از مراسم ویندوز و سرفیس مایکروسافت در ۲ فروردین چه انتظاراتی داریم؟

دوشنبه ۲۸ اسفند ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 4 دقیقه
نمایشگر سرفیس پرو ۸
رویداد ۲۰۲۴ مایکروسافت به‌زودی برای رونمایی محصولات و ویژگی‌های جدید ویندوز برگزار خواهد شد.
تبلیغات

هم‌اکنون در آستانه‌ی اولین رویداد بزرگ مایکروسافت در سال ۲۰۲۴ هستیم؛ رویدادی که محفلی برای رونمایی جدیدترین دستاوردهای نرم‌افزاری و سخت‌افزاری ازجمله در بخش ویندوز و هوش مصنوعی و سرفیس خواهد بود. در این مطلب، سه نمونه از انتظاراتی را نقل می‌کنیم که از این مراسم عنوان شده است.

ویژگی‌های جدید نسخه‌ی 24H2 ویندوز ۱۱

اولین چیزی که ممکن است در مراسم ردموندی‌ها ببینیم، چند خبر درباره‌ی به‌روزرسانی ویندوز ۱۱ در سال ۲۰۲۴ است. احتمالاً مایکروسافت به تعدادی از ویژگی‌هایی اشاره خواهد کرد که به‌صورت آزمایشی دراختیار اعضای اینسایدر قرار داده است.

ساخت عکس با هوش مصنوعی در مایکروسافت پینت / Microsoft Paint
هوش مصنوعی DALL-E در پینت

انتظار می‌رود قابلیت‌های مبتنی‌بر هوش مصنوعی محور به‌روزرسانی‌های ویندوز باشند؛ ویژگی‌هایی مانند افزایش وضوح صدا و بهبود اجرای بازی‌ها. همچنین، گفته می‌شود که نسخه‌ی جدید نرم‌افزار Paint قابلیت‌هایی خواهد داشت که از واحد پردازش عصبی پردازنده اینتل Core Ultra یا اسنپدراگون ایکس الیت در لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۴ استفاده خواهد کرد.

نسخه‌ی فعلی پینت قابلیت Cocreator دارد که از پردازش ابری برای تولید عکس استفاده می‌کند؛ اما برای دسترسی به آن به خرید اعتبار نیاز دارید. احتمالاً در به‌روزرسانی جدید با تکیه بر قدرت NPU پردازنده، نیاز به استفاده از پردازش ابری و درنتیجه هزینه‌ی اشتراک از بین می‌رود.

کاوشگر هوش مصنوعی (AI Explorer)

AI Explorer می‌توانست در بخش قبلی بیاید؛ اما اهمیت آن به‌اندازه‌ای است که باید جداگانه بررسی شود. کاوشگر هوش مصنوعی به‌عنوان نوعی کوپایلت پیشرفته توصیف‌ شده است که در سراسر سیستم‌عامل ویندوز حضور خواهد داشت.

دکمه‌ی کوپایلت در کیبورد

کاوشگر هوشمند ویندوز، با بررسی همه‌ی فعالیت‌هایی که کاربر در داخل ویندوز انجام می‌دهد، می‌تواند به درکی از آن چیزی برسد که کاربر در پی آن است. AI Explorer فایل‌هایی را به‌خاطر می‌سپارد که در زمان‌های مختلف باز کرده‌اید و اگر درباره‌ی موضوع یا کلمه‌ی خاصی از کوپایلت سؤال کنید، می‌تواند در داخل فایل‌ها جست‌وجو کند و به شما جواب دهد.

احتمالاً جنبه‌های دیگری در ابزار کوپایلت پیشرفته وجود دارد که هنوز درباره‌ی آن‌ها اطلاعی نداریم؛ بنابراین، می‌توان انتظار داشت که پس از انتشار ویژگی‌های جدید در ویندوز اینسایدر، به دانش بیشتری از قابلیت‌های کاوشگر هوشمند دست یابیم.

لپ‌تاپ‌های سرفیس جدید برای کسب‌وکارها

بیش از یک‌ونیم سال از معرفی سرفیس پرو ۹ و سرفیس لپ تاپ ۵ می‌گذرد و اکنون زمان مناسبی برای رونمایی محصولی جدید است. سرفیس پرو نسل بعدی ممکن است در‌نهایت یکی از بهترین مدل‌های لپ تاپ مایکروسافت لقب بگیرد.

سرفیس پرو ۹ روی میز با قلم
سرفیس پرو ۹

انتظار می‌رود که لپ‌تاپ‌های ۲۰۲۴ مایکروسافت با دو پردازنده‌ی اینتل و کوالکام عرضه شوند؛ اما احتمالاً فقط نسخه‌های اینتل در مراسم پیش رو معرفی خواهند شد؛ زیرا نسخه‌ی کوالکام در ماه ژوئن (خرداد و تیر ۱۴۰۳) به‌همراه لپ‌تاپ‌های دیگر از راه می‌رسد.

نسخه‌های اینتل اصولاً کاربران تجاری را هدف قرار می‌دهند؛ در‌حالی‌که نسخه‌های کوالکام مخصوص مصرف‌کنندگان خواهند بود.

گزارش‌ها نشان می‌دهند که سرفیس پرو به تراشه‌ی NFC و وب‌کمی جدید با زاویه‌ی دید گسترده مجهز خواهد بود که از قابلیت‌های هوش مصنوعی پردازنده‌های جدید بهره خواهد برد. همچنین، این لپ‌تاپ با صفحه‌نمایش بهبودیافته با پشتیبانی از HDR و تا ۶۴ گیگابایت رم عرضه خواهد شد.

انتظار می‌رود که لپ‌تاپ سرفیس جدیدی با پردازنده‌ی اینتل نیز همراه با سرفیس پرو برای مشتریان تجاری معرفی شود. علاوه‌بر‌این، سرفیس لپ تاپ ۶ به کلید کوپایلت در کیبورد مجهز خواهد شد و مایکروسافت همین کلید را به Type Cover سرفیس پرو نیز اضافه خواهد کرد.

چه خبر از سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ‌تاپ ۶؟

گفته می‌شود سرفیس پرو و سرفیس لپ‌ تاپ که در رویداد دوم فروردین خواهیم دید، فقط برای مشتریان تجاری هستند و احتمالاً با پسوند For Business معرفی خواهند شد.

انتظار می‌رود که مدل‌های مصرفی سرفیس پرو ۱۰ و سرفیس لپ‌تاپ ۶ چند ماه بعد با تراشه‌ی اسنپدراگون ایکس الیت عرضه شوند. جدا از پردازنده، سرفیس پرو ۱۰ شامل بهبودهایی از جمله نمایشگر OLED خواهد بود.

در همین حال، سرفیس لپ‌تاپ ۶ طراحی جدیدی شامل حاشیه‌های باریک‌تر در اطراف صفحه‌نمایش، لبه‌های گرد، تاچ‌پد بزرگ‌تر و یک نوع درگاه جدید خواهد داشت. جزئیات بیشتری از مشخصات و قیمت لپ تاپ های مذکور در آینده مشخص خواهد شد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات