انویدیا و کنفرانس GTC 2022؛ احتمال رونمایی از معماری گرافیکی Hopper

دوشنبه ۱۳ دی ۱۴۰۰ - ۱۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
انویدیا یکم فروردین‌ ماه سال آینده کنفرانس مطبوعاتی GTC ۲۰۲۲ را برگزار می‌کند. این کنفرانس احتمالاً محلی برای معرفی معماری گرافیکی مورد انتظار هاپر خواهد بود.
تبلیغات

انویدیا در بیانیه‌ای رسمی تأیید کرد که قصد دارد در ۲۱ مارس ۲۰۲۲ (۱ فروردین ۱۴۰۱) کنفرانس خود را در مراسم GTC ۲۰۲۲ به میزبانی جن‌سون هوانگ، مدیرعامل این شرکت، برگزار کند. به گزارش Wccftech، انویدیا پس از نطق اصلی کنفرانس خود در GTC اخبار جدیدی را حول محصول HPC و هوش مصنوعی اعلام خواهد کرد. نمایشگاه GTC تا روز ۲۴ مارس ۲۰۲۲ (۴ فروردین ۱۴۰۱) ادامه خواهد داشت.

انویدیا در اطلاعیه‌ی خود برنامه‌هایی را که برای GTC دارد، شرح می‌دهد. این شرکت می‌گوید کنفرانس با ورکشاپ‌های انستیتو یادگیری عمیق شروع می‌شود و با مباحث آموزشی مرتبط، پنل‌های متعدد و چند نشست ادامه پیدا می‌کند. کنفرانس GTC در سن‌خوزه‌ی کالیفرنیا به‌صورت حضوری و آنلاین برگزار می‌شود.

انویدیا احتمالاً در مراسم GTC ۲۰۲۲ همچون سال‌های قبل روی سخت‌افزار و نرم‌افزار تمرکز خواهد کرد. اصلی‌ترین اتفاق این مراسم، معرفی نسل بعد پردازنده‌های گرافیکی کلاس HPC انویدیا با نام هاپر یا GH100 خواهد بود. پردازنده‌های گرافیکی سری هاپر در ابررایانه‌ها و دیتاسنترها فعالیت خواهند کرد.

انویدیا در نسخه‌ی فعلی نقشه‌ی راه خود، تاریخ عرضه‌ی هاپر را ۲۰۲۲ اعلام می‌کند و این یعنی حداقل دو سال فاصله با تاریخ عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی امپر. گفته می‌شود پردازنده‌های گرافیکی هاپر متکی‌بر لیتوگرافی پنج نانومتری TSMC ساخته شده‌اند. اینتل و AMD پیش‌تر اطلاعات رسمی متعددی را درباره‌ی پردازنده‌های گرافیکی رقیب هاپر اعلام کرده‌اند، اما انویدیا چنین رویکردی در پیش نگرفته است.

شایعه‌ها می‌گویند هاپر شامل دو GPM (ماژول پردازش گرافیکی) است که هر یک از آن‌ها میزبان هشت GPC (یعنی ۱۴۴ واحد SM) خواهند بود. هاپر دو نوع از این ماژول‌ها خواهد داشت و این یعنی محصولی داریم که از ۲۸۸ واحد SM استفاده می‌کند. از آن‌جایی که تعداد هسته‌های موجود در هر واحد SM را نمی‌دانیم، نمی‌توانیم تعداد دقیق هسته‌ها را مشخص کنیم؛ اما اگر انویدیا ۶۴ هسته در هر واحد SM قرار دهد به مجموعا ۱۸٬۴۳۲ هسته دست پیدا می‌کند که ۲٫۲۵ برابر بیشتر از تعداد هسته‌های تراشه‌ی GA100 است.

انویدیا ممکن است از هسته‌های FP64 و FP16 و تنسور بیشتری استفاده کند تا قدرت پردازشی پردازنده‌های هاپر افزایش یابد. این موضوع برای رقابت با پردازنده‌ی «پونته وکیو» اینتل اهمیت فراوانی دارد، چون گفته می‌شود پونته وکیو سراغ نسبت ۱:۱ از هسته‌های FP64 می‌رود. پردازنده‌های هاپر همچنین باید با پردازنده‌های نسبتاً جدید Instinct MI200 ای ام دی رقابت کنند.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات