برای سلامتی بهتر مغز، از شنوایی خود محافظت کنید

سه‌شنبه ۱۰ دی ۱۳۹۸ - ۱۶:۲۸
مطالعه 6 دقیقه
کاهش شنوایی بزرگ‌ترین خطر قابل اصلاح در بروز زوال عقل است که تأثیر آن فراتر از تأثیر سیگار کشیدن، فشار خون بالا، ورزش‌نکردن و انزوای اجتماعی است.
تبلیغات

کاهش شنوایی اثرات نامطلوب زیادی به‌همراه دارد و ذهن، زندگی و اعضای مختلف بدن را تهدید می‌کند. کاهش شنوایی درمان‌نشده، مشکلی است که حدود ۳۸ میلیون آمریکایی را تحت‌تأثیر قرار داده و براساس نتایج مطالعاتی که اخیرا منتشر شده است، موجب افزایش خطر زوال عقل، افسردگی، افتادن و حتی بیماری‌های قلبی‌عروقی می‌شود. در اکثر موارد، مشکل کاهش شنوایی به‌کمک سمعک بهبود می‌یابد و این درمان باعث می‌شود فرد در موقعیت‌های پر سروصدایی که قبلا در آن‌ها ازنظر برقراری ارتباط مشکل داشته، عملکرد بهتری داشته باشد.

نتایج مطالعه‌ای گسترده نشان داده است که حتی افرادی که به اصطلاح شنوایی طبیعی دارند، افرادی که نسبت‌به حالت کامل دچار کمی ضعف در شنوایی هستند، ممکن است دچار نقایص شناختی شوند. این به‌معنای کاهش توانایی در کسب نمره‌های برتر در آزمون‌های استاندارد عملکرد مغز مانند مطابقت دادن اعداد با نشانه‌ها در یک بازه‌ی زمانی مشخص است. در حالی‌که شما ممکن است هرگز نیازی به انجام این کار نداشته باشید، به احتمال زیاد می‌خواهید عملکرد شناختی خود را به حداکثر رسانده و آن را حفظ کنید: توانایی تفکر واضح، برنامه‌ریزی منطقی و به‌خاطر آوردن دقیق، مخصوصا هنگامی که پیر می‌شوید.

درحالی‌که در شرایط عادی، به‌تدریج و با افزایش سن، فرد دچار ضعف عملکرد شناختی می‌شود، عاقلانه‌ترین راه این است که تا حد امکان این افت شناختی را به حداقل رساند و شروع آن را به تأخیر انداخت؛ با انجام این کار خطر زوال عقل نیز کاهش پیدا می‌کند. براساس نتایج مطالعه‌ای که سال ۲۰۱۷ در مجله‌ی The Lancet منتشر شد، در حال حاضر، افت شنوایی به‌‌عنوان بزرگ‌ترین عامل خطرساز قابل‌اصلاح در توسعه‌ی زوال عقل شناخته می‌شود و تأثیر آن فراتر از تأثیر سیگار کشیدن، فشار خون بالا، ورزش‌نکردن و انزوای اجتماعی است. تجزیه‌و‌تحلیل انجام‌شده در این مطالعه نشان می‌دهد که پیشگیری یا درمان کم‌شنوایی در میان‌سالی می‌تواند خطر بروز زوال عقل را تا ۹ درصد کاهش دهد.

مشکل شنوایی می‌تواند با به انزوا کشیدن فرد و عدم دریافت تحریک کافی از راه شنوایی، عملکرد مغز را مختل کند. هرچه پردازش صدا برای مغز دشوارتر شود، مغز باید برای درک چیزی که می‌شنود، بیشتر تلاش کند و توانایی خود را برای انجام دیگر وظایف شناختی، در این مسیر مصرف کند. این امر روی حافظه نیز تأثیر منفی دارد. اطلاعاتی که به‌طور واضح شنیده نمی‌شوند، توانایی به‌خاطر آوردن مغز را تضعیف می‌کنند. مغزی که تحریک کافی دریافت نکند، تحلیل پیدا می‌کند.

سمعک

پژوهشگرانی تحت حمایت مؤسسه‌ی ملی کهنسالی آمریکا، درحال انجام مطالعه‌ای روی ۹۹۷ فرد دارای سن ۷۰ تا ۸۴ سال هستند که دچار افت شنوایی خفیف تا متوسط هستند. آن‌ها قصد دارند میزان اثربخشی سمعک‌ها را در کاهش خطر زوال عقل مشخص کنند. انتظار می‌رود نتایج این مطالعه در سال ۲۰۲۲ مشخص شود.

در همین حال، یافته‌های جدید درمورد ضعف عملکرد شناختی مرتبط‌با کم‌شنوایی تحت‌بالینی که از ۶۴۵۱ نفر دارای سن ۵۰ سال و بیشتر جمع‌آوری شده است، نشان می‌دهد که هر میزان کاهش ناشنوایی عوارضی را به‌همراه خواهد داشت.

در حال حاضر، برای تعریف مرز بین شنوایی طبیعی و افت خفیف شنوایی در افراد بزرگ‌سال، از سطح صدای ۲۵ دسی‌بل (توانایی شنیدن نجوا) استفاده می‌شود. اما این آستانه اختیاری است. جاستین اس گلوب، متخصص گوش و حلق و بینی و پژوهشگر مرکز پزشکی ایروینگ دانشگاه کلمبیا و همکارانش دریافتند که کاهش شنوایی روی زنجیره‌ای قرار دارد که با شنوایی کامل در سطح صفر دسی‌بل (سطح صدای افتادن یک سوزن) آغاز می‌شود و با هر سطحی از افت شنوایی بالاتر از صفر، کاهشی قابل اندازه‌گیری در ضعف شناختی رخ می‌دهد.

پژوهشگران نشان داده‌اند که بالاترین کاهش در توانایی شناختی، در کم‌ترین سطوح از کاهش شنوایی رخ می‌دهد؛ از سطح صفر به سطح طبیعی ۲۵ دسی‌بل یک کاهش شناختی رخ می‌دهد که میزان این کاهش با رسیدن نقص شنوایی از ۲۵ دسی‌بل به ۵۰ دسی‌بل کمتر می‌شود. گلوب می‌گوید:

این بدان معنا نیست که وقتی آرام‌ترین صداهایی که افراد قادر به شنیدن آن هستند، ۲۵ دسی‌بل است، آن‌ها را باید به سمعک مجهز کنیم.

از این گذشته، درحال حاضر، ترغیب افرادی که دچار کم‌شنوایی شدیدتری هستند درجهت استفاده از سمعک، خود مشکل بزرگی است. همان‌طور که گلوب اشاره می‌کند:

در حال حاضر، ۲۵ درصد از افراد بالاتر از ۸۰ سال از سمعک استفاده می‌کنند. این در حالی است که ۸۰ درصد از این افراد دچار افت شنوایی قابل‌توجهی هستند که می‌تواند به‌کمک سمعک بسیار بهبود پیدا کند.
کنسرت

یافته‌های جدید که کاهش شناختی را با حتی پایین‌ترین حد از افت شنوایی ارتباط می‌دهند، نشان می‌دهد که با محافظت از شنوایی، می‌توانیم تا حد زیادی از مغز خود نیز حفاظت کنیم. این واقعیت که افت شناختی قابل اندازه‌گیری در سطوح شنوایی زیر ۲۵ دسی‌بل رخ می‌دهد و اینکه شناخت به‌تدریج همگام با کاهش شنوایی تضعیف می‌شود، نشان می‌دهد که محافظت دربرابر کم‌شنوایی باید از زمان کودکی آغاز شود. فرانک لین، مدیر مرکز شنوایی و سلامت عمومی کوچلر در دانشکده بهداشت بلومبرگ جان هاپکینز می‌گوید:

در افراد دارای شنوایی بسیار خوب، ما باید آگاه باشیم که چگونه تغییرات زودهنگام در شنوایی روی مغز اثر می‌گذارد. بدون شک، مهم‌ترین اقدام برای حفظ شنوایی، حفاظت دربرابر سروصدا است.

لین توضیح می‌دهد دو ویژگی صداها که با آسیب به شنوایی ارتباط دارند، عبارت‌اند از شدت (بلندی صدا) و مدت زمانی‌که گوش بدون محافظ درمعرض صدای بسیار بلند قرار می‌گیرد. او می‌گوید:

اثر مخرب مواجهه با سروصدا تجمعی است.
هدفون

درحالی‌که لین درمورد محافظت از گوش در جریان دوره‌های نسبتا کوتاهی که فرد در معرض صداهای بلند قرار می‌گیرد، نگرانی کمتری دارد، بر ضرورت محافظت از شنوایی در افرادی که تمام طول روز در مکان‌های پر سروصدا مانند مترو کار می‌کنند یا افرادی که ساعت‌های متوالی به موسیقی بلند گوش می‌کنند، تأکید می‌کند. او می‌گوید:

ما می‌توانیم ضعف شنوایی را یک روز پس از اینکه فرد در کنسرت بسیار پر سروصدایی شرکت کرده است، ببینیم.

لین از افرادی که با استفاده از هدفون به موسیقی گوش می‌کنند، خواست که از نمونه‌هایی استفاده کنند که دارای ویژگی حذف صدای محیط هستند. این امر به افراد کمک می‌کند تا با حجم صدای کمتری به موسیقی یا برنامه‌های دلخواه خود گوش دهند که آسیب کمتری به شنوایی وارد می‌کنند. دراین‌زمینه، اپل هدفون‌های AirPods Pro را به بازار عرضه کرده است که دارای ویژگی حذف صدا هستند. با قیمت ۲۴۹ دلار برای هر جفت، آن‌ها بسیار ارزان‌تر از سمعک‌های موجود در بازار هستند. گفته می‌شود تا سال ۲۰۲۱، انواعی از سمعک‌های بدون نسخه بسیار ارزان‌تر وارد بازار خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات