فناوری رهگیری چشم راننده به خودروهای مدرن می‌آید

دوشنبه ۱۸ دی ۱۴۰۲ - ۲۲:۱۴
مطالعه 2 دقیقه
شخصی داخل خودرو درحال خمیازه کشیدن
بوش فناوری جدید مربوط به رهگیری چشم رانندگان را در CES به نمایش گذاشت.
تبلیغات

فناوری ردیابی چشم سال‌ها است که به عنوان یک ویژگی ایمنی به خودروها راه پیدا کرده، به خصوص با ظهور تکنولوژی‌های کمک راننده. شرکت بوش در مراسم CES امسال این فناوری را به سطح جدیدی می‌برد.

براساس بیانیه‌ی رسمی سناریوهایی که بوش برای پیشرفت این فناوری در نظر گرفته به این صورت است که شما در حال رانندگی به خانه هستید و خودرو تشخیص می‌دهد که بسیار خواب آلود به نظر می‌رسید و می‌پرسد: «وقتی به خانه رسیدی اسپرسو دوست داری؟» شما پاسخ مثبت می‌دهید و وقتی به خانه می‌رسید، دستگاه اسپرسوساز اتوماتیک متصل به بوش قهوه‌ی شما را آماده کرده است.

مورد دیگر پیچیده‌تر است؛ در این سناریو، فناوری ردیابی چشم می‌تواند در طول رانندگی، نقاطی را که به آن نگاه می‌کنید ردیابی کند و اطلاعاتی در آن زمینه ارائه دهد. مثلا ممکن است برای شما ساعات فعالیت یک رستوران یا تاریخچه‌ی یک بنای تاریخی را بازگو کند.

این‌که بوش چگونه می‌تواند چنین فناوری‌هایی را به مرحله‌ی تجاری‌سازی برساند جای سؤال دارد چراکه سناریوهای مطرح شده شاید درنگاه اول جذاب به‌نظر برسند اما در عمل چالش‌های زیادی برای پیاده‌سازی و البته کاربردی بودن آن‌ها وجود دارد.

در هرصورت این ایده‌ای اولیه است و از آن‌جا که بوش یک تامین‌کننده است استفاده از این ایده و تجاری‌سازی آن تا حد زیادی به خودروسازان بستگی دارد.

استفان برکل، رئیس راهکارهای محاسبات میان‌دامنه‌ای بوش، در مصاحبه‌ای اشاره کرد که فناوری مذکور و وارد کردن تبلیغات به داخل خودرو، نقطه‌ی مقابل حواس‌پرتی راننده است. در نهایت او فکر می‌کند اگر این سیستم واقعا آن‌طور که در نظر گرفته شده کار کند، می‌تواند ارزشش را داشته باشد.

برکل می‌گوید امروزه مردم انتظار دارند در سریع‌ترین زمان به اطلاعات موردنیازشان برسند. اگر هنگامی که در خودرو هستند این اطلاعات را از خودرویشان نگیرند گوشی‌شان را برمی‌دارند و این باعث حواس‌پرتی می‌شود.

داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات