سویه‌ای جدید از ویروس آنفلوانزای خوکی با توانایی انتقال به انسان در چین در حال انتشار است

سه‌شنبه ۱۰ تیر ۱۳۹۹ - ۲۲:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
دانشمندان هشدار می‌دهند سویه‌ای تازه از ویروس آنفلوانزای H1N1 که از سال ۲۰۱۶ تاکنون در مزارع پرورش خوک در چین شایع شده است، باید به‌منظور اجتناب از دنیاگیری فورا کنترل شود.
تبلیغات

تیمی از دانشمندان در مطالعه‌ای جدید می‌گویند سویه‌ای جدید از ویروس آنفلوانزای خوکی H1N1 به‌صورت خاموش در حال انتقال بین کارکنان شاغل در مزارع خوک در چین است و باید به‌منظور اجتناب از دنیاگیری فورا مهار شود. H1N1 به‌شدت واگیردار است و در سال ۲۰۰۹ با انتشار به سرتاسر جهان، موجب مرگ نزدیک به ۲۸۵ هزار نفر شد و به‌تدریج به آنفلوانزای فصلی تغییر شکل داد.

به‌نقل از مطالعه‌ی تازه‌ای که روز دوشنبه منتشر شد، سویه‌ی جدیدتر با نام G4 EA H1N1 از سال ۲۰۱۶ تاکنون در مزارع خوک چین شایع بوده است و به‌طور مؤثر در مجراهای هوایی انسان تکثیر می‌شود. این ویروس تا امروز بدون ایجاد بیماری، برخی افراد را آلوده کرده است؛ اما متخصصان بهداشتی نگران هستند که بیماری‌زایی آن ممکن بدون هشدار تغییر کند. در مطالعه آمده است ویروس‌های G4 تمام مشخصه‌های اصلی عامل بیماری‌زای دنیاگیر را دارند. همچنین، دانشمندان می‌گویند انتشار ویروس در خوک‌ها باید فورا مهار و بر جمعیت‌های انسانی نظارت نزدیک شود.

مطالعه‌ی جدید که اینترنتی در نشریه‌ی PNAS منتشر شده، برپایه‌ی نظارت بر خوک‌ها در ۱۰ استان چین از سال ۲۰۱۱ تا ۲۰۱۸ انجام شده است. در سه سال پایانی پژوهش، پژوهشگران ۳۳۶ نمونه‌ی خون را از کارکنان شاغل در ۱۵ مزرعه‌ی خوک و ۲۳۰ نفر از افراد خانوارهای نزدیک جمع‌آوری کردند. آن‌ها دریافتند نتیجه‌ی آزمایش ۱۰/۴ درصد از کارکنان و ۴/۴ درصد از سایر افراد برای تشخیص G4 مثبت شد. همچنین، نرخ ابتلا بین کارکنان آلوده‌ی بین ۱۸ و ۳۵ سال با ۲۰/۵ درصد از سایر گروه‌های سنی بیشتر بود.

دکتر یان اچ براون، مدیر دپارتمان ویروس‌شناسی در آژانس بهداشت حیوانات و گیاهان و یکی از دو دانشمندی محسوب می‌شود که مقاله‌ی جدید را پیش از انتشار داوری کرده است. وی توجه جدی به ویروس را عقلانی می‌داند و با اشاره به ویروس کرونا، می‌گوید سویه‌ی جدید می‌تواند همانند سارس ۲ (ویروس عامل کووید ۱۹) با تغییرات بیشتر در افراد تهاجمی‌تر شود. مقاله‌ی جدید پژوهشگران اوایل دسامبر و هفته‌ها پیش از شیوع ویروس کرونا در شهر چینی ووهان، برای داوری ارسال شد.

به‌گفته‌ی لی‌مین هوانگ، مدیر بخش بیماری‌های عفونی کودکان در بیمارستان دانشگاه ملی تایوان، گام حیاتی بعدی پی‌بردن به این امر است که آیا هیچ‌یک از کارکنان آلوده در مزارع خوک ویروس را از انسان‌ها گرفته بودند و از آن‌ها ویروس را به خانواده‌اش منتقل کردند یا نه. دکتر هوانگ گفت:

این مطالعه‌ی بسیار مهمی است و ویروس بسیار خطرناک به‌نظر می‌آید. باید درباره‌ی هر بیماری با ظرفیت انتقال از انسان به انسان نگران باشیم.

گونه‌های اوراسیایی H1N1 از دهه‌ها پیش در اروپا و آسیا در حال گردش در خوک‌ها بوده است؛ اما شیوع ویروس‌های G4 با علائم تنفسی در خوک‌های پرورشی چینی از سال ۲۰۱۴ به‌بعد به‌وضوح افزایش یافت. به‌نقل از مطالعه، شواهد اخیر نشان می‌دهد ویروس G4 EA H1N1 مشکلی رو‌به‌رشد در مزارع خوک است و با انتشار گسترده‌ی این ویروس‌ها در خوک‌ها، انسان‌ها به‌نحو اجتناب‌ناپذیر درمعرض ابتلا به آن قرار گرفته‌اند.

مطالعه‌ی تازه با همکاری سازمان‌های دولتی در چین ازجمله مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری‌ها و سازمان بهداشت جهانی و دانشمندانی از دانشگاه‌های چین و دانشگاه ناتینگهام در بریتانیا انجام شده است.

ویروس H1N1 که در سال ۲۰۰۹ موجب وقوع دنیاگیری شد، نرخ مرگ‌ومیر نسبتا اندک ۰/۰۲ درصد را داشت. در مقام مقایسه، آنفلوانزای دنیاگیر سال ۱۹۱۸ تقریبا ۲/۵ درصد از مبتلایان را به کام مرگ می‌کشاند؛ اما ازآنجاکه آن ویروس افراد بسیاری را آلوده کرد و در زمانی منتشر شد که مراقبت‌های بهداشتی هنوز در سطحی ابتدایی بود، برآورد می‌شود موجب مرگ ۵۰ میلیون نفر یا شاید بیشتر شد. تعیین نرخ و مرگ‌ومیر ویروس کرونای جدید پرسشی مهم برای همه‌گیرشناسان محسوب می‌شود؛ اما ممکن است تا پیش از پایان دنیاگیری نتوانند پاسخ را پیدا کنند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات