مواد شیمیایی مضر پلاستیک، افسردگی پس از زایمان را افزایش می‌دهد

شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۰ - ۱۵:۴۰
مطالعه 2 دقیقه
قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی مضر موجود در پلاستیک و محصولات مراقبت شخصی، تغییراتی در هورمون‌ها ایجاد می‌کند که می‌تواند افسردگی پس از زایمان را تشدید کند.
تبلیغات

به ‌گزارش Scitechdaily و بر اساس مطالعه‌ی اولیه منتشرشده در مجله‌ی بین‌المللی غدد درون‌ریز و متابولیسم، مواد شیمیایی مختل‌کننده غدد درون‌ریز می‌تواند بر تغییرات هورمونی دوران بارداری اثر بگذارد و افسردگی پس از زایمان را تشدید کند.

افسردگی پس از زایمان یک اختلال روانی شایع است که از هر پنج زن، یک نفر را درگیر می‌کند. تاکنون دلیل افسردگی پس از زایمان به‌صورت دقیق شناخته نشده است؛ اما مشخص شده که تغییرات هورمونی در دوران بارداری یک عامل مهم است. مواد شیمیایی مضر مانند بیس‌فنول و فتالات که در پلاستیک‌ها و محصولات مراقبت شخصی وجود دارد، اثر قابل توجهی بر هورمون‌های جنسی دارند.

ملانی جاکوبسون، متخصص اپیدمیولوژیست در مرکز پزشکی لانگون دانشگاه نیویورک، می‌گوید:

قرار‌ گرفتن در معرض فتالات، سطح پروژسترون را در دوران بارداری کاهش می‌دهد و به همین دلیل، به افسردگی پس از زایمان کمک می‌کند. اهمیت این تحقیق به این دلیل است که فتالات‌ها در محیط شیوع دارند و تقریبا در تمام زنان باردار ایالات متحده قابل تشخیص هستند. اگر این مواد شیمیایی بتوانند بر سطح هورمون‌ها قبل از زایمان و افسردگی پس از زایمان تأثیر بگذارند، می‌توان به این نتیجه رسید که با کاهش قرار‌ گرفتن در معرض این نوع مواد شیمیایی می‌توان از افسردگی پس از زایمان جلوگیری کرد.

پژوهشگران میزان بیس‌فنول و فتالات را در نمونه‌های ادرار و هورمون‌های جنسی در نمونه‌های خون ۱۳۹ زن باردار اندازه‌گیری کردند. پس از گذشت ۴ ماه از زایمان، افسردگی آن‌ها مورد ارزیابی قرار گرفت و متوجه شدند زنانی که سطح بالاتری از فتالات در ادرارشان بوده است، بیشتر در معرض افسردگی پس از زایمان قرار دارند. این زنان دارای سطح پایین‌تر پروژسترون (هورمونی که نقش مهمی در تنظیم تخمک‌گذاری و قاعدگی دارد) هستند.

جاکوبسون می‌گوید:

نتایج این تحقیق باید با احتیاط تفسیر شود؛ زیرا اولین مطالعه‌ای است که این مواد شیمیایی را در رابطه با افسردگی بعد از زایمان بررسی می‌کند و تحقیقات کمی در این زمینه انجام شده است.
تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات