ویتامین D می‌تواند در پیشگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان مؤثر باشد

چهارشنبه ۱۰ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۰:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
بنا بر نتایج یک پژوهش جدید، دریافت مقادیر بیشتر ویتامین D می‌تواند از توسعه سرطان روده بزرگ در افراد جوان جلوگیری کند.
تبلیغات

تعداد جوانان مبتلا به سرطان روده بزرگ در چند دهه اخیر پیوسته رشد کرده است؛ اما پژوهشگران هنوز علت آن را نمی‌دانند. یک مطالعه جدید نشان‌ داده است دریافت مقادیر بیشتر ویتامین D ممکن است از توسعه سرطان روده بزرگ و پولیپ‌های پیش‌سرطانی در افراد زیر ۵۰ سال پیشگیری کند. این مطالعه در مجله گاستروانترولوژی منتشر شده است.

تعداد مجموع افرادی که مبتلا به سرطان روده بزرگ شناخته می‌شوند در حال کاهش است؛ اما این روند برای افراد زیر ۵۰ سال صادق نیست. متأسفانه خبر درگذشت جوانان مشهوری مانند چادویک بوزمن، ستاره فیلم پلنگ سیاه، هر روز بیشتر سرخط رسانه‌ها می‌شود و نگرانی‌ها در مورد رشد آمار مبتلایان جوان افزایش یافته‌ است.

دکتر کیمی اِن‌جی دارای مدرک دکترای پزشکی، کارشناس سلامت عمومی و مدیر مرکز سرطان زودهنگام روده بزرگ در مؤسسه سرطان دانا-فاربر واقع در بوستون، نویسنده ارشد مقاله جدید است. او درباره نتایج این پژوهش می‌گوید:

پژوهش‌های آزمایشگاهی پیش‌ از این تأثیر مثبت ویتامین D علیه سرطان روده بزرگ را نشان داده‌اند. ما می‌دانیم کمبود ویتامین D در سال‌های گذشته همواره در حال افزایش بوده است؛ به همین دلیل احتمال تأثیر این عامل در رشد نرخ ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان را بررسی کردیم.

استفاده از رژیم غذایی حاوی ویتامین D شامل خوراکی‌هایی مانند ماهی، تخم‌ مرغ، شیر و قارچ در سال‌های اخیر کاهش‌ یافته است؛ اما تاکنون هیچ مطالعه‌ای درباره احتمال وجود رابطه بین این مورد و افزایش ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد جوان انجام نشده بود.

دکتر ان‌جی می‌افزاید: «ما متوجه‌ شدیم دریافت بیش از ۳۰۰ IU (واحد بین‌المللی برای اندازه‌گیری مواد در داروسازی) ویتامین D در روز، معادل مصرف ۳ لیوان شیر پرچرب، احتمال ابتلا به سرطان زودهنگام روده بزرگ را تا ۵۰ درصد کاهش‌ می‌دهد.»

این پژوهش از داده‌های «مطالعه سلامتی پرستاران ۲» استفاده‌ می‌کند. این مطالعه هر دو سال یک‌ بار به شیوه توزیع پرسش‌نامه بین پرستاران ۲۵ تا ۴۲ ساله، اطلاعات مرتبط با رژیم غذایی، سبک زندگی و وضعیت پزشکی و سلامتی آن‌ها را ثبت می‌کند. پاسخ‌های ۹۴,۲۰۵ شرکت‌کننده زن تحلیل‌ شد تا دریابند چه تعداد از آن‌ها پیش از ۵۰ سالگی مبتلا به سرطان روده بزرگ یا پولیپِ کولون تشخیص داده شده‌اند. همچنین اطلاعات مقدار دریافت ویتامین D آن‌ها استخراج شد. ۱۱۱ نفر از این گروه مبتلا به سرطان زودهنگام روده بزرگ بودند و تحلیل‌ها نشان‌ داد دریافت مقادیر بیشتر ویتامین D، با کاهش احتمال ابتلا به پولیپ و سرطان روده بزرگ ارتباط معناداری دارد.

یافته‌ها نشان‌ می‌دهند ویتامین D دریافت‌شده از رژیم غذایی و به‌طور عمده از محصولات لبنی، محافظت بیشتری نسبت به مکمل‌های ویتامین D ایجاد‌ می‌کند؛ ولی پژوهشگران کاملا مطمئن نیستند این مورد برحسب اتفاق در داده‌ها دیده می‌شود یا یک دلیل واقعی پشت آن قرار دارد. در این پژوهش رابطه معناداری میان مقدار دریافتی ویتامین D و کاهش احتمال ابتلا به سرطان روده بزرگ در افراد بالای ۵۰ سال مشاهده نشده است.

دکتر ان‌جی می‌گوید:

یافته‌های ما از این فرض که ویتامین D در حفظ سلامتی و به‌طور خاص جلوگیری از ابتلا به سرطان روده بزرگ در جوانان نقش مهمی دارد، حمایت می‌کنند. شناخت عوامل خطرساز مرتبط با سرطان زودهنگام روده بزرگ بسیار بااهمیت است. ما با استفاده از این اطلاعات می‌توانیم توصیه‌های دقیقی درباره رژیم غذایی و سبک زندگی تهیه و افراد مستعد به ابتلا را در مراحل ابتدایی بیماری شناسایی کنیم.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات