اینتل در سال ۲۰۲۳ کارت گرافیکی Enthusiast را با هدف رقابت همه‌‌جانبه با انویدیا و AMD عرضه خواهد کرد

سه‌شنبه ۷ دی ۱۴۰۰ - ۲۱:۱۰
مطالعه 3 دقیقه
گفته می‌شود اینتل قصد دارد کارت گرافیک Enthusiast Gaming مبتنی‌بر تراشه‌ی گرافیکی ARC Battlemage را تا اواسط سال ۲۰۲۳ عرضه و رقابت همه‌جانبه‌ای با کارت‌های گرافیکی پیشرفته‌ی NVIDIA GeForce RTX 40 و AMD Radeon RX 7000 آغاز کند.
تبلیغات

مدت‌ها است که از اینتل به‌عنوان یکی از طراحان و تولیدکنندگان بزرگ تراشه در جهان یاد می‌شود. بااین‌حال، تیم آبی هیچ‌وقت جایگاهی در بازار کارت‌های گرافیکی نداشته است. انویدیا و AMD حاکمان بلامنازع بازار کارت‌های گرفیکی محسوب می‌شوند و تاکنون با عملکرد درخشانشان، در این زمینه اجازه نداده‌اند که هیچ شرکت سومی به آن‌ها نزدیک شود. باوجوداین‌، به‌نظر می‌رسد که اینتل درصدد است این دوقطبی را بشکند و کارت‌های گرافیکی پرچم‌دارش را روانه‌ی بازار کند.

اکنون جزئیاتی از جاه‌طلبی اینتل منتشر شده است که نشان می‌دهد این شرکت عرضه‌ی کارت گرافیکی گیمینگ Enthusiast را برای سال ۲۰۲۳ برنامه‌ریزی کرده است؛ کارتی که قلب تپنده‌ی آن را تراشه‌ی DG3 یا Battlemage اینتل با اسم رمز «Elasti» تشکیل می‌دهد. گفته می‌شود که تراشه گرافیکی یادشده قرار است در دسته‌ی کارت‌های گرافیکی حرفه‌ای و پرچم‌دار دسته‌بندی شود و برگ‌برنده‌ی اینتل درمقابل کارت‌های گرافیک NVIDIA GeForce RTX 40 و AMD Radeon RX 7000 باشد.

این گزارش در حالی منتشر می‌شود که اینتل حدودا چند ماه تا عرضه‌ی پردازنده‌های گرافیکی DG2 ARC Alchemist با هدف رقابت با کارت‌های گرافیکی پیشرفته، ازجمله Radeon RX 6000 و GeForce RTX 30 فاصله دارد. در این مقطع، مشخص نیست که اینتل چه جایگاهی در بازار کارت‌های گرافیکی پرچم‌دار به‌دست خواهد آورد و تراشه‌های گرافیکی آن چه قدرتی را به‌ارمغان می‌آورند.

بااین‌حال، شنیده‌ها حاکی از آن است که سری ARC Alchemist A عملکردی برابر یا کمی بهتر از GeForce RTX 3070 Ti Radeon RX 6800/6700 XT دارند و ظاهرا کارت گرافیکی اینتل قطعا بهترین نمونه موجود در بازار نخواهد بود؛ اما می‌تواند نقطه‌ی عطفی برای اینتل پس از دهه‌ها دوری از بازار کارت‌های گرافیکی باشد.

جالب است بدانید که کارت گرافیک DG2 ARC Alchemist اینتل اولین درایورهای اختصاصی بازی را ارائه خواهد کرد و می‌تواند حرف‌های زیادی در زمینه گمینگ داشته باشد. به‌طورکلی، به‌نظر می‌رسد که اینتل کاملا به سری کارت‌های گرافیکی ARC اعتماد دارد و احتمالا سال ۲۰۲۳ می‌توانیم قدرتمندترین تراشه‌های گرافیکی در این خانواده را شاهد باشیم.

دراین‌میان، شواهد نشان می‌دهد اینتل در حال تحقیق روی رویکرد «Tiled-GPU یا معماری با چند تراشه‌ی همسان موازی» برای استفاده در نسل بعدی تراشه‌ی گرافیکی‌اش موسوم به DG3 است. البته باید به این نکته اشاره کرد که AMD احتمالا معماری گرافیکی چندتراشه‌ای را با سری RDNA 3 ارائه دهد و اینتل ممکن است دومین سازنده‌ی تراشه‌های گرافیکی باشد که این مسیر را طی می‌کند.

رویکرد یادشده مسیری برای تراشه‌های گرافیکی یکپارچه باز خواهد کرد؛ چراکه طبق گزارش‌ها، CPUهای Meteor Lake از طراحی چندتراشه‌ای با IPهای جداگانه CPU/GPU/SOC بهره می‌برند. گفته می‌شود که پردازنده‌های Meteor Lake با تراشه‌های گرافیکی یکپارچه از سری ARC، می‌توانند چالشی بسیار بزرگ برای AMD در بازار تراشه‌های موبایلی (بهینه‌شده برای محصولات قابل‌حمل) باشند. باوجوداین، نباید از این موضوع غافل شد که AMD نیز در ماه آینده APUهای سری رایزن را با هسته‌های گرافیکی RDNA 2 بازطراحی خواهد کرد و این امر عملکرد را بهبود می‌بخشد؛ بنابراین، اینتل حداقل تا سال ۲۰۲۳ نمی‌تواند تهدیدی برای تیم قرمز باشد.

برخی گزارش‌ها ادعا می‌کنند که اینتل حتی AMD را به‌عنوان رقیب در نظر نمی‌گیرد و درواقع، کانون توجهش را به رقابت با پردازنده‌های گرافیکی NVIDIA Ada Lovelace معطوف کرده است. اعتقاد بر این است که انویدیا نسل بعدی کارت‌های گرافیکی‌اش را تا پایان سال ۲۰۲۲ رونمایی خواهد کند؛ ازاین‌رو، عرضه‌ی DG3 در اواسط سال ۲۰۲۳ بدین‌معنی خواهد بود که انویدیا حداقل ۶ ماه زودتر کارت‌های گرافیکی جدیدش را عرضه خواهد کرد و می‌تواند سهم بیشتری از بازار را ازآنِ خود کند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات