مقایسه پردازنده‌های گرافیکی اینتل آیس لیک Gen 11 در حالت ۱۵ و ۲۵ وات

جمعه ۱۰ خرداد ۱۳۹۸ - ۲۱:۱۵
مطالعه 2 دقیقه
بنچمارک‌های فاش شده از واحد گرافیکی پردازنده‌های آیس‌لیک، از توان پردازشی بالای آن‌ها خبر می‌دهد.
تبلیغات

اینتل پردازنده‌های خود به‌نام آیس لیک Gen 11 را در دو نسخه با توان‌های عملیاتی ۱۵ و ۲۵ وات ارائه می‌کند تا سازندگان لپ‌تاپ بسته به راه‌حل‌های دمایی و میزان باتری محصولات خود، نمونه‌ی ایده‌آل را به‌کار ببرند. روزنامه‌نگاران در جریان کامپیوتکس فرصت داشتند تا کارایی این دو نوع پردازنده را با هم مقایسه کنند. برای مقایسه‌ی پردازش و کیفیت گرافیک این پردازنده‌ها نیز از بازی CS: GO استفاده شد.

بررسی‌های اولیه بین مدل‌های متفاوت پردازنده‌ی آیس لیک نشان از برتری مدل ۲۵ واتی دارد. خروجی‌های گرافیکی نشان می‌دهد که این مدل ۴۳ درصد بهبود FPS را به کاربر ارائه می‌کند.

مدل ۱۵ واتی از پردازنده‌های آیس لیک احتمالا در اولترابوک‌های باریک استفاده خواهد شد؛ درحالی‌که نسخه‌ی ۲۵ واتی در لپ‌تاپ‌هایی بزرگ‌تر و حرفه‌ای‌تر کاربرد خواهد داشت. اگر تصاویر آزمایشی از بازی CS: GO را معیاری برای مقایسه‌ی مدل‌های متنوع پردازنده‌ی اینتل در نظر بگیریم، می‌توان ادعا کرد که نسخه‌ی ۲۵ واتی ۴۰ درصد کارایی بهتر دارد.

آزمایش پردازنده‌های اینتل در رزولوشن 1080p انجام شد. هر دو مدل پردازنده بازی را به‌راحتی و با گرافیکی روان اجرا کردند. در تصویر زیر می‌توانید نمونه‌ای از تصاویر آزمایش پردازنده‌ها را مشاهده کنید.

گرافیک اینتل آیس لیک

همان‌طور که در تصویر دیده می‌شود، پردازنده‌ی گرافیکی آیس لیک در حالت ۱۵ واتی FPS در حدود ۶۷ تا ۶۹ را به کاربر ارائه می‌کند. با تغییر وضعیت به حالت ۲۵ واتی، کیفیت به ۹۷ تا ۱۰۰ افزایش می‌یابد. البته در آزمایش‌های مذکور برای تصویربرداری بهتر بازیکن در حالت ثابت بود و تغییری در شرایط گرافیکی انجام نمی‌شد. به‌هرحال کیفیت تصاویر نشان می‌دهد که شاهد بهبودی قابل‌توجه در پردازنده‌های گرافیکی داخلی در لپ‌تاپ‌ها خواهیم بود.

پردازنده‌ی گرافیکی آیس لیک از هماهنگی تطبیقی بهره می‌برد. درنتیجه نرخ بازسازی پایین‌تر با این پردازنده‌ها، تصویری بهتر را به کاربر ارائه می‌کند. به‌علاوه قدرت بالاتر پردازنده‌های اینتل به آن‌ها امکان اجرای بازی‌های حرفه‌ای‌تری را می‌دهد که پردازنده‌های گرافیکی داخلی دیگر، توانایی اجرای آن‌ها را نخواهند داشت. اینتل عرضه‌ی پردازنده‌های ۱۰ نانومتری آیس لیک را شروع کرده است و به‌زودی شاهد عرضه‌ی آن‌ها در لپ‌تاپ‌های متنوع خواهیم بود.

گرافیک آیس لیک نسل ۱۱ براساس پردازش‌های ۱۰ نانومتری فعالیت می‌کند و همچنین با هدف استفاده از استراتژی 2x توسط اینتل طراحی شده است. استراتژی مذکور به‌معنای بهره‌برداری دوبرابری از پردازنده‌ها در طراحی مشابه گذشته خواهد بود. همه‌ی برنامه‌ها با این هدف طراحی شده‌اند که اینتل سهم حداکثری از بازار پردازنده‌های گرافیکی داخلی داشته باشد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات