چرا گرمای هوا در طول شب بسیار خطرناک است؟

جمعه ۳۰ تیر ۱۴۰۲ - ۲۳:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
خانواده‌ای در کالیفرنیا کنار ساحل دریاچه السینور نشسته‌اند و آتش‌سوزی را تماشا می کنند.
افزایش دمای هوا در روز به‌ تنهایی خطرناک نیست، درجه‌ی بالای دمای هوا در شب نیز برای سلامتی بدن بسیار مضر است و انسان را تحت فشار مضاعف قرار می‌دهد.
تبلیغات

در بحبوحه‌ی موجی از گرمای شدیدی که رکورد دمای جهانی زمین را شکسته است، شهر فینیکس در ایالت آریزونا که یکی‌از گرم‌ترین شهرهای دنیا و دارای هشدار گرمای بی‌سابقه است، رکورد چشمگیر و قابل توجهی را ثبت کرد: دمای هوا در طول شب بین سه‌شنبه و چهارشنبه فقط تا حدود ۳۶ درجه سانتی‌گراد کاهش یافت و رکوردی بی‌سابقه را برای پایین‌ترین سطح دمای هوا در شب به ثبت رساند.

به‌گزارش ساینتیفیک امریکن، امروزه جهان شاهد موجی از گرمای شدید و بی‌سابقه است. مثلاً امسال در هفته‌ی اول ماه ژوئیه یا اواسط تیرماه شاهد آغاز گرم‌ترین هفته و سپس،‌ ثبت رکورد گرم‌ترین ماه ژوئیه در تاریخ سیاره بودیم. اشتعال سوخت‌های فسیلی عامل اصلی موج‌ گرمای مکرر و شدیدتر امسال و درنهایت، دلیل اصلی افزایش دمای جهانی است. پدیده‌ی جَوی ال‌نینو که در سال جاری پیش‌رو داریم نیز دمای جهانی را افزایش خواهد داد.

گرمای شدید و بی‌وقفه تهدیدی بزرگ برای سلامت عمومی بدن است. فقط در ایالات متحده، گرما به‌تنهایی قاتل شماره یک درزمینه‌ی حوادث مرتبط با آب‌و‌هوا است. گرما درمجموع تابه‌حال بیشتر از تمام طوفان‌ها، گردبادها و سیل‌ها باعث مرگ انسان شده است. گرما بدن را به سمت کم‌آبی سوق می‌دهد، به غلظت خون منجر می‌شود و درنهایت باعث می‌شود که قلب سخت‌تر پمپاژ کند. ممکن است در اثر قرار گرفتن بیش‌ازحد در معرض گرما، قلب و سایر اندام‌های حیاتی دچار آسیب جدی شوند.

افزایش روزافزون دمای هوا، همه روزه تیتر اخبار را به خود اختصاص داده است و قطعاً بسیار نگران کننده است. وقتی دمای هوا در شب از ۳۰ درجه سانتی‌گراد بالاتر می‌رود، بدن دیگر فرصتی برای خنک کردن خود پیدا نمی‌کند. بالارفتن دمای هوا درشب به‌ویژه برای خانه‌های که سیستم تهویه هوا ندارند و افراد بی‌خانمان، بسیار نگران‌کننده است. قرارگیری درمعرض گرما درشب منحصراً برای افراد کم‌سن‌تر، سالمندان و افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای و اختلال در وضعیت سلامتی مانند آسم و بیماری قلبی، یک زنگ خطر است.

هنگامی که درجه‌ی حرارت در طول شب بالا باشد، بدن فشار و تنش بسیار بیشتری را متحمل می‌شود و با بالارفتن خطر ابتلا به گرمازدگی، دمای بالای هوا به تهدیدی برای زندگی تبدیل می‌شود و انسان را در معرض خطر مرگ قرار می‌دهد.

گرمازدگی واکنش نسبتاً رایج بدن نسبت‌به گرمای شدید است و علائمی مانند سرگیجه، سردرد و افت فشار خون را به‌همراه دارد. گرمازدگی معمولاً با استراحت کردن، قرارگیری در محیط خنک و رساندن آب فراوان به‌بدن درمان می‌شود. گرمازدگی اگر شدید باشد نیاز به مراقبت پزشکی دارد، و اغلب‌با خشک شدن پوست، بالارفتن دمای بدن تا حدود ۴۰ درجه سانتی‌گراد، گیجی و گاهی اوقات هم‌با بیهوشی همراه است.

به‌گزارش سازمان غیردولتی تحقیقاتی و خبری کلایمت سنترال در آمریکا، امروزه سطح پایین‌ترین دمای شبانه‌ی هوا در ایالات متحده دوبرابر سریع‌تر از بالاترین دمای روزانه درحال افزایش است. تجزیه و تحلیل داده‌های این سازمان در سال ۲۰۲۲ نشان داد که پایین‌ترین سطح دمای شبانه در ایالات متحده از سال ۱۹۷۰ تابه‌حال به‌طور متوسط ۱/۳۹ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است، ولی برای مثال در شهر فینیکس درمدت زمان مشابه، دما ۳/۱۷ درجه سانتی‌گراد افزایش یافته است.

رکورد پایین‌ترین دمای هوای شبانه در فینیکس که دقیقاً ۳۶/۱۱ درجه سانتیگراد است، رکورد قبلی ۳۵/۵۶ درجه سانتیگرادی که در سال ۲۰۰۳ ثبت شده بود را جابجا کرده است. ممکن است این‌بار دیگر ۲۰ سال طول نکشد تا رکورد جدید بالاترین سطح دما به ثبت برسد، زیرا با تغییرات آب‌وهوایی تابستان‌هایی گرم‌تر و گر‌م‌تر پیش‌روی سیاره خواهد بود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات