قانونی شدن بیت کوین در السالوادور با سقوط قیمت و مشکلات فنی همراه شده است

چهارشنبه ۱۷ شهریور ۱۴۰۰ - ۱۳:۴۵
مطالعه 3 دقیقه
سقوط ده درصدی قیمت بیت کوین و مشکلات فنی والت رسمی دولت السالوادور هم‌زمان با قانونی شدن استفاده از بیت کوین در این کشور، مشکلاتی به وجود آورده است.
تبلیغات

بعد از اینکه نایب بوکله تصمیم به قانونی شدن استفاده از بیت کوین در السالوادور گرفت، این کشور در ۹۰ روز گذشته مشکلات بسیاری مانند اعتراضات خیابانی، دستگیری‌ بدون دلیل مخالفان توسط پلیس، محکوم کردن این دستگیری‌ها توسط سازمان‌های بین‌المللی و بی‌ثباتی ملی تجربه کرد.

سرانجام روز هفتم سپتامبر (۱۶ شهریور ۱۴۰۰) این تصمیم بوکله اجرایی شد؛ اما به گزارش دیکریپت، واکنش ظاهری بازار به این خبر در ساعات اولیه آنچنان خوشایند به نظر نمی‌رسد.

بوکله شب قبل از اجرایی شدن این خبر علاوه بر تأیید خرید ۲۰۰ واحد بیت کوین (با ارزشی معادل ۱۰٫۴۳ میلیون دلار) توسط دولت این کشور، اعلام کرد که پیش از این تاریخ نیز دولت السالوادور ۴۰۰ واحد دیگر خریداری کرده بود.

در زمان انتشار این خبر، هر بیت کوین ارزشی بیش از ۵۰ هزار دلار داشت و در چند قدمی رسیدن به ۵۳ هزار دلار بود؛ اما تنها با گذشت چند ساعت ارزش این ارز دیجیتال ۱۰ درصد کاهش پیدا کرد. این افت قیمت اولین ضرر چند میلیون دلاری دولت السالوادور در نتیجه نوسانات بازار رمزارزها محسوب می‌شود.

بوکله در پاسخ به این اتفاق اعلام کرد که برای جبران مافات، ۱۵۰ واحد بیت کوین دیگر خریده و به ذخیره ارزی این کشور اضافه کرده است. اکنون ابن دولت در مجموع ۵۵۰ واحد بیت کوین در اختیار دارد؛ اما بوکله قیمت خرید ۱۵۰ بیت کوین جدید را مشخص نکرده است.

مشکلات والت چیوو 

در کنار نوسانات بازار، ورود بیت کوین به السالوادور به‌عنوان وجه رایج در این کشور با مشکلات فنی نیز همراه بود. والت رسمی دولت السالوادور (کیف پول دیجیتال)، معروف به والت چیوو (Chivo)، در فروشگاه رسمی اپلیکیشن‌های اندروید موجود نیست؛ بنابراین کسانی که تصمیم به استفاده از این والت دارند، باید آن را از منابع غیر رسمی با سیاست‌های امنیتی نامشخص تهیه کنند.

والت چیوو

دولت السالوادور به شهروندان خود توصیه کرده است از فروشگاه اپلیکیشن هواوی استفاده کنند. اپل نیز در ساعات اولیه امروز آدرسی برای دریافت والت چیوو در iOS منتشر کرد؛ اما بعد از مراجعه به این آدرس، افراد متوجه شدند که والت چیوو موجود در آن کار نمی‌کند. 

به گفته بوکله، دلیل توقف عملکرد والت چیوو، انجام به‌روز‌رسانی‌ برای تحمل حجم بالای استفاده از آن در آینده است. او در بیانیه‌ای رسمی اعلام کرد:

تلاش برای وارد کردن اطلاعات به والت چیوو با خطا همراه خواهد بود، سیستم این والت در حال حاضر آفلاین است؛ چرا که در حال افزایش ظرفیت سرورها هستیم. این افزایش ظرفیت اقدامی رایج است؛ اما نمی‌توان به‌صورت آنلاین آن را برطرف کرد.

هم‌زمان با انجام این به‌روز‌رسانی، کاربران می‌توانند از هر والت دلخواه دیگر استفاده کنند؛ البته در این صورت ۳۰ دلار بیت کوین وعده داده‌شده را دریافت نخواهند کرد و این هدیه تنها به کاربران چیوو تعلق می‌گیرد.

حتی اگر شخصی آنقدر خوش‌شانس باشد که بتواند این هدیه ۳۰ دلاری را دریافت کند، نمی‌تواند آن را مستقیما به دلار آمریکا تبدیل کند و بر اساس اظهارات تیم توسعه چیوو باید آن را در بازارهای همکاری در فروش و پورسانتی  به فروش برساند.

به نظر شما دولت السالوادور تا چه اندازه در تبدیل بیت کوین به پول رایج موفق عمل خواهد کرد؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات