چرا انویدیا همچنان درباره RTX 3090 Ti سکوت اختیار کرده است؟

شنبه ۱۶ بهمن ۱۴۰۰ - ۲۲:۰۰
مطالعه 3 دقیقه
انویدیا در CES 2022 کارت گرافیک پرچم‌دار آینده‌ی خود، یعنی RTX 3090 Ti را رونمایی کرد؛ اما تاکنون خبری از تاریخ عرضه‌ی این محصول دردسترس قرار نگرفته است.
تبلیغات

انویدیا در نمایشگاه CES 2022 علاوه‌بر کارت گرافیک RTX 3050، پرچم‌دار آینده‌ی خود، جی‌فورس RTX 3090 Ti را نیز رونمایی کرد. با اینکه RTX 3050 از مدتی قبل به بازار عرضه شده است، همچنان تاریخ عرضه‌ی RTX 3090 Ti را نمی‌دانیم.

به‌گزارش دیجیتال‌ترندز، انویدیا وعده داده بود که اطلاعات بیشتری از کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3090 T i منتشر خواهد کرد؛ اما به‌نظر می‌رسد عرضه‌ی این پردازنده‌ی گرافیکی به‌تعویق افتاده است. چند دلیل احتمالی برای این وقفه وجود دارد؛ ازجمله مشکلات مربوط به خود کارت گرافیک و زنجیره‌ی تأمین این محصول.

انویدیا درباره‌ی کارت گرافیک جدید RTX 3090 Ti جزئیات زیادی منتشر نکرده است؛ اما در سخنرانی خود در CES 2022 گفت که ماه ژانویه اطلاعات بیشتر درباره‌ی این کارت گرافیک اعلام خواهد شد. ماه ژانویه نیز گذشت و هنوز نمی‌دانیم تکلیف انویدیا با RTX 3090 Ti چه خواهد شد و آنچه تاکنون شنیده‌ایم، دلگرم‌کننده نیست.

اویل ماه ژانویه، گزارش‌هایی مبنی‌بر توقف تولید پردازنده‌ی گرافیکی RTX 3090 Ti منتشر شد که نشان می‌دهد انویدیا از شرکایش درخواست کرده است تا فعلاً تولید این محصول را متوقف کنند. شایعات قبلی حاکی از آن بود که این کارت گرافیک در ۲۸ ژانویه روانه‌ی بازار خواهد شد؛ اما بدیهی است که این اتفاق رخ نداد و شرکت مذکور درباره‌ی وضعیت تولید خود اظهارنظری نکرده است.

کانال یوتیوب Moore’s Law is Dead اخیراً ویدئویی درباره‌ی معمای RTX 3090 Ti منتشر کرده است. این کانال با استتاد به منابع داخلی ادعا می‌کند که کارت گرافیک پرچم‌دار انویدیا نواقصی فنی دارد و این شرکت مجبور شده است تا رفع مشکل، تولید این محصول را متوقف کند. این خبر با گزارش‌های قبلی مطابقت دارد؛ زیرا برخی از دلایل شایعه‌شده برای توقف تولید RTX 3090 Ti، به مشکلات برد مدار چاپی (PCB) و بایوس اشاره می‌کرد.

اگرچه به‌نظر می‌رسد مشکلات مربوط به تولید RTX 3090 Ti حل شده است، شاید انویدیا با مشکل دیگری مواجه شده باشد: کمبود پردازنده‌های گرافیکی Ampere GA102. مسئله‌ی کمبود جهانی تراشه‌ها مسئله‌ی جدیدی نیست؛ ولی اگر این خبر واقعیت داشته باشد، انویدیا نمی‌توانید تعداد کافی از کارت گرافیک یادشده تولید کند. همچنین، به‌دلیل اینکه RTX 3090 Ti از قالب کامل GA102 یا توان مصرفی ۴۵۰ وات بهره می‌برد، شاید برخی مشکلات پیش‌بینی‌نشده در تولید این کارت گرافیک رخ داده که باعث شده است به نقطه‌ی کنونی برسیم.

کارت گرافیک MSI RTX 3090

اگر انویدیا نتواند کارت گرافیک جی‌فورس RTX 3090 Ti را در تعداد کافی تولید کند، شاید شرکای این برند آماده‌ی عرضه‌ی نسخه‌های اختصاصی خود از Ti 3090 باشند. همان‌طور‌‌که قبلاً در گزارش‌های ماه ژانویه اعلام شده بود، MSI یکی از این تولیدکنندگان به‌شمار می‌آید و به‌نظر می‌رسد مشغول کار روی کارت گرافیک RTX 3090 Ti Suprim X 24G است.

اگرچه مشخصات این پردازنده‌ی گرافیکی هنوز دردسترس قرار نگرفته است، شک نداریم که کارت گرافیک بسیار قدرتمندی خواهد بود. کارت گرافیک پرچم‌دار MSI احتمالاً با قیمت ۴،۵۰۰ دلار روانه‌ی بازار خواهد شد؛ اما با‌‌توجه‌‌‌به برخی از فهرست‌ها، شاید این محصول حتی با قیمت ۶،۰۰۰ دلار نیز فروخته شود.

هنوز نمی‌توانیم با قطعیت درباره‌ی مشکل انویدیا با RTX 3090 Ti نظر دهیم و تنها کاری که می‌توانیم انجام دهیم، این است که مدت بیشتری صبر کنیم تا ببینیم این شرکت چه اقدامی در این زمینه خواهد کرد. بااین‌حال، اگر قیمت‌گذاری این کارت گرافیک واقعیت داشته باشد، شاید میزان تقاضا برای این محصول درمقایسه‌با سایر پردازنده‌های گرافیکی کاهش یابد؛ زیرا بسیاری از افراد حتی برای بهترین کارت گرافیک جهان حاضر نیستند ۴،۵۰۰ دلار بپردازند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات