کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال چیست؟

دوشنبه ۱۷ بهمن ۱۴۰۱ - ۱۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
ولت سخت‌افزاری
استفاده از کیف‌پول‌های سخت‌افزاری، یکی از امن‌ترین روش‌ها برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال، به‌خصوص برای سرمایه‌گذاری بلندمدت محسوب می‌شود.
تبلیغات

از زمان پیدایش اولین رمزازر، پیدا کردن روشی امن و آسان برای نگهداری از این نوع دارایی همواره یکی از دغدغه‌ها و نگرانی‌هایِ دارندگان ارزهای دیجیتال بوده است. برخلاف حساب‌های بانکی که برای ذخیره‌ی پول‌های فیات (اسکناس و…) به‌کار می‌روند، رمزارزها را می‌توان در والت خود صرافی یا در کیف پول نرم‌افزاری یا در کیف پول سخت‌افزاری ذخیره کرد.

به‌طور کلی اگر ارزها دیجیتال را به هدف سرمایه‌گذاری خریداری کرده‌اید و نمی‌خواهید برای مدتی طولانی از آن‌ها استفاده کنید، توصیه می‌شود که برای امنیت بیشتر سرمایه‌ی خود را در والتِ خودِ صرافی نگه نداشته و از کیف پول نرم‌افزاری (گرم) یا سخت‌افزاری (سرد) استفاده کنید.

درواقع کیف پول ارز دیجیتال را می‌توان شبیه به همان حساب‌های بانکی اما از نوع دیجیتال دانست که امکان ارسال، دریافت و مدیریت ارزهای دیجیتال را به عهده‌ی خودِ کاربر می‌گذارد. اگر این کیف پول در قالب اپلیکیشن یا افزونه‌ی مرورگر یا تحت وب باشد به آن کیف پول نرم‌افزاری می‌گوییم و چنانچه فیزیکی و قابل لمس باشد، آن را سخت‌افزاری خطاب می‌کنیم.

تفاوت کیف پول سرد و کیف پول گرم در ارزهای دیجیتال
به‌طور کلی دو نوع کیف پول‌ برای نگه‌داری ارزهای دیجیتال وجود دارد و اصلی‌ترین تفاوت این دو در مقدار امنیتی است که ارائه می‌دهند.
شبنم توایی
مطالعه '6
تفاوت کیف پول سرد و کیف پول گرم در ارزهای دیجیتال

کیف‌پول‌های نرم‌افزاری ارز دیجیتال، برای سیستم‌های عامل‌ دسکتاپ و موبایل توسعه داده شده‌اند و در کنار تمام مزایایی که ارا‌ئه می‌دهند، یک عیب بزرگ دارند: تمام اطلاعات کاربر را در سرورهای توسعه‌دهندگان این اپلیکیشن‌ها ذخیره می‌کنند، بنابراین در صورت هک شدن سرورها، امکان از دست رفتن تمام دارایی کاربر وجود دارد.

کیف پول سخت افزاری نمونه

در مقابل، استفاده از کیف پول سخت‌افزاری این نگرانی را رفع کرده و تمام مسئولیت‌های حفظ و نگه‌داری دارایی برعهده‌ی خودِ شما قرار می‌دهد. پیش‌تر درباره‌ی تفاوت‌های کیف پول سرد و کیف پول گرم صحبت کردیم، حال در این مقاله می‌خواهیم به طور خاص با کیف پول سخت‌افزاری و مزایا و معایب آن آشنا شده و بهترین کیف پول‌های سخت‌افزاری موجود در بازار را معرفی کنیم.

کیف پول سخت‌افزاری چیست و چگونه کار می‌کند؟

کیف پول سخت‌‌افزاری ارز دیجیتال، دستگاهی فیزیکی است که به‌طور‌ خاص برای ذخیره‌سازی امن و آسان دارایی‌های دیجیتال طراحی شده است. این نوع از کیف پول‌ در در شکل‌ها، اندازه‌ها و با قابلیت‌های متنوعی عرضه شده و با قیمت‌های متفاوتی در بازار به فروش می‌رسد و به پورت USB برای اتصال به کامپیوتر، لپ‌تاپ یا گوشی مجهز است.

کیف پول سخت افزاری به کامپیوتر

این کیف پول‌ها، کلیدهای خصوصی (رشته متنی محرمانه برای دسترسی به رمزارزهای ذخیره‌شده در کیف‌پول‌های دیجیتال) را در حافظه‌ای آفلاین، بدون نیاز به اتصال دائمی به اینترنت و تحت اختیار خود کاربر نگهداری کرده و به لطف لایه‌های امنیتی اضافی امنیت دارایی‌های دیجیتال شما را تا حد بسیار زیادی تأمین می‌کند.

مزایای استفاده از کیف پول سخت‌افزاری

همانطور که در بالا اشاره شده، کیف پول سخت افزاری دستگاهی فیزیکی و رمزگذاری‌شده برای ذخیره‌ی امن ارز‌های دیجیتال است که برخلاف کیف پول‌های نرم‌افزاری، تنها در صورت استفاده، به اینترنت متصل شده و کنترل کامل دارایی‌ها و کلیدهای خصوصی و عمومی در اختیار کاربر است.

امنیت بالا

کیف پول‌های سخت‌افزاری از آن جهت که امکان ذخیره‌ی آفلاین کلیدهای خصوصی را برای کاربر فراهم می‌کنند، امنیت بیشتری را برای دارایی دیجیتال شما به ارمغان می‌آورند. کلیدهای خصوصی درواقع همان نقش رمز کارت بانکی را برای حساب‌های بانکی ایفا می‌کنند.

مزایای والت سخت‌افزاری

این کلید راه ورود و استفاده‌ی شما از موجود‌ی‌تان در کیف پول ارز دیجیتال بوده و از اهمیت بالایی برخوردار است. طراحی کیف پول‌های سخت‌افزاری به نحوی است که کلیدهای خصوصی را می‌توان به صورت آفلاین ذخیره کرد و ارزهای دیجیتال را در برابر انواع حملات سایبری، فیشینگ و بدافزارها مصون نگه داشت. کیف پول‌های سخت‌افزاری کلیدهای خصوصی ارزهای دیجیتال شما را به‌صورت آفلاین ذخیره می‌کنند و آنها را در برابر حملات سایبری حفظ می‌کنند.

علاوه‌بر‌این، حتی اگر شخصی بتواند کیف پول سخت‌افزاری شما را به‌صورت فیزیکی به‌دست آورد، با وجود پین‌کدهایی که برای ورود به این دستگاه تعریف کرده‌اید، نمی‌تواند دارایی‌ شما را خرج کرده یا انتقال دهد؛ اگر شخصی چندین‌بار پین‌کد تعریف‌شده را اشتباه وارد کند، دستگاه به‌طور‌خودکار به تنظیمات کارخانه بازمی‌گردد.

نگه‌داری یک‌جای چندین رمزارز

شما می‌توانید ارزهای دیجیتال متعددی را در کیف پول سخت‌افزاری خود ذخیره کنید. این کیف پول‌ها قابلیت مدیریت هم‌زمان چندین رمزارز را در بلاک‌چین‌ها متعدد، تنها داخل یک دستگاه فراهم می‌کند و می‌توان کل دارایی را، صرف نظر از تنوع و تعداد، با یک عبارت بازیابی (Seed Phrase) تأمین کرد.

اکثر کیف پول‌های سخت‌افزاری با چندین ارز دیجیتال سازگار هستند و به شما امکان می‌دهند چندین دارایی دیجیتال را در دستگاهی واحد ذخیره کنید.

قابل حمل بودن

کیف پول‌های سخت‌افزاری، کوچک و جمع‌و‌جور هستند و اغلب در قالب دستگاهی با پورت USB عرضه می‌شوند؛ بنابراین حمل آن ها آسان بوده و می‌توانید آن را با خود به هر جای دنیا ببرید.

معامله مستقیم

پلتفرم‌هایی مانند پنکیک سواپ، dYdX، Kyber و Radar Relay امکان معامله‌ی مستقیم از یک کیف پول به کیف پولی دیگر را فراهم می‌کنند و نیاز کاربر به صرافی را برای انتقال و جابه‌جایی پول از بین می‌برند. این موضوع علاوه بر صرفه‌جویی در زمان، کارمزدها را هم به حداقل می‌رساند.

معایب کیف پول‌های سخت‌افزاری

کیف پول‌های سخت‌افزاری درکنار تمام مزایایی که ارائه می‌دهند، معایبی هم دارند. در ادامه، معایب این دستگاه‌ها را معرفی می‌کنیم.

قیمت بالا

کیف پول‌های سخت‌افزاری معمولاً در مقایسه با نوع نرم‌افزاری آن‌ها گران‌تر هستند. البته اگر حجم زیادی از سرمایه‌‌ی خود را در قالب ارزهای دیجیتال نگهداری می‌کنید، این موضوع می‌تواند آنچنان اهمیتی نداشته باشد.

تجربه‌ی کاربری نامناسب

فرایند راه‌اندازی و استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری می‌تواند برای افراد مبتدی و در مقایسه با تجربه‌ کاربری کیف پول‌های نرم‌افزاری بسیار دشوار باشد. علاوه‌بر‌این، کیف پول‌های سخت‌افزاری برای تراکنش‌های روزمره خیلی مناسب نیستند، چرا که قبل از دسترسی به رمزارز‌های خود، ابتدا نیاز خواهید داشت تا این کیف پول را به‌صورت فیزیکی به دستگاهی متصل کنید.

disadvantages of hardware wallets

به طور کلی کیف‌پول‌های سخت‌افزاری برای افرادی مناسب هستند که قصد دارند دارایی‌های خود را برای مدت طولانی و به قصد سرمایه‌گذاری نگه دارند.

باگ‌های سخت‌افزاری

هیج سخت‌افزاری عاری از عیب و باگ نیست، این موضوع درباره کیف پول‌های سخت‌افزاری ارز دیجیتال نیز صدق می‌کند و همین موضوع می‌تواند آسیب‌پذیری کیف پول‌های سرد را در مقابل حملات سایبری بالا ببرد. اگر در سفت‌افزار کیف پول سخت‌افزاری، باگی وجود داشته باشد، هکرها می‌توانند از آن‌ باگ استفاده کرده و به دارایی شما دسترسی پیدا کنند.

آسیب‌پذیری فیزیکی

کیف پول‌های سخت‌افزاری در برابر نفوذ آب یا گرد و غبار آسیب‌پذیری بیشتری نسبت به کیف پول‌های سخت‌افزاری دارند یا حتی ممکن است گم شوند. در صورت رخ دادن هرکدام از این اتفاقات، دارایی‌های دیجیتال ذخیره‌شده‌ی در کیف پول از بین می‌رود.

چگونه کیف پول سخت‌افزاری مناسب انتخاب کنیم؟

همانطور که گفته شد، کیف پول‌های سخت‌افزاری کلیدهای خصوصی شما را به صورت آفلاین نگهداری می‌کنند و شما تنها در زمان انجام تراکنش نیاز خواهید داشت این دستگاه را به اینترنت متصل کنید.

بهترین والت های ارزهای دیجیتال 2022
کیف ارز دیجیتال یکی از مهم‌ترین ابزارهایی است که برای فعالیت در حوزه‌ی رمزارزها باید به آن توجه داشت. در این مقاله معیارهای مهم انتخاب بهترین کیف ارز دیجیتال را بررسی می‌کنیم.
مصطفی اصلاحی
مطالعه '27
بهترین والت های ارزهای دیجیتال 2022

از آنجا که این محصول مسئولیت حفاظت از دارایی دیجیتال شما را بر عهده دارد، دقت در انتخابِ کیف پول سخت‌افزاری مناسب اهمیت بسیار بالایی پیدا می‌کند. در ادامه نکاتی را که باید قبل از خرید کیف پول سخت‌افزاری ارز دیجیتال در نظر بگیرید، معرفی می‌کنیم:

  • قابلیت‌های امنیت: به دنبال کیف پولی باشید که ویژگی‌های امنیتی قوی مانند احراز هویت دومرحله‌ای و امضای چندگانه داشته باشد و گزینه‌های پشتیبان‌گیری مانند عبارت ریکاوری (Seed) ارائه دهد.
  • سازگاری با سیستم‌: قبل از خرید اطمینان حاصل کنید که کیف پول سخت‌افزاری مورد نظرتان با دستگاه و سیستم‌عاملی که می‌خواهید این کیف پول را به آن متصل کنید، سازگار باشد.
  • رمزارزهای پشتیبانی‌شده: قبل از اقدام برای خرید کیف پول سخت‌افزاری، از ارزهای دیجیتالی که آن کیف پول پشتیبانی می‌کند، مطلع شوید. هر کیف پول‌ سخت‌افزاری از تعداد محدودی از ارزهای دیجیتال پشتیبانی می‌کنند.
  • رابط کاربری آسان: سهولت استفاده و رابط کاربری کیف پول را ارزیابی کنید. برخی کیف‌پول‌های سخت‌افزاری برای مبتدیان مناسب‌ بوده و برخی دیگر برای کاربران حرفه‌ای مناسب هستند.
  • شهرت: در مورد شهرت شرکت سازنده‌ی کیف پول سخت‌افزاری تحقیق کنید و مطمئن شوید که در ارائه امنیت و پشتیبانی پس از خرید برای این محصولات سابقه‌ی خوبی داشته باشد. بررسی دیدگاه‌ مشتریان و اصالت شرکت سازنده را فراموش نکنید.

پشتیبانی‌گیری از کیف پول سخت‌افزاری

پس از خرید و راه‌اندازی کیف پول سخت‌افزاری، باید مطمئن شوید که در صورت گم کردن، خراب شدن یا حتی سرقت این محصول، باز می‌توانید به دارایی دیجیتالی‌تان دسترسی داشته باشید. همان‌زور که گفته شد، اغلب کیف پول‌های ارز دیجیتال (چه نرم‌افزاری و چه سخت‌افزاری)‌ به عبارت بازیابی یا همان Seed مجهز هستند.

seed phrase

این عبارت ۱۲ یا ۲۴ کلمه‌ای است و اگر کلمه‌ها را با ترتیبِ صحیح داخل هر کیف پول دیگری وارد کنید، به ارزهای دیجیتال خود دسترسی پیدا خواهید کرد. دقت داشته باشید که امن نگه داشتن Seed اهمیت بسیار بالایی دارد؛ چرا که اگر کسی بتواند به عبارت بازیابی شما دسترسی پیدا کند، می‌تواند کل ارزهای دیجیتال را برداشت یا جابه‌جا کند.

نحوه ارسال ارز دیجیتال به کیف پول سخت‌افزاری

در این قسمت مراحل و نحوه‌ی ارسال ارز‌های دیجیتال از صرافی به کیف پول سخت‌افزاری را آموزش می‌دهیم. پس از اینکه کیف پول را برای اولین بار به دستگاهی وصل می‌کنید، از شما خواسته می‌شود تا رمز عبوری چهار رقمی برای استفاده از کیف پول در کامپیوتر انتخاب کنید. در مرحله‌ی بعد، عبارت بازیابی ۲۴ کلمه‌ای که توسط کیف پول برای شما انتخاب شده، نمایش داده می‌شود.

این عبارت را روی کاغذی (به‌صورت آفلاین) یادداشت و در مکانی امن ذخیره کنید، در ادامه برای ایجاد فایل یا پوشه‌ای برای هر رمزارز، اپلیکیشن رایگان آن کیف پول سخت‌افزاری را دانلود و اجرا کنید. دقت داشته باشید که کیف پول‌های سخت‌افزاری تنها برای ذخیره ارز‌های دیجیتال کاربرد دارند و نمی‌توانید از طریق آن رمزارز بخرید.

برای ارسال ارز دیجیتال به کیف پول سخت‌افزاری خود، ابتدا این دستگاه را به کامپیوتر متصل کرده و سپس وارد حساب کاربری خود در صرافی دلخواه خود شوید. روی گزینه‌ی «ارسال» در کیف پول صرافی کلیک کنید و آدرس کیف پول سخت‌افزاری خود را وارد کنید. پس از تأیید، صرافی جزئیات تراکنش را به شما نمایش می‌دهد و نهایی شدن این فرایند هم ممکن است مدتی طول بکشد.

جمع‌بندی

استفاده از کیف پول‌های سخت‌افزاری شاید در نگاه اول کمی مشکل به نظر برسد، اما این کیف پول‌ها مزایای بسیاری زیادی در مقایسه با کیف پول‌های نرم‌افزاری ارائه می‌دهند و امنیت دارایی دیجیتال شما را تامین می‌کنند. با این حال توصیه می‌کنیم حتماً پس از خرید و ارسال ارز دیجیتال به کیف پول سخت‌افزاری، نسخه‌ی پشتیبانی از آن تهیه کنید تا چنانچه کیف پول شما خراب، گم یا سرقت شد، بتوانید دارایی‌های خود را بازیابی کنید.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات