GH100 انویدیا احتمالاً بزرگ‌ترین تراشه گرافیکی تاریخ خواهد بود

دوشنبه ۱۱ بهمن ۱۴۰۰ - ۰۹:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
افشاگری خوش‌سابقه مدعی شده GH100، تراشه‌ی گرافیکی انویدیا بر ‌پایه‌ی معماری هاپر، طراحی یکپارچه (غیر MCM) دارد و ابعاد Die آن به ۱٬۰۰۰ میلی‌متر مربع می‌رسد.
تبلیغات

بر‌ اساس جدیدترین شایعه‌ی مطرح‌شده از سوی حساب کاربری Kopite7kimi در توییتر که سابقه‌ی خوبی در زمینه‌ی افشای اطلاعات سخت‌افزاری دارد، ابعاد دایِ (Die) تراشه‌ی مورد انتظار GH100 انویدیا قرار است تنها اندکی کمتر از ۱٬۰۰۰ میلی‌متر مربع باشد. این یعنی پیش‌بینی می‌شود تراشه‌ی GH100 که جزو تراشه‌های حوزه‌ HPC است، حداکثر ۲۰ درصد بزرگ‌تر از تراشه‌ی GA100 باشد. GH100 متکی‌بر معماری هاپر و GA100 متکی‌بر معماری امپر است.

به نوشته‌ی VideoCardz انویدیا برنامه‌های بزرگی برای تراشه‌های گرافیکی جدید خود در سر می‌پروراند. این تراشه‌ها که متکی‌بر معماری جدید هاپر هستند، پیشرفت‌های متعددی را به همراه خواهند آورد. روز گذشته اعلام شد انویدیا بر سر نام تجاری «هاپر» به مشکل خورده و ظاهراً شرکتی که مدتی است از این نام برای محصولاتش استفاده می‌کند Dish Network است. در صورتی که مذاکرات انویدیا با Dish Network در هفته‌های پیش رو به نتیجه نرسد، شاید تیم سبز نتواند معماری هاپر را در مراسم GTC 2022 که ماه مارس (اسفند ۱۴۰۰ و فروردین ۱۴۰۱) برگزار می‌شود، معرفی کند.

Kopite7kimi در توییتر می‌گوید ابعاد واقعی دایِ GH100 به شکل قابل‌توجهی کوچک‌تر از ابعاد پکیج خواهد بود، بااین‌حال قطعاً GH100 ابعاد بزرگ‌تری نسبت‌به GA100 خواهد داشت. در کنار این‌ها به‌نظر می‌رسد شایعه‌هایی که می‌گفتند GH100 طراحی MCM (ماژول چند تراشه‌ای) دارد، اشتباه بوده‌اند. دو افشاگر خوش‌سابقه‌ مدعی شده‌اند GH100 همچون پردازنده‌های گرافیکی پیشین از تنها یک دای تشکیل شده است (طراحی یکپارچه دارد). با همه‌ی این‌ها احتمالاً انویدیا در تراشه‌ی دیگری که آن را GH102 می‌نامد، سراغ طراحی MCM خواهد رفت.

انتظار می‌رود GH100 به انرژی بسیار زیادی نیاز داشته باشد. پیش‌تر ادعا شده بود توان طراحی حرارتی GH100 ممکن است حتی به ۱٬۰۰۰ وات هم برسد و این یعنی GH100 به سیستم خنک‌کننده‌ی بسیار قدرتمندی نیازمند خواهد بود. انویدیا مدت‌ها است پردازنده‌های گرافیکی کلاس دیتاسنتر HGX را با سیستم خنک‌کننده‌ی آبی در‌ دسترس مشتریان قرار می‌دهد، بنابراین فکر نمی‌کنیم مصرف انرژی بالای GH100 چندان مشکل‌ساز شود.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات