جمعیت چین در ۴۵ سال آینده به نصف خواهد رسید

سه‌شنبه ۱۳ مهر ۱۴۰۰ - ۲۰:۴۵
مطالعه 4 دقیقه
جمعیت سالمندان چین برای اولین‌بار از جمعیت کودکان پیشی گرفته است. این مسئله کاهش جمعیتی شدید کشور چین در سال‌های نزدیک را نشان می‌دهد.
تبلیغات

داده‌های سرشماری جدید نشان می‌دهد سال گذشته نرخ زادوولد در چین ۱/۳ کودک به‌ازای هر زن بوده که بسیار کمتر از سطح موردنیاز برای توقف سقوط جمعیت است. مطالعه جدید هشدار داده است که کاهش جمعیت چین احتمال دارد بسیار سریع‌تر از حد موردانتظار باشد و جمعیت این کشور در ۴۵ سال آینده به نصف خواهد رسید. این پیش‌بینی مبتنی‌‌بر نرخ زادوولد ۱/۳ کودک به‌ازای هر زن در سال گذشته بود. نرخ مذکور بسیار کمتر از عدد ۲ است که برای ثابت نگه‌داشتن تعداد افراد جمعیت نیاز است و درمقایسه‌با برآوردهای گذشته، کاهش چشمگیرتری را پیش‌بینی می‌کند.

به‌گزارش روزنامه ساوت چاینا مورنینگ پست، جمعیت فعلی چین بیش از ۱/۴ میلیارد نفر است و سازمان ملل در سال ۲۰۱۹ پیش‌بینی کرد جمعیت چین تا سال ۲۰۶۵، همچنان درحدود ۱/۳ میلیارد نفر باقی خواهد ماند. برآورد دیگری از پژوهشگران دانشگاه واشینگتن که سال گذشته در مجله لنست منتشر شد، نشان می‌داد جمعیت چین تا سال ۲۱۰۰ نصف خواهد شد. بااین‌حال، پژوهش جدید که پروفسور جیانگ کوآن‌بائو و همکارانش از مؤسسه مطالعات جمعیت و توسعه در دانشگاه شیان جیائوتونگ انجام دادند، هشدار می‌دهد که کاهش جمعیت این کشور ممکن است به‌شدت کمتر از حد برآوردشده باشد.

برای مثال، پیش‌بینی سازمان ملل متحد مبتنی‌بر این فرض بود که نرخ باروری در چین بیشتر از ۱/۷ کودک به‌ازای هر زن باقی بماند. سال گذشته، چین ۱۲ میلیون تولد جدید داشت که ۲۵ درصد کمتر از برآورد سازمان ملل متحد است. جیانگ در مطالعه‌اش نوشت مقام‌های چینی باید به سکون منفی رشد جمعیت بیشتر توجه نشان دهند و برای مقابله با آن برنامه‌ریزی کنند.

اگرچه نرخ زادوولد جدید به‌طور غیرمنتظره‌ای دورازانتظار بود، تصور می‌شود اطلاعات حاصل از آخرین سرشماری دقیق‌ترین اطلاعات موجود باشد؛ زیرا به‌کمک ابزارهای دیجیتال جمع‌آوری و با سایر داده‌های دولتی نیز مقایسه شده است. به‌گفته پژوهشگران، اگرچه یافته‌های سرشماری فقط تا حدودی برای عموم افشا شده است، همین اطلاعات محدود بینشی درباره تغییرات و روندهای توسعه آینده در جمعیت چین ارائه می‌دهد.

دنیاگیری کووید ۱۹ ممکن است بر نرخ زادوولد سال گذشته تأثیر گذاشته باشد؛ اما جیانگ و همکارانش می‌گویند احتمال بازگشت نرخ زادوولد اندک است. به‌گفته آن‌ها، این احتمال وجود دارد که کل جمعیت به‌دلیل کاهش تعداد زنانی که در سن باروری قرار دارند، به‌زودی کاهش سریعی را شروع کند و اگر نرخ باروری به یک برسد، در طول ۲۹ سال، جمعیت چین به نصف خواهد رسید.

براساس داده‌های جدید سرشماری، کودکان حدود ۱۷ درصد از جمعیت را تشکیل می‌دهند؛ درحالی‌که نسبت افراد مسن‌تر از ۶۰ سال به بیش از ۱۸ درصد رسیده است. پژوهشگران می‌گویند این اولین‌بار است که در چین تعداد سالمندان بیشتر از افراد جوان است. آن‌ها می‌نویسند: «مردم به‌دلیل افزایش فشار اقتصادی جرئت بچه‌دار‌شدن ندارند. همچنین، کمبودهای شدیدی در سرویس‌های حمایت از فرزندآوری و مراقبت وجود دارد.»

درحالی‌که دولت چین اوایل سال جاری سیاست‌های جمعیتی خود را تعدیل کرد و به همه خانواده‌ها اجازه داد تا سه فرزند داشته باشند، مطالعات متعددی نشان داده‌اند که عوامل اقتصادی نظیر قیمت گران ملک از عوامل اصلی کاهش نرخ زادوولد است. در برخی کشورها مانند ایالات متحده آمریکا، افزایش قیمت ملک می‌تواند به افزایش نرخ زادوولد کمک کند؛ زیرا موجب ثروتمندترشدن مردم می‌شود؛ اما در چین خلاف این مسئله صادق است.

مطالعه‌ای که ماه جاری آکادمی علوم چین منتشر کرد، نشان داد در دلتای رود یانگ تسه، یکی از مناطق توسعه‌یافته‌ چین، افزایش قیمت مسکن موجب کاهش شدید نرخ زادوولد شده است. دولت چین اخیرا برنامه‌هایی برای مهار افزایش قیمت ملک و کاهش هزینه‌های تحصیل و افزایش تعداد مهدکودک‌ها آغاز کرده؛ اما به‌گفته پژوهشگران، به اقدامات بیشتری نیاز است.

پروفسور چن گونگ، مدیر مؤسسه تحقیقات جمعیت دانشگاه پکن، در وب‌سایت اداره ملی آمار پیش‌بینی کرد جمعیت چین از سال ۲۰۲۵ شروع به کاهش خواهد کرد. او گفت درحالی‌که جمعیت در حال کاهش و پیری موجب افزایش فشار بر سیستم رفاه اجتماعی می‌شود، خبرهای خوشی هم وجود دارد. به‌عنوان مثال، تعداد شهروندان دارای مدرک تحصیلی عالی‌تر در طول دهه گذشته تقریبا دو برابر شده و اکنون به ۱۵ درصد جمعیت رسیده است که می‌تواند توسعه کشور را تقویت کند. چن گفت:

انتظار می‌رود کیفیت جمعیت چین به‌سرعت افزایش پیدا کند و به نیروی محرکی برای توسعه اقتصادی باکیفیت تبدیل شود. همچنین، این امر از فشار واردشده بر منابع طبیعی و محیط‌زیست خواهد کاست.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات