افسردگی احتمالا باعث پیری زودرس و مرگ می‌شود

شنبه ۲۱ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
براساس مطالعه‌ای جدید، افسردگی احتمال پیری را در سطح سلولی تسریع می‌کند و به مرگ زودرس منجر می‌شود.
تبلیغات

به‌گزارش Livescience، اختلال افسردگی عمده یا ماژور (MDD) عاملی خطرناک برای بروز بسیاری از بیماری‌های مختلف مانند بیماری‌های قلبی‌عروقی و آلزایمر و پوکی استخوان است و باعث مرگ‌و‌میر زودرس نیز می‌شود. براساس مطالعه‌ای که ۶ آوریل (۱۷ فروردین ۱۴۰۰) در نشریه‌ی روان‌پزشکی منتشر شد، محققان احتمال دادند که افسردگی باعث فرایند بیولوژیکی در بدن می‌‌شود و پیری زودرس را نیز به‌همراه دارد.

دکتر اوون وولکوویتز، استاد دانشگاه روان‌پزشکی در دانشگاه UCSF می‌گوید: «افسردگی همیشه برایمان معما بوده است؛ به‌همین‌دلیل، تصمیم گرفتیم نشانه‌های پیری را در سطح سلولی بررسی کنیم.»

برای بررسی این موضوع، محققان به ساعت‌های اپی‌ژنیک روی آوردند که تغییرات شیمیایی خاصی را در DNA افراد اندازه‌گیری می‌کنند تا سن بیولوژیکی یا سلولی آن‌ها را تخمین بزنند. در فرایندی به نام متیلاسیون، با افزایش سن اتم‌های خاصی در DNA فرد با گروه‌های متیل (اتم کربن متصل به سه اتم هیدروزن) جابه‌جا می‌شود و این تغییرات شیمیایی عملکرد ژن را در سلول تغییر می‌دهد. با بررسی این تغییرات، دانشمندان به ارتباط افسردگی و تسریع پیری سلول پی بردند.

در پژوهش‌ جدید، محققان به‌دنبال الگوی خاصی از متیلاسیون بودند که با مرگ‌ومیر ارتباط دارد و این معیار به GrimAge معروف است. به‌دنبال این معیار، بررسی‌هایی روی نمونه‌ی خون ۴۹ فرد مبتلا به افسردگی عمده و ۶۰ فرد سالم هم‌سن انجام شد. گفتنی است افراد مبتلا به افسردگی عمده دارو مصرف نمی‌کردند. در‌ادامه، درباره‌ی شاخص توده‌ی بدنی و وضعیت استعمال دخانیات افراد تحقیقاتی انجام گرفت. در‌نهایت مشخص شد افراد مبتلا به افسردگی ماژور علائم جسمی تسریع در پیری را ندارند؛ اما در‌مقایسه‌با سن تقویمی، GrimAge بیشتری دارد؛ یعنی در‌مقایسه‌با فرد سالم، به‌طور‌متوسط دو سال تسریع در پیری سلولی را دارد.

براساس بیانیه‌ی کاترینا پروتسنکو، دانشجوی پزشکی در UCSF، هنوز مشخص نیست افسردگی باعث تغییر متیلاسیون در برخی افراد می‌شود یا افسردگی و متیلاسیون هر دو به عامل اصلی دیگری در بدن مربوط می‌شوند. این احتمال وجود دارد که برخی از افراد درمعرض عوامل استرس‌زا مستعد الگوهای خاص متیلاسیون شوند. محققان می‌کوشند با روش‌های درمانی، از تغییرات متیلاسیونی جلوگیری کنند که پیری سلول را تسریع می‌کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات