بی‌نظمی در عرضه محصول؛ علت افزایش قیمت لوازم خانگی در ایران

شنبه ۱۴ تیر ۱۳۹۹ - ۲۱:۳۰
مطالعه 5 دقیقه
بازار لوازم خانگی ایران در دو ماه اخیر وضعیت بغرنجی را سپری می‌کند و این موضوع متأثر از شدت‌گرفتن تحریم‌ها و نوسان‌های ارزی است.
تبلیغات

با شدت‌گرفتن دوباره‌ی تحریم‌ها در ایران، بازار کشورمان در رسته‌های مختلف متحمل سختی‌های گوناگونی شد. افزایش قیمت ارز درکنار شیوع ویروس کرونا که باعث تعطیلی کارخانجات بسیاری در دنیا شد، به بی‌ثباتی قیمت‌ها نیز دامن ‌زد.

یکی از بازارهایی که شدیدا تحت‌تأثیر تحریم‌ها و دیگر شرایط سخت اقتصادی قرار گرفته، بازار لوازم خانگی است؛ به‌گونه‌ای که در اواخر ماه پیش، اجازه‌ی افزایش ۳۰ درصدی قیمت این دسته کالاها صادر شد. این وضعیت باعث شده است بسیاری از بازیگران اصلی بازار لوازم خانگی در ایران حذف شوند و جایگزین‌هایی پیدا کنند.

برای کسب اطلاعات دقیق‌تر از وضعیت بازار لوازم خانگی کشورمان، در زومیت به‌سراغ گلدیران رفتیم که یکی از تأمین‌کنندگان اصلی کالای لوازم خانگی بازار ایران محسوب می‌شود و به‌تازگی برندی بومی به‌نام جی پلاس نیز برای تولید دسته‌های متنوع کالای خانگی راه‌اندازی کرده است.

گلدیران سال‌های زیادی درزمینه‌ی تولید و واردات محصولات خانگی در ایران فعالیت می‌کند و علاوه‌بر ۱،۸۵۰ نفر نیروی کار مستقیم، برای ۱۳ هزار نفر نیز غیرمستقیم شغل ایجاد کرده است. این شرکت از ۱۳ سال پیش با تولید تلویزیون وارد فعالیت تولیدی شده و از همان زمان ازطریق سرمایه‌گذاری در ال‌جی نیز، همکاری‌اش را از سر گرفت.

امسال شاهد بودیم شدت‌گرفتن تحریم‌ها همکاری با برندهای کره‌ای را نیز در کشور غیرممکن کرد و گلدیران نیز اگر پیش‌از‌آن به‌فکر راه‌اندازی برندش، جی‌پلاس، نیفتاده بود، نمی‌توانست با کم‌ارزش‌شدن ارزش پول ملی و کاهش قدرت خرید مردم نیز مغلوب شرایط اقتصادی نشود.

امیرعباس کائینی، مدیرعامل گلدیران، به زومیت توضیح می‌دهد که به‌طورکلی، تولید در ایران به‌معنای تهیه‌ی قطعات منفصله و سرهم‌کردن آن‌ها یا به‌عبارتی، CKD است.

همان‌طورکه می‌دانیم، شرکت‌های بزرگ دنیا نیز تمام قطعات کاربردی خود در محصولاتشان را خود تولید نمی‌کنند. کائینی می‌گوید درزمینه‌ی تولید بومی، برخی قطعات خاص در ایران نیز نیازمند سرمایه‌گذاری بسیار هنگفتی است و این سرمایه‌گذاری باید مقرون‌به‌صرفه باشد. بااین‌حال، می‌توان برخی قطعات مثل بدنه یخچال را تولید کرد؛ چراکه تکنولوژی پیچیده‌ای ندارند و سرمایه‌گذاری روی آن‌ها مقرون‌به‌صرفه است.

کائینی مشکل تولید به‌صورت CKD را میزان داخلی‌سازی می‌داند، به‌شرط اینکه از کیفیت قطعه کاسته نشود. به‌گفته‌ی او، در گلدیران نیز به‌جز کالاهای تلویزیون، یخچال، ماشین لباس‌شویی و ماشین ظرف‌شویی، باقی محصولات به‌دلیل قوانین موجود در کشور وارد می‌شود. وی می‌افزاید زیرساخت‌های تولید لوازم خانگی در ایران دیگر شکل گرفته و ایران می‌تواند کشورهای همسایه را از این لحاظ پوشش دهد.

مدیرعامل گلدیران: تولید در ایران به‌معنای تهیه‌ی قطعات منفصله و سرهم‌کردن آن‌ها یا به‌عبارتی، CKD است

مدیرعامل گلدیران اعتقاد دارد اگر به‌لحاظ تعدادی بتوانیم به‌حدی برسیم که تولیدمان صرفه به مقیاس داشته باشد، می‌توانیم وارد تولید برخی قطعات و تکنولوژی تولید آن‌ها شویم؛ اما با اوضاع‌واحوال کنونی ما، بومی‌سازی کامل قطعات مقرون‌به‌صرفه نخواهد بود.

مشکل دیگری که همواره با شنیدن «برند داخلی» به اذهان می‌آید، معنی این عبارت است. کائینی می‌گوید «برند ایرانی» در ایران تعریفی پیچیده و دورازانتظار دارد؛ درحالی‌که در دنیا تعاریف متعددی برای برند داخلی وجود دارد. برای مثال، در کشورهای دیگر با شنیدن این عبارت جملاتی مانند «خاستگاه برند کجاست؟» یا «خاستگاه طراحی یا طراحی قطعه کجاست؟» یا «خاستگاه مونتاژ کجاست؟» می‌شنویم.

حقیقت این است که هیچ کشوری تمام مزایای رقابتی درزمینه‌ی تولید را به‌تنهایی ندارد؛ درنتیجه، کائینی عقیده ‌دارد باید تعادلی را در این مورد حفظ کنیم و با حفظ‌شدن این تعادل به‌دست بنگاه‌های تجاری، به فکر تولید برند بومی باشیم.

بی‌نظمی در عرضه؛ مشکل افزایش قیمت کالای لوازم خانگی

موضوع پربحث این روزها درباره‌ی کالای لوازم خانگی، قیمت آن‌ها است که در دو ماه گذشته، تلاطم‌های فراوانی تجربه کرده است. مدیرعامل گلدیران در پاسخ به پرسش زومیت درباره‌ی دلیل بی‌ثباتی قیمت دسته‌ی کالاهای لوازم خانگی می‌گوید قیمت کالا به عوامل متعددی ربط دارد؛ اما اولین عامل در ثبات قیمت، تثبیت عرضه‌ی کالا و محصول به بازار است. کائینی توضیح می‌دهد:

وقتی کالا به‌طور مرتب و مداوم به بازار تزریق شود، از سفته‌بازی کالا جلوگیری می‌شود. ما شاهد بودیم در مانیتورهای جی پلاس، حدود دو ماه است که عرضه نداریم. دلیل افزایش قیمت ۸۰۰ هزار تومانی مانیتورهای ما این است که به‌طور مداوم به بازار عرضه نشده است. ما باید در عرضه تثبیت داشته باشیم که فروشندگان و خریداران بر عرضه‌ی محصولات ما حساب کنند؛ اما به‌دلیل سیاست‌ها در سطح کلان کشور، این موضوع با مشکل مواجه شده است.

به‌گفته‌ی کائینی، برخی قطعات لوازم خانگی در کشور توان تولید بومی دارند و برخی با ارز نیمایی وارد می‌شوند و برای برخی نیز به دریافت ارز صادراتی نیاز است. مشکل اینجا پیش می‌آید که تأمین هر سه مورد ممکن است هم‌زمان نشود و اگر در این امر تعلل شود، دیگر کالا نمی‌تواند به‌موقع سرهم و آماده‌ی عرضه به بازار شود. او می‌گوید ارز به واحدهای تولیدی بزرگ در سطح کشور در سال جدید به‌طور مداوم تخصیص یافته؛ اما تداوم در گرفتن تقاضا در بازارمان وجود نداشته است.

کائینی: با بازکردن راه برای صادرات کالاهای واحدهای تولیدی شاخص در کشور، بار دریافت ارز لازم شرکت‌های بزرگ از دوش دولت و بانک مرکزی برداشته می‌شود

کائینی اذعان می‌کند اگر عرضه‌ی مانیتور به بازار شروع شود، قیمت آن خیلی سریع به حالت قبل بازمی‌گردد. مدیرعامل گلدیران به دولت‌مردان توصیه می‌کند به‌دلیل نوسان‌های قیمت واحدهای شاخص تولید که تأمین بازار را انجام می‌دهند، شناسایی کنند و به آن‌ها تضمین دهند عرضه‌ی کالایشان قطع نشود. البته وی ادعا نمی‌کند قیمت کالاها با افزایش ارز افزایش نمی‌یابد؛ اما می‌گوید می‌توان ثبات قیمتی و ثبات ارزی را در بازار ایجاد کرد.

کائینی می‌گوید با وجود سرمایه‌گذاری پرخطر در این زمینه در کشورمان، تولیدکنندگان نیز نباید انتظارات خارج از چهارچوب از دولت‌مردان داشته باشند و تولیدکنندگان باید سعی کنند ارزبری محصولاتشان را کم و واحد ارز کمتری از دولت طلب کنند. بعد از دریافت ارز، دولت باید به واحدهای تولیدی شناسنامه‌دار در کشور کمک کند با صادرات ارز موردنیاز خود را تأمین کنند. البته به‌گفته‌ی کائینی، اکنون در جلساتی با وزارت صمت، گام‌هایی در این زمینه برداشته‌ شده است.

با وجود خارج‌شدن ال‌جی از بازار ایران، کائینی اعلام می‌کند درصورت تغییر و بهبود شرایط اقتصادی و بازشدن درهای کشور به روی شرکت‌های بزرگ دنیا، گلدیران بازهم درکنار ال‌جی قرار خواهد گرفت و برند جی پلاس هم به حیات خود ادامه خواهد داد. از دیگر اخباری که مدیرعامل گلدیران درباره‌ی محصول جدید خود، یعنی موبایل به زومیت می‌دهد، این است که تا پایان تابستان امسال، مدل‌های گوشی جی پلاس به پنج مدل ارتقا خواهد یافت. همچنین، محموله‌ی جدید دو مدل گوشی کنونی این برند نیز از دو هفته‌ی آینده وارد بازار می‌شود.

جی پلاس با تشکیل هسته‌ی نرم‌افزار در شرکت خود قصد دارد به این حوزه‌ی جدید نیز ورود و سیستم‌عامل مخصوص خود را کاستومایز کند. درادامه، گفت‌وگوی تصویری کامل زومیت با مدیرعامل گلدیران را تماشا می‌کنید:

تماشا در آپارات

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات