بهترین والت‌های ارز دیجیتال ۲۰۲۴

سه‌شنبه ۲۹ خرداد ۱۴۰۳ - ۱۲:۳۰
مطالعه 14 دقیقه
کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که برای فعالیت در حوزه‌ی رمزارزها باید به آن توجه داشت.
تبلیغات

فناوری بلاک چین در دهه گذشته بخش گسترده‌ای از مفاهیم جدید را ایجاد کرد. یکی از اصطلاحات رایج ارزهای دیجیتال والت‌های رمزارز یا به‌ عبارتی کیف پول ارز دیجیتال است که از مهم‌ترین ابزار لازم برای حضور در دنیای رمزارزها به‌شمار می‌رود و انواع مختلفی دارد. در ادامه، خلاصه‌ای از تعریف کیف پول رمزارز و انواع آن را فراهم می‌کنیم و خواهیم دید که بهترین والت‌‌های رمزارز چه ویژگی‌هایی دارند؟ مثل همیشه با زومیت همراه باشید.

تاکنون درباره‌ی راه‌های مختلف کسب درآمد از فناوری بلاک چین نظیر استخراج ارز دیجیتال، مشارکت در ایردراپ رمزارز یا فاست رمزارز صحبت کرده‌ایم؛ اما بعد از کسب درآمد به مرحله‌ی ذخیره‌سازی ارزهای به‌دست‌آمده می‌رسیم که نیاز به والت رمزارز یا همان کیف پول ارز دیجیتال دارد.

والت ارز دیجیتال چیست؟

کلید خصوصی / Private Key

والت رمزارز یا به‌ عبارتی Cryptocurrency Wallet نوعی کیف پول است که ذخیره، ارسال و دریافت ارزهای دیجیتالی مختلف را تسهیل می‌کند. برای مثال، اگر در سایت های فریلنسری با ارز دیجیتال فعالیت می‌کنید، برای دریافت دستمزد به کیف پول نیاز پیدا خواهید کرد. کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان با توجه به ویژگی‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد که غالباً براساس روش‌های دسترسی به دارایی‌ها و ویژگی‌های آن انجام می‌شود.

کلید عمومی آدرس عمومی برای دریافت تراکنش و کلید خصوصی، رمز ورود به کیف پول و کنترل دارایی‌ است.

انواع کیف پول رمزارز شامل قطعه‌ی سخت‌افزاری، برنامه یا سرویسی می‌شود که اطلاعات مربوط‌ به کلیدهای عمومی و کلیدهای خصوصی برای تکمیل تراکنش‌های رمزارز را در خود ذخیره می‌کند. علاوه‌‌بر عملکرد پایه‌ای ذخیره‌ی کلیدها، ممکن است این کیف قابلیت رمزگذاری (Encrypting) و امضای دیجیتالی (Signing) داده‌ها را نیز در شالوده‌ی خود داشته باشد.

انواع کیف پول ارز دیجیتال

کیف پول ارز دیجیتال / Crypto Wallet

کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان با توجه به معیارهای متفاوت در دسته‌های مختلفی طبقه‌بندی کرد؛ اما به‌طور کلی دو نوع کیف پول رمزارز داریم که عبارت‌اند از:

کیف پول رمزارز سرد

کیف پول رمزارز سرد یا Cold Wallet؛ همچنین، از آن با نام Cold Storage یاد می‌شود، به کیف‌هایی اطلاق می‌شود که به‌صورت آفلاین کار می‌کنند و اطلاعات حساب دیجیتالی روی دستگاهی ذخیره می‌شود که اتصالی به اینترنت ندارد. در نتیجه، دربرابر بسیاری از آسیب‌پذیری‌های سایبری مقاوم خواهد بود.

ابتدایی‌ترین کیف پول ارز دیجیتال سرد، Paper Wallet یا همان کیف پول ارز دیجیتال کاغذی و نوع پیشرفته‌تر آن کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال (Hardware Wallet) است.

کیف پول رمزارز گرم

کیف پول گرم ارز دیجیتال یا Hot Wallet آن دسته از کیف‌های دیجیتالی هستند که به اینترنت متصل وصل می‌شوند و به‌صورت آنلاین کار می‌کنند. تفاوت کیف پول ارز دیجیتال سرد با گرم در همین وضعیت اتصال به اینترنت خلاصه می‌شود. البته، همین وجه تمایز، تفاوت‌های بسیار زیادی در سازوکار والت و فرایندهای بعدی انجام تراکنش به‌وجود می‌آورد.

کاربرد کیف پول ارز دیجیتال / Crypto wallet Usage

سرعت بیشتر دسترسی به حساب و انجام تراکنش در والت‌های گرم، نقطه‌ی قوت بهترین نرم افزار کیف پول ارز دیجیتال به‌حساب می‌آید، هرچند اتصال به اینترنت به‌‌دلیل سهولت قرارگیری در معرض حملات سایبری از سویی نقطه‎‌ضعف محسوب می‌شود.

کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال یا به‌‌عبارتی Software Wallet به والت‌هایی گفته می‌شود که می‌توان با نصب نرم‌افزار مربوطه روی کامپیوتر، گوشی هوشمند یا حتی استفاده از اپلیکیشن تحت وب از آن‌ها استفاده کرد. کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال در سه زیرمجموعه طبقه‌بندی می‌شود که شامل نرم‌افزارهای دسکتاپ، موبایل و نرم‌افزارهای آنلاین می‌شوند.

بهترین کیف پول های ارز دیجیتال سال ۲۰۲۴

انتخاب بهترین کیف پول رمزارز اساساً به نیاز هر فرد بستگی دارد؛ اما انتخاب بهترین کیف پول ارز دیجیتال برای ایرانیان موضوع فردی حساب نمی‌شود و فاکتورهای مؤثر دیگری مثل محدودیت‌ها و تحریم‌ها نیز وجود دارند. با‌این‌حال، ارائه‌ی رتبه‌بندی قطعی دراین‌باره غیرممکن است. در ادامه، به موضوع بهترین و امن ترین کیف پول ارز دیجیتال در سال ۲۰۲۴ می‌پردازیم.

لوگو آیکون متامسک MetaMask روی موبایل در دست

کیف پول متامسک

متامسک به‌عنوان بهترین کیف پول غیرحضانتی رمزارز معرفی می‌شود، زیرا کاربر کنترل کامل روی رمزارزها و کلید خصوصی خود دارد و اطلاعات اعتبارسنجی والت توسط PassPhrase ایمن شده‌اند.

برنامه‌ی والت متامسک در پلتفرم‌های مختلف از iOS گرفته تا اندروید یا به‌صورت افزونه‌های اختصاصی برای مرورگرهای کروم، اج، Brave و فایرفاکس دردسترس قرار دارد. از دیگر مزایای آن می‌توان به امکان اتصال به اپلیکیشن‌های غیرمتمرکز نظیر Uniswap و OpenSea اشاره کرد.

لوگو تراست والت

کیف پول تراست

تراست والت (Trust) با رمزارزهای مختلف سازگاری دارد و تمام ویژگی‌های کاربردی را از خریدوفروش انواع رمزارز گرفته تا خرید و جمع‌آوری NFT، دراختیار کاربر قرار می‌دهد. علاوه‌‌براین، امکان دسترسی مستقیم به اپلیکیشن‌های غیر متمرکز موجود در بستر بلاک چین را فراهم می‌کند.

کیف پول Trust از نظر امنیتی در سطح بالایی قرار می‌گیرد و مالک حساب کنترل کاملی بر دارایی‌های خود دارد و کلید خصوصی حساب درون دستگاه کاربر ذخیره می‌شود. این کیف پول نرم‌افزاری ارز دیجیتال بیشتر برای استفاده در گوشی هوشمند متناسب است و روی پلتفرم‌های اندروید و iOS نصب می‌شود، هرچند امکان نصب افزونه‌ی آن روی مرورگر کروم نیز وجود دارد.

تراست والت با وجود تحریم‌های مالی و اقتصادی، هنوز آی‌پی ایران را مسدود نکرده است؛ همچنین حتی اگر زمانی این اتفاق بیفتد، با توجه به ذخیره‌شدن اطلاعات کلید خصوصی حساب روی دستگاه کاربر، نگرانی‌ای بابت مسدودسازی حساب وجود ندارد و با تغییر آی‌پی به رمزارزهای خود دسترسی پیدا خواهید داشت تا آن‌ها را به حساب دیگری انتقال بدهید. همین دو نکته باعث می‌شوند که تراست والت از نظر بسیاری از افراد به‌عنوان بهترین و امن‌ترین بهترین کیف پول برای ایرانیان شناخته شود.

کیف پول ارز دیجیتال اکسودوس / Exodus Wallet

کیف پول اکسودوس

کیف پول اکسودوس (Exodus) رابط کاربری جذابی دارد و همین‌ امر آن را برای تازه‌کارهای دنیای رمزارز محبوب می‌کند. قابلیت صرافی درون‌برنامه‌ای نیز از جمله مزیت‌های این کیف پول ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود.

کیف پول اکسودوس بیش‌ از ۱۰۰ نوع ارز دیجیتال را پوشش می‌دهد و خدمات پشتیبانی همیشگی دارد. اکسودوس ادعا می‌کند که مهم نیست در چه روزی و چه ساعتی به پشتیبانی پیام می‌دهید، قطعاً صدای شما شنیده می‌شود و پاسخ پرسشتان توسط پشتیبانی حرفه‌ای برای شما ارسال می‌شود.

کیف پول Exodus یک ایراد اساسی دارد و آن‌ هم Closed Source بودن اپلیکیشن والت است. این مسئله از آنجا اهمیت پیدا می‌کند که چنین رویکردی برخلاف فلسفه‌ی وجودی فضای بلاک چین و ماهیت غیرمتمرکز بودن آن است و می‌تواند موجب نگرانی‌هایی درباره‌ی سطح امنیت آن و حفره‌های امنیتی احتمالی آن شود؛ زیرا کدهای برنامه برای بررسی دردسترس نیستند و کاربران کیف پول اکسودوس باید چشم‌بسته به تیم توسعه‌دهنده‌ی اپلیکیشن‌ها اطمینان کنند.

کیف پول اکسودوس دسترسی کاربران ایرانی را مسدود کرده است؛ اما این موضوع به بلوکه‌ شدن دارایی‌ها منجر نمی‌شود، زیرا اطلاعات کلید خصوصی و بکاپ دارایی‌ها روی دستگاه کاربر ذخیره می‌شود؛ بنابراین با نرم‌افزارهای تغییر آی‌پی همچنان می‌توان از اکسودوس استفاده کرد.

کیف پول الکتروم

کیف پول الکتروم

کیف پول الکتروم (Electrum) را در بیشتر منابع مناسب کاربران حرفه‌ای بیت کوین معرفی می‌کنند. درواقع، این کیف پول فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کند و به‌‌عبارتی کیف پول الکتروم را می‌توان بهترین کیف پول بیت کوین دانست. این کیف پول برای پلتفرم‌های ویندوز، لینوکس، مک در نسخه‌ی دسکتاپ و پلتفرم اندروید در نسخه‌ی موبایل ارائه شده است.

اپلیکیشن متن باز کیف پول الکتروم، امنیت بسیار بالا و ویژگی‌های جذابی دارد. برای مثال، کاربران در این والت رمزارز می‌توانند کارمزد تراکنش‌ها را خودشان تعیین کنند. همچنین، امکان انتخاب نوع آدرس بین Segwit و Legacy در آن وجود دارد. از سویی‌ دیگر، تعیین سطح امنیت مورد نیاز کاربر نیز بر عهده‌ی خودش است و می‌تواند انتخاب کند که برنامه تأیید دومرحله‌ای داشته باشد یا با عملکرد چند امضایی ایجاد شود.

در نهایت تأکید مؤکد داریم که کیف پول الکتروم مناسب کاربرهای حرفه‌ای بلاک چین و بیت کوین است و اگر تازه‌کار هستید، شاید بهتر باشد فعلاً سراغ آن نروید.

لوگو کیف پول مایسلیوم

کیف پول مایسلیوم

کیف پول مایسلیوم (Mycelium) فقط روی گوشی‌های هوشمند نصب می‌شود و در ابتدا فقط از بیت کوین پشتیبانی می‌کرد؛ اما بعد از مدتی پشتیبانی از اتریوم و توکن‌های با استاندارد ERC-20 را نیز فراهم کرد. والت مایسلیوم را می‌توان به باور بعضی کارشناسان نسخه‌ای جدیدتر از والت الکتروم قلمداد کرد که تفاوت‌هایی نظیر رابط کاربری بهینه و صرافی داخلی ارائه می‌کند. این کیف پول فقط روی پلتفرم اندروید و iOS نصب می‌شود و نسخه‌ی دسکتاپ ندارد.

یکی از ویژگی‌های جالب کیف پول مایسلیوم، قابلیت پشتیبانی از کیف پول ارز دیجیتال سخت‌افزاری است که به کاربر اجازه می‌دهد درحالی‌که از رابط کاربری مایسلیوم بهره می‌برد، دارایی‌های دیجیتالی خود را در یک کیف پول ارز دیجیتال سرد (آفلاین) ذخیره کند.

کیف پول اتومیک والت

کیف پول اتومیک والت

اتومیک والت (Atomic Wallet) یک کیف پول ارز دیجیتال چندارزی است که علاوه‌‌بر پشتیبانی از بیت کوین، اتریوم و لایتکوین، از ۳۰۰ نوع کوین و توکن دیگر نیز پشتیبانی می‌کند. صرافی داخلی و امکان تبدیل ارزهای مختلف به یکدیگر ازجمله قابلیت‌های آن محسوب می‌شود که تمام فرایند را بدون نیاز به‌خروج از کیف پول انجام می‌دهد.

کیف پول اتومیک والت را می‌توان در دسته‌بندی کیف پول‌های سرد نیز طبقه‌بندی کرد؛ زیرا اطلاعات حساب و کلید خصوصی به‌هیچ‌وجه از داخل اپلیکیشن خارج نمی‌شوند. این اپلیکیشن در همان ابتدای فرایند ایجاد حساب، یک Seed Phrase متشکل از ۱۲ کلمه به کاربر ارائه می‌کند که برای بازیابی حساب کیف پول کاربرد دارد.

یکی از نکات مهم کیف پول اتومیک والت سازگاری گسترده‌ی آن با سیستم‌عامل‌های مختلف به‌حساب می‌آید. اپلیکیشن این ولت برای سیستم‌عامل ویندوز، مک‌اواس، دبیان، اوبونتو و حتی فِدورا توسعه داده شده است و نسخه‌های سازگار با پلتفرم‌ اندروید و آی‌او‌اس نیز دردسترس کاربران قرار دارد.

کیف پول SafePal

کیف پول SafePal

SafePal علاوه‌بر کیف پول نرم‌افزاری، کیف پول سخت‌افزاری نیز ارائه می‌دهد. درواقع، شما می‌توانید با خریداری کیف پول سخت‌افزاری و نصب برنامه‌ی آن روی گوشی یا نصب افزونه در مرورگر، دارایی‌های موجود روی کیف پول سخت‌افزاری‌تان را مدیریت کنید یا بدون نیاز به کیف پول سخت‌افزاری، مانند سایر والت‌های نرم‌افزاری از برنامه‌ی آن بهره‌مند شوید. این والت با ۵۴ شبکه‌ی بلاک چین سازگاری دارد و در ذخیره‌ی رمزارزهای مرسوم مشکلی نخواهد داشت.

کیف‌پول سخت‌افزاری SafePal S1 بدنه‌ی پلاستیکی دارد و نمایشگر LCD همراه با چند دکمه روی بدنه امکان مدیریت برنامه کیف پول را فراهم می‌کنند. این کیف پول با متامسک سازگاری خوبی دارد و اگر قصد انتقال دارایی‌ها از متامسک به SafePal را دارید، در کمترین زمان این کار را انجام می‌دهد.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Ledger Nano X

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Ledger Nano X

بهترین کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال را می‌توان کیف پول Ledger Nano X معرفی کرد که ازطریق درگاه USB و بلوتوث به اپلیکیشن لجر روی کامپیوتر یا گوشی هوشمند متصل می‌شود. این محصول نسل دوم از کیف‌های پول سخت‌افزاری شرکت لجر محسوب می‌شود و جای کیف پول Ledger Nano S را در بازار گرفته است.

کیف پول سخت‌افزاری لجر نانو X تقریباً به‌ هر دستگاهی اعم‌ از گوشی اندروید، آیفون و کامپیوتر دسکتاپ وصل می‌شود. این کف پول از ۱۸۰۰ نوع توکن و رمزارز پشتیبانی می‌کند. محبوب‌ترین کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال، اپلیکیشنی اختصاصی دارد تا مدیریت حساب رمزارزی آسان باشد. همچنین، با کمک اپلیکیشن می‌توان برای هر ارز دیجیتال مجزا کیف پول جدا در دستگاه اضافه کرد.

کیف پول‌های سخت‌افزاری به‌ دلیل ماهیتی که دارند، در دسته‌ی کیف پول‌های سرد (آفلاین) قرار می‌گیرند و از امنیت بسیار بالایی برخوردار هستند. این دسته‌ از کیف‌ها مناسب استفاده‌ی روزمره نیستند و به سرمایه‌گذارانی توصیه می‌شوند که قصد دارند رمزارزهای خود را برای مدت طولانی هولد کنند.

با وجود دریافت گواهی CSPN که سطح بالای امنیت را نشان می‌دهد؛ کیف پول لجر نانو X به‌ علت قابلیت اتصال بلوتوث نسبت به نسل قبلی تا حدودی آسیب‌پذیرتر است. در جولای سال ۲۰۲۰ میلادی (تیرماه ۱۳۹۹) شرکت لجر هدف حملات شدیدی قرار گرفت که به افشای اطلاعات مشتریان ازجمله مشخصات، شماره تلفن، آدرس ایمیل و حتی در برخی موارد آدرس محل سکونت مشتریان منجر شد؛ البته، خوشبختانه اطلاعات کلید خصوصی کاربران ایمن باقی ماند. با‌این‌همه، انتشار این خبر نگرانی‌های زیادی به‌ دنبال داشت.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Trezor Model T

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال Trezor Model T

سازوکار اساسی این کیف پول به کیف پول سخت‌افزاری لجر شباهت دارد؛ اما کیف پول ترزور مدل T امکان دسترسی به صرافی‌های ثالث نظیر Changelly و CoinSwitch را به‌طور مستقیم روی رابط کاربری وب‌سایت خود برای کاربر فراهم می‌کند.

کیف پول سخت‌افزاری Trezor Model T همچنین مجهز به یک نمایشگر لمسی کوچک است که کار با آن را تسهیل می‌کند. همچنین، روی آن یک اسلات ورودی حافظه microSD تعبیه شده که به کاربر اجازه می‌دهد با استفاده از حافظه‌های میکرواس‌دی، پین روی دستگاه را رمزنگاری کند و لایه‌های حفاظتی دربرابر حملات احتمالی را افزایش بدهد.

کیف پول ترزور Model T قابلیت اتصال به گوشی هوشمند و کامپیوتر را دارد. این کیف پول ارز دیجیتال از ۱۶۰۰ نوع رمزارز و توکن پشتیبانی می‌کند. عده‌ای از کارشناسان امنیتی معتقدند که کیف پول Trezor Model T امن‌‌ترین کیف پول ارز دیجیتال به‌شمار می‌رود و علت برتری آن در قیاس با Ledger Nano X را در امکان اتصال بلوتوثی کیف پول لجر می‌دانند. قیمت این محصول نزدیک به دو برابر کیف پول لجر است.

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال KeepKey

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال KeepKey

کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی مانند رقبایش به‌ شهرت نرسیده است؛ اما با بررسی قابلیت‌های آن می‌توان متوجه مزیت رقابتی آن با سایر محصولات موجود در بازار شد. از نظر امنیت باید گفت که کیف پول کیپ‌کی کلید خصوصی کاربر را در محیطی جداگانه و آفلاین ذخیره می‌کند تا دسترسی به آن غیرممکن شود. بدین ترتیب، اگر کامپیوتر کاربر آلوده به بدافزار و ویروس شود، اطلاعات دسترسی به حساب از هرگونه سوءاستفاده‌ای در امان خواهد بود.

راه ورود به کیپ‌کی ازطریق یک پین محافظت می‌شود و زمان واردکردن پین، جای کلیدهای کیبورد مجازی به‌صورت تصادفی تغییر می‌کند تا امنیت بیشتری فراهم کند؛ اما کیف پول سخت‌افزاری کیپ‌کی از فرایند تأیید دومرحله‌ای و قابلیت چند امضایی پشتیبانی نمی‌کند. البته، نبود هیچ‌گونه سیستم‌عامل در این کیف پول سخت‌افزاری موجب می‌شود تزریق هرگونه ویروس و بدافزار به آن با بن‌بست مواجه شود.

این کیف پول در زمینه‌ی پشتیبانی از توکن‌ها و کوین‌ها بسیار عقب‌تر از رقبا قرار می‌گیرد و فقط از ۵۶ کوین و توکن پشتیبانی می‌کند.

کیف پول ارز دیجیتال کول والت پرو (CoolWallet Pro)

کیف پول کول‌والت پرو

کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال کول‌والت پرو محصول شرکت CoolbitX محسوب می‌شود که با الهام از کارت اعتباری طراحی شده است. این کیف پول یک نمایشگر و یک کلید فیزیکی برای تأیید تراکنش‌ها دارد و اندازه‌ی آن به‌خوبی بهینه شده تا کاربر آن را درون جیب خود یا کیف سایر مدارک حمل کند.

کیف پول کول‌والت پرو یک باتری ۱۵ میلی‌آمپری دارد و تا دو هفته و به‌صورت میانگین روزی دو تراکنش را پوشش می‌دهد. بدنه‌ی آن از جنس پلاستیک است و طراحی یکپارچه آن مقاومت خوبی دربرابر نفوذ آب دارد.

از نظر امنیت داده‌ها باید گفت کیف پول کول‌والت پرو در دسته‌ی امنیتی HD قرار می‌گیرد (یعنی یک عبارت بازیابی دارند که از روی آن به‌صورت نامحدود کلید خصوصی و آدرس تولید می‌کند) و از استانداردهای رمزنگاری BIP32 و BIP44 پشتیبانی می‌کند. از سویی‌‌ دیگر، با پشتوانه‌ی رمزنگاری بلوتوث با الگوریتم AES256، ازطریق بلوتوث به گوشی متصل می‌شود، فقط باید اپلیکیشن CoolbitX Crypto را روی گوشی نصب کنید تا از تمامی امکانات آن بهره‌مند شوید.

کیف پول ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین ابزارها در حوزه‌ی بلاک چین و رمزارزها به‌شمار می‌رود؛ به‌‌ همین دلیل در انتخاب آن باید حساسیت به‌ خرج داد و مطابق با نوع تعامل خود با دنیای رمزارزها بهترین گزینه را انتخاب کرد. کاربران ایرانی علاوه‌بر ویژگی‌ها، باید در استفاده از کیف پول ارز دیجیتال مخاطرات را در نظر بگیرند و معیارهای بیشتری را ارزیابی کنند؛ هرچند همیشه گزینه‌ی بهترین صرافی ارز دیجیتال ایرانی نیز وجود دارد؛ اما باید در نظر داشت که ماهیت صرافی با کیف پول اساساً تفاوت دارد.

اکنون شما کاربران عزیز زومیت به ما و سایرین بگویید که از کدام کیف پول ارز دیجیتال در ایران استفاده می‌کنید؟ به‌ نظر شما بهترین کیف پول رمزارز برای ایرانیان کدام است؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز
تبلیغات

نظرات