RX 6300، ضعیف‌ترین کارت گرافیک RDNA 2، احتمالاً به‌زودی معرفی می‌شود

یک‌شنبه ۱۴ فروردین ۱۴۰۱ - ۱۰:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
RX 6300 ضعیف‌ترین کارت گرافیک خانواده‌ی RDNA 2 است که احتمالاً در آینده‌ای نزدیک به‌طور کامل رونمایی می‌شود و دردسترس کاربران دسکتاپ قرار می‌گیرد.
تبلیغات

مطابق شایعه‌ای جدید، ای ام دی ممکن است به‌زودی سومین کارت گرافیک کلاس دسکتاپ سری نوی ۲۴ (AMD Navi 24) را رونمایی کند. شایعه‌ی یادشده نخستین بار در توییتر منتشر شد، جایی که یکی از افشاگران با بررسی تغییرات اعمال‌شده در نرم‌افزار این شرکت نوشت تیم قرمز در حال آماده‌سازی کارت گرافیک جدیدی است.

بدین ترتیب پیش‌بینی شده که پس از RX 6500XT و RX 6400 شاهد سومین مدل از GPUهای کلاس دسکتاپ نوی ۲۴ باشیم. تیم قرمز به‌زودی کارت گرافیک RX 6400 را دردسترس مشتریان قرار می‌دهد. این کارت گرافیک در ژانویه‌ی ۲۰۲۲ (دی و بهمن ۱۴۰۰) در سکوت خبری دردسترس شرکت‌های تولیدکننده‌ی سیستم‌های اسمبل‌شده قرار داده شده بود.

براساس آنچه ویدئوکاردز می‌نویسد، GPU Performance API در نسخه‌ی ۳٫۱۰ از کارت گرافیک جدیدی به نام RX 6300 پشتیبانی می‌کند. این نخستین اشاره‌ی غیرمستقیم بر تولید کارت گرافیکی با چنین نامی است. توضیحات ارائه‌شده با نسخه‌ی جدید نرم‌افزار AMD صراحتاً به کارت گرافیک RX 6300 اشاره می‌کند (نه RX 6300M که هم‌اکنون در لپ‌تاپ‌ها موجود است).

تقریباً شکی نداریم که Radeon RX 6300 قرار است در نقش ضعیف‌ترین کارت گرافیک خانواده‌ی RDNA 2 ظاهر شود. این کارت گرافیک احتمالاً دو گیگابایت حافظه‌ی گرافیکی (با باس ۶۴ بیت) دارد. مدل کلاس لپ تاپ این کارت گرافیک (RX 6300M) نیز از همین مقدار حافظه استفاده می‌کند. گفته می‌شود RX 6300 دارای ۱۶ مگابایت اینفینیتی کش است.

AMD ممکن است در RX 6300 تعداد پردازنده‌های جریانی را نیز کاهش دهد، اما چنین اقدامی در نهایت باعث کندتر شدن کارت گرافیکی می‌شود که به‌صورت پیش‌فرض در دسته‌ی کارت‌های گرافیک کم‌سرعت جای می‌گیرد. در چنین شرایطی کاربر ممکن است ترجیح دهد پردازنده‌ی شتاب‌یافته (APU) یا پردازنده‌های مرکزی با پردازنده‌ی گرافیکی مجتمع تهیه کند.

در نظر داشته باشید که گفته می‌شود کارت گرافیک RX 6300 قرار است در انحصار شرکت‌های تولیدکننده‌ی کامپیوتر اسمبل‌شده باشد؛ شاید در آینده شاهد عرضه‌ی آن برای کاربران عادی نیز باشیم.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات