب را انجام دهید، از ویندوز نسخه‌ی پشتیبان تهیه کنید تا درصورت وجود مشکل، بتوانید به حالت قبل برگردید. همچنین، اگر در فرآیند نصب به مشکل خاصی برخورد کردید، در بخش دیدگاه‌ها سوال خود را با ما و کاربران محترم زومیت در میان بگذارید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات