احتمال ساخت دو کارت گرافیک جدید و پایین‌رده AMD با ۴ گیگابایت حافظه GDDR6

یک‌شنبه ۳۰ آبان ۱۴۰۰ - ۲۲:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
به‌نظر می‌رسد که هنوز کار AMD با نسل RDNA 2 به‌پایان نرسیده است؛ زیرا دو کارت گرافیک جدید Radeon RX 6500 XT و RX 6400 مجهز به ۴ گیگابایت حافظه VRAM و پردازنده گرافیکی Nani 24 را در دست ساخت دارد.
تبلیغات

Komachi شایعه‌ی جدیدی مطرح کرده است که به احتمال ساخت دو کارت گرافیک جدید و پایین‌رده‌ی AMD از سری RDNA 2 اشاره می‌کند. براین‌اساس گفته می‌شود که Radeon RX 6500 XT و Radeon RX 6400 کارت گرافیک‌ ۴ گیگابایتی AMD هستند که به‌احتمال زیاد از پردازنده گرافیکی AMD Navi 24 استفاده می‌کنند. Komachi پیش‌از‌این هم اطلاعات موثقی درباره‌ی صنعت سخت‌افزار منتشر کرده است و از منابع غیررسمی خوش‌نام این حوزه به‌شمار می‌رود.

پردازنده‌ی گرافیکی Navi 24 که بعضا با نام داخلی Beige Goby خطاب می‌شود، کوچک‌ترین GPU خانواده RDNA 2 است که از یک موتور SDMA برخوردار است و دو آرایه‌ی شیدر آن، ۸ پردازنده WGP و حداکثر ۱۶ واحد پردازشی این GPU را تشکیل می‌دهند. AMD در معماری RDNA2 به‌ازای هر واحد پردازشی از ۶۴ پردازنده‌ی جریانی استفاده می‌کند که تعداد کل هسته‌های Navi 24 را به ۱۰۲۴ هسته می‌رساند. این نصف تعدادی است که در Navi 23 با ۲۰۴۸ هسته و ۳۲ واحد پردازشی استفاده شده است.

آرایه‌های شیدر این GPU علاوه‌بر تعداد هسته‌ها، ۱۲۸ کیلوبایت حافظه کش L1 دارند که درکنار ۱ مگابایت حافظه کش L2 و ۱۶ مگابایت حافظه Infinity Cache ساختار LLC این GPU را شکل می‌دهند. اضافه‌شدن حافظه Infinity Cache نیز برای این پردازنده جالب به‌نظر می‌رسد؛ چراکه قبلا گفته می‌شد این تراشه که پایین‌تر از Navi 23 قرار می‌گیرد، از این فناوری استفاده نخواهد کرد.

تراشه های AMD RDNA 2

از دیگر اطلاعاتی که می‌توان درباره‌ی پردازنده‌ی گرافیکی AMD Navi 24 مبتنی‌بر معماری RDNA 2 به آن اشاره کرد، استفاده از رابط اینترفیس ۶۴ بیت و به‌کارگیری این GPU در محصولات رده‌پایین Radeon RX 6500 و RX 6400 است که با‌این‌حال، انتظار سرعت کلاک چشمگیری از آن می‌رود؛ حتی بیشتر از حد ۲/۸ گیگاهرتزی که می‌تواند این محصولات را از جهات مختلفی به انتخابی جذاب و شایان‌توجه تبدیل کند.

Komachi در‌ادامه بیان می‌کند که کارت گرافیک‌ Radeon RX 6500 XT و Radeon RX 6400 از ۴ گیگابایت حافظه‌ی GDDR6 برخوردار‌‌‌ند که مطمئناً از یک رابط گذرگاه ۶۴ بیت استفاده می‌کنند. درباره‌ی سایر مشخصات فنی این دو کارت اطلاعات موثقی در دست نیست؛ اما این احتمال داده می‌شود RX 6500 XT از یک چیپ پردازنده‌ی کامل Navi 24 استفاده می‌کند؛ درحالی‌که RX 6400 از نسخه‌ی ضعیف‌تری از این GPU با تعداد هسته‌های ۵۱۲ تا ۸۹۶ هسته برخوردار خواهد بود.

همان‌طور‌که انتظار می‌رود، این کارت گرافیک‌ رده‌پایین باید در محدوده‌ی قیمت ۲۰۰ تا ۲۵۰ دلار قیمت‌گذاری شود. درضمن، از‌آنجاکه کارت گرافیک‌ سری Radeon RX 6600 کاربری گیمینگ در سطح 1080p را هدف قرار دادند، باید انتظار داشته باشیم که Navi 24 نیز همین سطح از بازار گیمینگ را در نظر داشته باشد. این دو محصول جدید به‌احتمال فراوان تا سه‌ماهه‌ی نخست سال ۲۰۲۲ به بازار عرضه خواهند شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات