ویتامین D می‌تواند از شما در برابر یکی از کشنده‌ترین انواع سرطان محافظت کند

یک‌شنبه ۲ مرداد ۱۴۰۱ - ۱۴:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
پژوهش جدیدی نشان می‌دهد ویتامین دی می‌تواند مسیر کلیدی مورد استفاده توسط یکی از انواع کشنده سرطان را مهار کند.
تبلیغات

از بین تمام سرطان‌ها، سرطان تخمدان یکی از بالاترین نرخ‌های مرگ‌و‌میر را دارد. این امر تاحدی ناشی از این توانایی سرطان است که موجب می‌شود دفاع بدن دربرابر خود بدن وارد عمل شود. بااین‌حال، پژوهش اخیر پژوهشگران دانشگاه ناگویا که در مجله‌ی Matrix Biology منتشر شد، نشان می‌دهد که ویتامین D ممکن است بتواند یکی از مسیرهای اصلی مورد استفاده توسط سرطان تخمدان را مهار کند.

سرطان تخمدان غالباً فرایندی به نام متاستاز صفاقی را می‌گذراند. طی این فرایند، سلول‌های سرطان پس از جدا شدن از محل اولیه خود در تخمدان، به محل دیگری مانند دیواره صفاقی یا دیافراگم می‌روند.

صفاق با ایجاد سدی از سلول‌های مزوتلیال که مانع از چسبیدن و گسترش سلول‌های سرطانی می‌شود، از خود دربرابر این فرایند محافظت می‌کند. با‌این‌حال، سرطان تخمدان با تبدیل کردن سلول‌های مزوتلیال محافظ به سلول‌های مزوتلیال وابسته به سرطان بر این مانع غلبه می‌کند. بدین‌ترتیب، با ایجاد محیطی که از متاستاز حمایت می‌کند، قدرت سرطان برای متاستاز و گسترش در سراسر بدن افزایش پیدا می‌کند.

گروهی از پژوهشگران به سرپرستی دکتر ماساتو یوشیهارا از گروه زنان و مامایی دانشکده پزشکی دانشگاه ناگویا، با همکاری پژوهشگرانی از مرکز تحقیقات بل و گروه آسیب‌شناسی کشف کردند که ویتامین دی نه‌تنها مانع از این فرایند می‌شود، بلکه سلول‌های مزوتلیال وابسته‌به سرطان را نیز به حالت اولیه بازمی‌گرداند. این فرایند قابلیت سلول‌های مزوتلیال برای عمل به‌عنوان مانع را بهبود می‌بخشد و گسترش سرطان را محدود می‌کند.

پژوهش جدید نشان می‌دهد که افزودن درمان مبتنی‌بر ویتامین دی به رویکردهای درمانی سرطان تخمدان می‌تواند مفید باشد. دکتر کازوهیسا کیتامی، نویسنده نخست مطالعه گفت:

برای اولین‌بار نشان دادیم که ویتامین دی می‌تواند سلول‌های مزوتلیال وابسته‌به سرطان را به حالت طبیعی برگرداند. جالب‌ترین نکته مطالعه آن است که در شرایطی که تشخیص زودهنگام سرطان تخمدان هنوز بسیار دشوار است، نشان دادیم که محیط صفاقی می‌تواند به حالت طبیعی خود برگردد تا مانند قبل از چسبیدن و رشد سلول‌های سرطانی جلوگیری کند.

ویتامین دی به علت روش پیچیده گسترس سرطان می‌تواند این کار را انجام دهد. مطالعات گذشته نشان داده بود که سلول‌های سرطان پروئینی به نام TGF-β1 را ترشح می‌کنند که با رشد سلولی در ارتباط است. این پروتئین طی مسیری معروف به مسیر TGF-β/Smad، مقدار پروتئین دیگری به نام ترومبوسپوندین ۱ را افزایش می‌دهد.

مدت‌ها است پژوهشگرانی که درزمینه سرطان تخمدان مطالعه می‌کنند، به ترومبوسپوندین ۱ توجه دارند، زیرا در مراحل بعدی و کشنده‌تر سرطان در مقادیر بالاتری دیده می‌شود.

در سرطان تخمدان، ترومبوسپوندین ۱ یکی از پروتئین‌های کلیدی است که چسبندگی و گسترش سلول‌های سرطان تخمدان به صفاق را افزایش می‌دهد. ازآنجاکه ویتامین دی مسیر TGF-β/Smad را مهار می‌کند، ممکن است از سرطان پیشگیری کند. دکتر کیتامی توضیح داد:

استفاده از ویتامین دی به طبیعی‌سازی محیط صفاقی کمک می‌کند. بر این‌ اساس، ترکیب ویتامین دی و درمان‌های مرسوم می‌تواند کارآیی درمان‌های سرطان تخمدان را افزایش دهد. ما فکر می‌کنیم ویتامین دی از چسبیدن سلول‌های سرطان به صفاق پیشگیری می‌کند و از این راه ممکن است مانع از عود سرطان تخمدان شود.

پتانسیل یک ویتامین برای مبارزه با سرطانی که از هر ۷۵ زن یک نفر را تحت‌تأثیر قرار می‌دهد، چشم‌انداز هیجان‌انگیزی را ایجاد می‌کند؛ خصوصاً که این کار را با بازگرداندن دفاع طبیعی بدن انجام می‌دهد. ایجاد روش‌های درمانی به کمک پژوهش جدید می‌تواند راه‌های جدیدی برای مبارزه با نرخ بالای مرگ‌و‌میر سرطان تخمدان ارائه دهد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات