اپل به‌عنوان باارزش‌ترین مارک تجاری جهان از دید برند فایننس انتخاب شد

پنج‌شنبه ۹ بهمن ۱۳۹۹ - ۱۴:۳۰
مطالعه 2 دقیقه
اپل به لطف تنوع خدمات و کنار گذاشتن آمازون و گوگل و بعد از پنج سال، دوباره در رتبه‌بندی برند فایننس لقب باارزش‌ترین مارک تجاری جهان را به خود اختصاص داد.
تبلیغات

به گزارش اپل‌اینسایدر و با استناد به رتبه‌بندی برند فایننس (Brand Finance)، غول دنیای فناوری پس از گذشت پنج سال در فهرست این سازمان رتبه‌ی نخست را از آن خود کرده است براساس این رتبه‌بندی، اپل در بین ۵۰۰ شرکت برتر سال ۲۰۲۱، باارزش‌ترین مارک تجاری جهان قلمداد می‌شود. برند فایننس ارزش نام تجاری اپل را ۲۶۳٫۴ میلیارد دلار تخمین می‌زند که در مقایسه با برآورد سال گذشته، در حدود ۸۷ درصد رشد داشته و این مهم به دلیل تنوع و رشد مداوم اپل در بخش‌های غیر مرتبط با گوشی‌ آیفون صورت گرفته است.

در گزارش مذکور آمده است که کوپرتینویی‌ها تحت هدایت تیم کوک، به‌ویژه در پنج سال گذشته، کانون توجه خود را به توسعه‌ی استراتژی رشد بلندمدت و فراتر از آیفون معطوف کرده‌اند؛ به‌طوری که اکنون سایر بخش‌ها نیمی از درآمد اپل را تشکیل می‌دهد. شواهد حاکی از آن است که سیاست متنوع‌سازی باعث شده فعالیت‌های این برند به خدمات دیجیتال و اشتراکی مانند اپل پادکست، اپل تی‌وی پلاس، اپل ارکید، اپ استور، اپل موزیک، کارپلی، اپل نیوز، آیکلاد و... گسترش یابد. برای مثال، کاربران اپ استور تنها در روز کریسمس بالغ بر ۵۴۰ میلیون دلار برای کالا و خدمات دیجیتال هزینه کرده‌اند. لورنس نیوول، مدیرعامل برند فایننس، در این باره می‌گوید:

میراث استیو جابز همچنان ادامه دارد و به‌نوعی نوآوری در DNA این برند ایجاد شده است. ازآنجاکه اپل پس از پنج سال جایگاه آمازون را در لقب باارزش‌ترین مارک تجاری جهان بازپس می‌گیرد، ما بار دیگر شاهد شعار «متفاوت فکر کن» هستیم و این چرخه از کامپیوتر مک به آیپاد، آیپاد به آیفون، آیفون به آیپد، آیپد به اپل واچ و در نهایت، خدمات اشتراکی و فراتر از آن ادامه دارد.

معیارهای برند فایننس برای محاسبه این مقادیر به‌صورت اختصاصی در نظر گرفته می‌شود؛ اما معیارهای مذکور مطابق استانداردهای بین‌المللی هستند. با توجه به این ارقام، آمازون با وجود رشد ۱۵ درصد و ارزش برند ۲۵۴٫۲ میلیارد دلاری، به رتبه‌ی دوم نزول کرده است. البته گفته می‌شود آمازون یکی از معدود برندهایی است که به‌طور قابل توجهی از همه‌گیری ویروس کرونا بهره می‌گیرد. اما گوگل متضرر از همه‌گیری، شرایط یکسانی تجربه نکرده است و با تحمل اولین افت ارزش، در جایگاه سوم قرار می‌گیرد.

مستندات این گزارش در بخش فناوری و رسانه‌، تسلا را به‌عنوان دارنده‌ی سریع‌ترین رشد در رتبه‌بندی نام تجاری ذکر کرده است. نتفلیکس به دلیل تبعات همه‌گیری ویروس کرونا و رواج مردم به استفاده از محتوای آنلاین در خانه، بیشترین جهش خود را تجربه کرده است؛ اما شرکت‌های دیگر وضعیت نامطلوبی دارند، به‌عنوان مثال، هواپیمایی بوئینگ، یونایتد ایرلاینز و دلتا حدود ۴۰ درصد از ارزش برند خود را از دست داده‌اند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات