آموزش رفع مشکل هنگ کردن گوشی‌های هوشمند

پنج‌شنبه ۲۵ اسفند ۱۴۰۱ - ۲۲:۰۰
مطالعه 9 دقیقه
رفع مشکل هنگ کردن گوشی
هنگ کردن گوشی موبایل یک مشکل رایج است که اگر به آن اهمیت ندهید، ممکن است با از کار افتادن گوشی هوشمندتان به دردسر بزرگی بیفتید.
تبلیغات

ممکن است هنگام اجرای یک بازی یا اپ، وب‌گردی در مرورگر موردعلاقه‌تان، دانلود فایل‌ها و موارد دیگر با مشکل هنگ کردن گوشی مواجه شده باشید. در این زمان معمولاً صفحه گوشی فریز می‌شود و نسبت به دستورات شما پاسخگو نیست. این مشکل می‌تواند برای گوشی و همچنین اعصاب شما بسیار مضر باشد.

اگر چندین بار با مشکل هنگ کردن گوشی مواجه شدید، باید هشیار باشید و به دنبال علت آن بگردید تا پیش از آن‌که دیر شود، گوشی‌ عزیز و مهم‌تر از همه اطلاعات ارزشمندتان را نجات دهید.

در این مقاله به شما کمک می‌کنیم تا از شر هنگ کردن گوشی نجات پیدا کنید و از خراب شدن همیشگی آن و افتادن در چرخه گشتن در فهرست قیمت گوشی نجات پیدا کنید.

فهرست مطالب

ترفندهای جلوگیری از هنگ کردن گوشی

گوشی هوشمند یکی از مهم‌ترین گجت‌‌هایی است که روزانه زمان زیادی را صرف کار با آن می‌کنیم؛ بنابراین بدیهی است که وقتی این گجت ارزشمند شروع به هنگ کردن می‌کند به شدت عصبی و نگران شویم.

تقریباً همه گوشی‌های هوشمند پس از استفاده طولانی مدت، شروع به هنگ کردن می‌کنند. دلیل رایج هنگ کردن گوشی‌های هوشمند، استفاده بیش‌از‌اندازه از رم است. درکل دلایل زیادی وجود دارد که ممکن است باعث هنگ کردن گوشی شود؛ به همین خاطر است که نمی‌توانیم بلافاصله دلیل دقیق آن را تشخیص دهیم. اما می‌توانیم بگوییم مشکل هنگ گوشی هوشمند به حافظه داخلی یا رم برمی‌گردد. اگر گوشی شما حافظه داخلی و رم کافی داشته باشد، مشکل هنگ کردن موبایل تا ۸۹٪ کاهش می‌یابد.

در ادامه مهم‌ترین دلایل هنگ کردن گوشی و ترفندهای جلوگیری از هنگ کردن گوشی را با شما مرور می‌کنیم. این روش‌ها می‌توانند به شما کمک کنند تا گوشی خود را با بیشترین سرعت ممکن دوباره به کار بیندازید. دقت کنید که دلایل اصلی هنگ کردن گوشی‌ها با هر برند و سیستم عاملی تقریباً یکسان است؛ در نتیجه روش‌های رفع این مشکل بسیار شبیه به هم هستند. توصیه می‌کنیم پس از بررسی بخش مرتبط یا مدل گوشی‌تان، بار دیگر بدون درنظر گرفتن برند گوشی، نگاهی کلی به مقاله داشته باشید.

باید بخوانید و ببینید:

دلایل اصلی هنگ کردن گوشی های اندرویدی

۱. ظرفیت رم پایین

اگر فضای کافی روی رم نباشد، اکثر گوشی‌های هوشمند لگ می‌زنند و هنگ می‌کنند. بنابراین توصیه می‌کنیم پیش از دانلود برنامه‌های سنگین، میزان استفاده از رم را بررسی کنید. اگر گوشی شما با حافظه رم کمی کار می‌کند، سعی کنید تمام برنامه‌های پس‌زمینه را ببندید. یک گوشی با ظرفیت رم پایین نمی‌تواند به‌خوبی چندین برنامه را به‌طور همزمان اجرا کند. استفاده از چندین برنامه در یک تلفن با رم پایین معمولاً باعث می‌شود که گوشی هنگ کند، مخصوصاً زمانی‌که برای مدت طولانی از آن استفاده می‌کنید.

۲. سخت‌افزار قدیمی

سخت‌افزار تلفن یکی دیگر از دلایل احتمالی هنگ است. با افزایش سن، احتمال کاهش سرعت گوشی بیشتر می‌شود؛ زیرا سخت‌افزار قدیمی مجبور است با سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی پیچیده‌تر و به‌روز روبه‌رو شود.

۳. عدم دریافت به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری

نرم‌افزار و سایر برنامه‌های گوشی شما نسخه‌های به‌روزرسانی‌شده را به‌طور منظم منتشر می‌کنند. این به‌روزرسانی‌ها معمولاً مشکلاتی را که با تلفن یا برنامه‌های خاص خود تجربه می‌کنید، برطرف می‌کند. توصیه می‌شود برای رفع مشکلات هنگ گوشی، به‌روز‌رسانی‌های سیستم را برای گوشی خود دانلود و نصب کنید.

۴. کمبود فضای ذخیره‌سازی

تلفن‌های هوشمند ظرفیت ذخیره‌سازی محدودی دارند‌، پس شما باید استفاده هوشمندانه‌ای از این فضا داشته باشید. داده‌هایی مانند فیلم‌ها و عکس‌ها، اپ‌ها، اسناد و غیره فضای زیادی را در تلفن‌ها اشغال می‌کنند. برای این‌که یک گوشی هوشمند بتواند وظایف را بدون وقفه پردازش کند به فضای ذخیره‌سازی کافی نیاز دارد. استفاده از بیش از ۸۰ درصد از فضای ذخیره‌سازی دستگاه، به احتمال زیاد منجر به هنگ کردن آن خواهد شد.

۵. گرم شدن بیش از حد

گرم شدن بیش از حد گوشی

گرم شدن بیش از اندازه گوشی هنگام استفاده از آن یا استفاده مداوم از تلفن در هنگام گرم شدن باعث می‌شود گوشی شما هنگ کند و گاهی اوقات ریاستارت شود. حرارت یک گوشی هوشمند موضوع مهمی است که همیشه و درهمه موارد باید به آن توجه داشته باشید.

حرارت بالای گوشی می‌تواند مشکلات زیادی برای آن به‌ وجود بیاورد. آسیب زدن به باتری یکی از بدترین تبعات حرارت بالا است.

دلایل اصلی هنگ کردن گوشی های آیفون

دلایل اصلی هنگ کردن گوشی های آیفون با گوشی‌های اندرویدی یکسان است. بااین‌حال بد نیست بدانید که ۶ دلیل اصلی برای هنگ کردن گوشی آیفون و عدم پاسخگویی آن وجود دارد:

  • آیفون نیاز به ریستارت شدن دارد.
  • باتری آيفون نیاز به شارژ مجدد دارد.
  • فضای ذخیره‌سازی آیفون در حال اتمام است.
  • برنامه‌هایی روی آيفون نصب شده‌اند که با نرم‌افزار آیفون ناسازگار هستند.
  • سیستم عامل قدیمی است و به‌روزرسانی‌های نرم‌افزاری نصب نشده‌اند.
  • دمای آيفون بیش‌ازحد مجاز است.

روش های رفع مشکل هنگ کردن گوشی آیفون

۱. فورس ریاستارت

اگر آیفونتان هنگ کرده و وقتی آن را لمس می‌کنید، پاسخ نمی‌دهد یا وقتی آن را روشن می‌کنید گیر می‌کند، چاره‌ای ندارید جز اینکه آن را فورس ریاستارت کنید. معمولاً مشکل هنگ کردن آيفون با ریاستارت کردن آن حل می‌شود. اکنون با توجه به مدل آیفون خود ادامه مطلب را بررسی کنید.

الف) صفحه آیفون سیاه شده یا هنگ کرده است

آیفون 8 و مدل‌های جدیدتر + آیفون SE نسل دوم و سوم:

  • دکمه افزایش صدا را فشار داده و سریع رها کنید.
  • دکمه کاهش صدا را فشار داده و سریع رها کنید.
  • دکمه کناری (لاک) را فشار داده و نگه دارید تا لوگوی اپل را ببینید.
  • اگر گوشی شما روشن نمی‌شود، ممکن است لازم باشد آیفون را تا یک ساعت به شارژ بزنید.
هنگ کردن در آیفون ۸ به بالا

آیفون 7 یا آیفون 7 پلاس:

  • دکمه کناری (لاک) و دکمه کاهش صدا را فشار داده و نگه دارید تا لوگوی اپل را مشاهده کنید.
  • اگر گوشی شما روشن نمی‌شود، گوشی خود را شارژ کنید. ممکن است لازم باشد تا یک ساعت به شارژ کردن ادامه دهید.
هنگ آیفون 7 یا آیفون 7 پلاس

آیفون 6s و نسخه‌های قبلی + آیفون SE نسل اول

  • دکمه هوم و دکمه کناری یا دکمه بالا را فشار داده و نگه دارید تا لوگوی اپل را مشاهده کنید.
  • اگر گوشی شما روشن نشد، ابتدا آن را شارژ کنید. ممکن است لازم باشد تا یک ساعت به شارژ کردن ادامه دهید.

ب) آیفون روشن می‌شود اما هنگام راه‌اندازی هنگ می‌کند

اگر در حین راه‌اندازی آیفون، لوگوی اپل یا یک صفحه قرمز یا آبی مشاهده کردید، مراحل زیر را انجام دهید:

۱. آیفون را به کامپیوتر متصل کنید.

۲. آیتونز را باز کنید یا اگر یک مک با سیستم عامل macOS Catalina دارید، Finder را باز کنید.

۳. آیفون را در رایانه خود انتخاب کنید.

۴. هنگامی که آیفون متصل بود، با توجه به مدل آیفونتان، مراحل بخش قبلی را دنبال کنید.

هنگ کردن آیفون

۵. وقتی گزینه بازیابی یا به‌روزرسانی را دریافت کردید، به‌روزرسانی (Update) را انتخاب کنید.

هنگ کردن آیفون

۶. رایانه، نرم‌افزار دستگاه شما را دانلود می‌کند. اگر این فرایند بیش از ۱۵ دقیقه طول بکشد، دستگاه از حالت بازیابی خارج می‌شود. در این زمان دوباره مراحل ۲ تا ۴ را تکرار کنید.

۲. شارژ کردن آیفون

اگر آیفون هنگ کرده و متوجه شدید که شارژ باتری آن کم است، شارژ مجدد ممکن است مشکل را حل کند. دستگاه خود را با استفاده از کابل شارژ و آداپتور اصل اپل، به‌مدت حداقل یک ساعت به پریز برق وصل کنید. از قیمت گوشی آیفون مطلع باشید.

۳. آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی

اگر هشدارهایی مبنی بر نداشتن فضای ذخیره‌سازی کافی دریافت کرده‌اید، و جدیدا با مشکل هنگ آیفون مواجه شده‌اید، باید به فکر آزاد کردن فضای ذخیره‌سازی باشید.

از تنظیمات به General بروید و روی iPhone Storage کلیک کنید. در اینجا می‌توانید فهرستی از توصیه‌ها برای آزاد کردن فضا مانند آفلود (offloading) برنامه‌های استفاده‌نشده یا بهینه‌سازی عکس‌ها و فهرستی از برنامه‌ها و میزان فضای استفاده‌شده را ببینید. دستور العمل های روی صفحه را دنبال کنید تا فضای ذخیره بیشتری را آزاد کنید یا به‌سادگی روی هر برنامه ضربه بزنید و برخی از اسناد و داده‌های آن را حذف کنید.

۴. حذف برنامه‌های مشکل‌ساز

اگر برنامه‌های خاصی باعث هنگ آیفون شما می‌شوند، باید آن‌ها را حذف کنید تا دستگاهتان به خوبی کار کند. با بررسی رفتار آیفون هنگام اجرای برنامه‌های مختلف، می‌توانید برنامه‌های مشکل‌ساز را شناسایی و سپس حذف کنید.

۵. به‌روزرسانی سیستم عامل

اگر سیستم عامل آیفون قدیمی باشد، ممکن است گوشی هنگ کند. بنابراین مطمئن شوید که آپدیتی را از دست نداده‌اید.

به‌روز‌رسانی‌های نرم‌افزاری iOS 16.3

۶. ریست کردن آیفون

اگر به‌رو‌زرسانی سیستم عامل مشکل را حل نکرد، ممکن است مجبور شوید گوشی خود را ریست کنید تا به حالت کارخانه برگردد. از آنجایی که با این کار تمام داده‌های ذخیره‌شده از دستگاه شما پاک می‌شود، باید از این روش به‌عنوان آخرین راه‌حل استفاده کنید و حتماً ابتدا از دستگاه خود نسخه پشتیبان تهیه کنید.

  • به تنظیمات و سپس General بروید و روی Transfer or Reset iPhone ضربه بزنید.
  • Erase All Content and Settings را انتخاب کنید و مراحل را ادامه دهید.

روش های رفع مشکل هنگ کردن گوشی های اندروید

هنگ کردن گوشی زن عصبانی

اکثر مواردی که در بخش بالا؛ یعنی روش های رفع مشکل هنگ کردن گوشی آیفون به آن اشاره کردیم، در مورد گوشی های اندروید صادق هستند. در ادامه به‌طور اجمالی به این روش‌ها اشاره می‌کنیم:

  • تعداد اجرای همزمان اپ‌ها را کاهش دهید.
  • سیستم عامل و همه برنامه‌ها را به روز نگه دارید.
  • از تصاویر زمینه متحرک یا زنده استفاده نکنید، زیرا مستقیماً بر عملکرد رم تأثیر می‌گذارد.
  • در صورت امکان، برنامه‌ها را در حافظه خارجی نصب کنید.
  • در صورت امکان، برنامه‌های نصب‌شده را از حافظه داخلی به حافظه خارجی منتقل کنید.
  • برنامه‌ها و داده‌های غیر‌ضروری (مانند عکس، فیلم، آهنگ) را حذف کنید.
  • به دمای گوشی توجه کنید و اجازه ندهید حرارت بیش‌ازاندازه بالا برود.
  • از نرم‌افزار آنتی‌ویروس برای شناسایی ویروس‌هایی که می‌توانند به‌طور قابل‌توجهی سرعت تلفن همراه شما را کاهش دهند، استفاده کنید.
  • اگر تمام نکات بالا جواب نداد گوشی خود را فکتوری ریست کنید.

روش های رفع مشکل هنگ کردن گوشی سامسونگ

تمام روش های رفع مشکل هنگ کردن گوشی های اندروید را که در بالا ذکر شد، اعمال کنید و اگر در مورد نحوه اجرای فورس ری‌استارت مشکل داشتید، مراحل زیر را دنبال کنید یا نحوه فورس ریاستارت گوشی خود را در وب جستجو کنید.

اجرای فورس ریاستارت

اگر گوشی هوشمندتان:

  • هنگ می‌کند و متوقف می‌شود
  • پاسخگوی ضربه‌ها و درخواست شما نیست
  • روی یک صفحه روشن مانده و تکان نمی‌خورد

ابتدا فقط گوشی خود را ریاستارت کنید. در بیشتر موارد یک ریاستارت کردن ساده می‌تواند بسیاری از مشکلات را حل کند. اگر نمی‌توانید به عملکردهای صفحه دسترسی داشته باشید باید از دکمه‌های فیزیکی برای اجبار به ریاستارت کمک بگیرید.

برای این کار در بیشتر گوشی‌های اندرویدی باید کلیدهای پاور و کاهش صدا را بیش از ۷ ثانیه فشار داده و نگه دارید.

اجرای فکتوری ریست

اگر تمام نکات بالا جواب نداد، توصیه می‌شود گوشی را فکتوری ریست کنید. بازنشانی به تنظیمات کارخانه به نرم‌افزار تلفن شما یک شروع تازه می‌دهد.

بخوانید: چطور گوشی شیائومی را فکتوری ریست کنیم؟

پیش از این کار اطمینان حاصل کنید که از اطلاعات خود نسخه پشتیبان تهیه کرده‌اید تا هیچ داده مهمی را از دست ندهید. اگر تهیه بکاپ را فراموش کردید، مقاله آموزش بازیابی اطلاعات گوشی بعد از ریست فکتوری را مطالعه کنید.

روش های رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی

همانطور که در سراسر مقاله مطالعه کردید، روش های رفع مشکل هنگ کردن گوشی‌های مختلف یکسان است. بنابراین برای رفع مشکل هنگ کردن گوشی شیائومی هم باید ابتدا گوشی را فورس‌ ریاستارت کنید و درصورتی‌که مشکل پابرجا بود سایر روش‌ها را امتحان کنید.

ترفندهای خارق‌العاده‌ای برای جلوگیری از هنگ کردن گوشی وجود ندارند. با رعایت تمام روش‌های ذکرشده و جلوگیری از اتفاق افتادنشان می‌توانید از شر هنگ کردن گوشی خلاص شوید. درهرصورت با مرور زمان که گوشی و سخت‌افزار آن قدیمی می‌شود و دیگر آپدیت‌های نرم‌افزاری برای آن منتشر نمی‌شود، هنگ کردن گوشی خارج از کنترل شما است.

سوالات متداول زومیت

  • چرا گوشی هنگ می‌کند؟

    شایع‌ترین دلیل هنگ کردن گوشی مصرف بیش‌ازحد از رم و حافظه است. سعی کنید برنامه‌های سنگین روی گوشی نریزید یا چند برنامه را همزمان اجرا نکنید.

    سخت‌افزار تلفن یکی دیگر از دلایل احتمالی هنگ است. با افزایش سن، احتمال کاهش سرعت گوشی بیشتر می‌شود زیرا سخت‌افزار قدییم مجبور است با سیستم عامل و برنامه‌های کاربردی پیچیده‌تر و به‌روز روبرو شود.

  • چگونه از هنگ کردن گوشی جلوگیری کنیم؟

    این مقاله را کامل بخوانید.

    سیستم عامل را به‌روز کنید.

    تا حد ممکن برنامه‌های کمتری را همزمان اجرا کنید.

    فضای حافظه داخلی گوشی خود را خالی کنید.

    نسخه‌های Lite یا Go برنامه‌ها را دانلود کنید.

    برنامه‌های غیر‌ضروری را حذف کرده و کارت حافظه را به‌روز کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات