قیمت واقعی خودروهای تسلا چقدر است؟

یک‌شنبه ۲۶ اسفند ۱۳۹۷ - ۱۰:۳۰
مطالعه 9 دقیقه
با وجود قیمت‌های پایین تبلیغاتی در وبسایت تسلا، قیمت خودروهای الکتریکی این شرکت اغلب گمراه‌کننده و بیشتر از حد انتظار مشتریان هستند.
تبلیغات

بحث درباره ساختار قیمت‌گذاری تسلا زیاد است. به‌طور مشخص آیا این شرکت قادر خواهد بود تا خودروهای الکتریکی خود مانند تسلا مدل ۳ یا شاسی‌بلند برقی جدید مدل Y را با قیمت‌های وعده‌داده‌شده تحویل مشتریان دهد. اما اگر نگاهی عمیق در وبگاه تسلا بیاندازید متوجه می‌شوید که بیشتر قیمت‌های تبلیغاتی این خودروساز کمی گمراه‌کننده هستند.

Tesla / تسلا خودروی الکتریکی

مشتریان درواقع نمی‌توانند تسلا مدل ۳ را با قیمت ۳۵ هزار دلار (بدون هزینه‌های اضافی در مقصد) خریداری کنند. آن‌ها احتمالاً برای خرید خودروی الکتریکی تسلا مدل Y نیز ۳۹ هزار دلار پرداخت نخواهند کرد. اگر شما معادله صرفه‌جویی در مصرف بنزین طی ۶ سال و کارکرد ۱۶ هزار کیلومتر یا مشوق‌های دولتی را در نظر نگیرید (که البته برخی کشورها این را تبلیغات گمراه‌کننده می‌دانند)، خودروهای برقی و شاسی‌بلند‌های تسلا بسیار گران‌تر از حد انتظار هستند. در این مقاله نگاهی دقیق‌تر به نحوه قیمت‌گذاری محصولات تسلا از جمله تسلا مدل اس، تسلا مدل ایکس، تسلا مدل ۳ و شاسی‌بلند جدید تسلا مدل Y خواهیم انداخت.

تسلا مدل S

Tesla Model S / تسلا مدل اس

فریب قیمت تبلیغاتی ۶۹ هزار و ۷۵۰ دلاری تسلا مدل اس ۲۰۱۹ را نخورید. بدون احتساب صرفه‌جویی در مصرف بنزین طی ۶ سال و هر سال ۱۶ هزار کیلومتر (۵۵۰۰ دلار)، مشوق‌های دولتی ۳۷۵۰ دلاری و مبلغ اجباری حمل‌ونقل تا مقصد ۱۲۰۰ دلاری، قیمت واقعی تسلا مدل اس از ۸۰ هزار و ۲۰۰ دلار شروع می‌شود. البته این هنوز ابتدای کار و بدون درنظرگرفتن آپشن‌های آن است. 

تسلا مدل اس

قیمت با احتساب صرفه‌جویی بنزین (دلار)

قیمت واقعی (دلار)

گرانقیمت‌ترین مدل (دلار)

شعاع حرکتی (کیلومتر)

 نسخه استاندارد

۶۹,۷۵۰ 

۸۰,۲۰۰

۹۶,۷۰۰

۴۴۲

 نسخه دوربرد

۷۳,۷۵۰

۸۳,۰۰۰

۱۰۰,۷۰۰

۵۴۰

نسخه پرفورمنس

۸۹,۷۵۰

۹۹,۰۰۰

۱۳۰,۲۰۰

۵۰۶

تنها رنگ بیرونی استاندارد، سیاه است. دو رنگ اختیاری شامل میدنایت سیلور متالیک و آبی سیر متالیک با هزینه ۱۵۰۰ دلار می‌شود. سفید صدفی چندپوششه ۲۰۰۰ دلار برای مشتری هزینه خواهد داشت، درحالی‌که رنگ قرمز چندپوششه هزینه ۲۵۰۰ دلاری دارد. انتخاب رینگ‌های ۱۹ اینچی سونیک کربن اسلیپ‌استریم باعث اضافه شدن ۱۵۰۰ دلار به قیمت می‌شود و رینگ‌های ۲۱ اینچی سونیک کربن توین توربین هزینه ۴۵۰۰ دلاری برای مشتری خواهند داشت.

تریم استاندارد داخلی با چرم سیاه هزینه اضافی برای مشتری ایجاد نمی‌کند؛ اما انتخاب گزینه‌های سیاه و سفید و کرم، هر دو حدود ۱۵۰۰ دلار به قیمت نهایی خودروی برقی تسلا مدل اس اضافه خواهند کرد. سایر آپشن‌های فضای داخل کابین نیز شامل سیستم فیلتراسیون هوای HEPA، رادیوپخش XM با سیستم صوتی سفارشی، فرمان گرم‌شونده و صندلی‌های گرم‌شونده برای تمام سرنشینان می‌شود. انتخاب سیستم نیمه‌ خودران اتوپایلوت، ۳۰۰۰ دلار به قیمت خودرو می‌افزاید و قابلیت رانندگی کاملاً خودران که تسلا وعده آن را طی سال جاری داده است نیز هزینه‌ای بالغ بر ۵۰۰۰ دلار به مبلغ پایه خواهد افزود. 

تسلا داشبورد

در صورتی که تمام گزینه‌های آپشن انتخاب شوند، گران‌ترین نسخه تسلا مدل اس با شعاع حرکتی استاندارد قیمتی حدود ۹۶ هزار و ۷۰۰ دلار دارد (با احتساب هزینه ۱۲۰۰ دلاری حمل‌‌ونقل در مقصد). با ارتقا به مدل شعاع حرکتی بالا و بهره‌گیری از موتورهای الکتریکی دوگانه، گران‌ترین نسخه مدل اس به قیمت ۱۰۰ هزار و ۷۰۰ دلار می‌رسد. در عین حال مدل پرفورمنس مدل اس با حالت رانندگی ۱۵ هزار دلاری Ludicrous و انتخاب تمام آپشن‌ها، حدود ۱۳۰ هزار و ۲۰۰ دلار برای مشتری هزینه در بر دارد. 

تسلا مدل ۳

Tesla Model 3 / تسلا مدل 3

مقرون‌به‌صرفه‌ترین خودروی برقی این خودروساز، تسلا مدل ۳ است که ایلان ماسک قیمت مدل پایه آن را ۳۵ هزار دلار اعلام کرد. جدا از هزینه ۱۲۰۰ دلاری در مقصد، این قیمت بسیار دقیق اعلام شده است. با درنظرگرفتن صرفه‌جویی در مصرف بنزین طی کارکرد سالانه ۱۶ هزار کیلومتر (۲.۵۸ دلار در هر گالن)، قیمت تبلیغ‌شده در وبسایت تسلا درواقع ۲۹ هزار و ۶۵۰ دلار خواهد بود؛ اما این چیزی نیست که مشتریان پرداخت می‌کنند، به‌خصوص اگر هزینه‌ی آپشن‌های اضافه‌شده را نیز در نظر بگیریم. 

تسلا مدل ۳

قیمت با احتساب صرفه‌جویی بنزین (دلار)

قیمت واقعی (دلار)

گرانقیمت‌ترین مدل (دلار)

شعاع حرکتی (کیلومتر)

نسخه استاندارد

۲۶,۹۵۰

۳۶,۲۰۰

۴۸,۲۰۰

۳۵۴

نسخه  استاندارد پلاس

۲۸,۹۵۰

۳۸,۲۰۰

۵۱,۲۰۰

۳۸۶

نسخه میان‌برد

۳۱,۹۵۰

۴۱,۲۰۰

۵۴,۲۰۰

۴۲۴

نسخه دوربرد

۳۴,۹۵۰

۴۴,۲۰۰

۵۷,۲۰۰

۵۲۳

نسخه دوربرد (موتور برقی دوگانه)

۳۸,۹۵۰

۴۸,۲۰۰

۶۱,۲۰۰

۴۹۸

نسخه پرفورمنس

۴۹,۹۵۰

۵۹,۲۰۰

۷۰,۷۰۰

۴۹۸

تنها رنگ استاندارد تسلا مدل ۳ سیاه خواهد بود درحالی‌که این خودروی برقی دارای چهار گزینه رنگ شامل میدنایت سیلور متالیک (۱۵۰۰ دلار)، آبی تیره متالیک (۱۵۰۰ دلار)، سفید صدفی چندپوششه (۲۰۰۰ دلار) و قرمز چندپوششه (۲۵۰۰ دلار) است. رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچی در تمام تیپ‌ها به‌جز تیپ پرفورمنس، به‌عنوان آپشن ۱۵۰۰ دلاری عرضه می‌شوند. مدل پایه با شعاع حرکتی استاندارد فقط فضای داخل کابین سیاه رنگ برای مشتریان ارائه می‌دهد. بااین‌حال در مدل پلاس با شعاع حرکتی استاندارد، فضای داخل سیاه و سفید به‌عنوان آپشن ۱۰۰۰ دلاری در دسترس است.

تسلا مدل 3

در تمام تیپ‌های تسلا مدل ۳، قابلیت رانندگی اتوپایلوت به‌عنوان آپشن ۳۰۰۰ دلاری موجود خواهد بود. قابلیت رانندگی کاملاً خودران و بالاتر از اتوپایلوت که تسلا وعده داده نیز تا پایان سال جاری با پیش پرداخت ۵۰۰۰ دلاری در دسترس قرار می‌گیرد. اگر قیمت دقیق سیستم رانندگی کاملاً خودران تسلا را می‌خواهید، باید بدانید هزینه‌ی آن ۷۰۰۰ دلار است. 

تسلا مدل ۳ در نسخه با شعاع حرکتی استاندارد پس از انتخاب تمام آپشن‌ها با قیمت ۴۸ هزار و ۲۰۰ دلار عرضه می‌شود. مدل ۳ پلاس با شعاع حرکتی استاندارد نیز به همراه تمام آپشن‌ها با قیمت ۵۱ هزار و ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد. قیمت نسخه فول آپشن میان‌برد و دوربرد مدل ۳ نیز با موتورهای الکتریکی دوگانه به ترتیب ۵۷ هزار و ۲۰۰ دلار و ۶۱ هزار و ۲۰۰ دلار است. نسخه فول‌ آپشن دوربرد پرفورمنس نیز با قیمت ۷۰ هزار و ۷۰۰ دلار برای خریداران در دسترس قرار می‌گیرد.                                                                  

تسلا مدل X

Elon Musk Tesla Model X Loop / لوپ تسلا مدل ایکس ایلان ماسک

تسلا مدل ایکس گرانقیمت‌ترین گزینه در میان تمامی خودروهای برقی تسلا است. با قیمت واقعی ۸۹ هزار و ۲۰۰ دلار بدون احتساب هزینه صرفه‌جویی در مصرف بنزین و مشوق‌های دولتی، مدل ایکس حدود ۹ هزار دلار ارزان‌تر از تسلا مدل اس خواهد بود. اما شاسی‌بلند برقی تسلا تنها در دو نسخه دوربرد و پرفورمنس عرضه می‌شود. هر دو نسخه از موتور الکتریکی دوگانه و سیستم تمام چرخ محرک بهره می‌برند و هرچه آپشن‌های بیشتری به آن اضافه شود، گران‌تر خواهند شد. 

تسلا مدل ایکس

قیمت با احتساب صرفه‌جویی بنزین (دلار)

قیمت واقعی (دلار)

گرانقیمت‌ترین مدل (دلار)

شعاع حرکتی (کیلومتر)

 نسخه دوربرد

۷۸,۹۵۰

۸۹,۲۰۰

۱۱۲,۷۰۰

۴۷۴

نسخه پرفورمنس

۱۰۹,۹۵۰

۱۱۹,۰۰۰

۱۴۲,۲۰۰

۴۶۵

چهار رنگ از ۵ مدل رنگ بیرونی جزو آپشن‌های این خودروی برقی هستند که از قیمت ۱۵۰۰ دلار (میدنایت سیلور متالیک) تا ۲۵۰۰ دلار برای قرمز چندپوششه را شامل می‌شود. تسلا ۳ گزینه اختیاری نیز برای رینگ در مدل ایکس ارائه می‌دهد؛ رینگ‌های ۲۰ اینچی استاندارد سیلور، رینگ‌های ۲۰ اینچی سونیک کربن (۲۰۰۰ دلار) و رینگ‌های ۲۲ اینچی اونیکس سیاه (۵۵۰۰ دلار).

Tesla Model X

مدل دوربرد به‌صورت استاندارد با فضای داخل کابین سیاه رنگ ارائه می‌شود، اما آپشن‌های رنگ داخلی سفید و سیاه (۱،۵۰۰ دلار) و کرم (۱،۵۰۰ دلار) نیز با چرم مصنوعی در دسترس قرار دارند. در هر دو نسخه اتوپایلوت به‌عنوان آپشن ۳۰۰۰ دلاری ارائه خواهد شد و قابلیت رانندگی خودران نیز با هزینه ۵۰۰۰ دلاری در دسترس مشتریان قرار می‌گیرد. نسخه فول آپشن تسلا مدل ایکس با احتساب هزینه مقصد، ۱۱۲ هزار و ۷۰۰ دلار به فروش می‌رسد؛ درحالی‌که قیمت نسخه پرفورمنس مدل ایکس با آپشن‌های مشابه (و ۱۵ هزار دلار برای حالت رانندگی Ludicrous)، حدود ۱۴۲ هزار و ۲۰۰ دلار است. 

تسلا مدل Y

Tesla Model Y / تسلا مدل Y

تسلا وعده داده بود که شاسی‌بلند جدید این شرکت یعنی مدل Y قیمتی حدود ۳۹ هزار دلار خواهد داشت. هم‌اکنون قیمت نسخه پایه آن ۴۸ هزار و ۲۰۰ دلار بدون احتساب صرفه‌جویی در مصرف بنزین است که تقریباً ۴۰ هزار دلار ارزان‌تر از تسلا مدل ایکس می‌شود. البته این موضوع تا وقتی درست است که آپشن‌های مختلف را به قیمت نهایی خودروی برقی اضافه نکنید. 

تسلا مدل Y

قیمت با احتساب صرفه‌جویی بنزین (دلار)

قیمت واقعی (دلار)

گرانقیمت‌ترین مدل (دلار)

شعاع حرکتی (کیلومتر)

 نسخه دوربرد

۴۲,۷۰۰

۴۸,۲۰۰

۶۴,۲۰۰

۴۸۲

 نسخه دوربرد (موتور برقی دوگانه)

۴۶,۷۰۰

۵۱,۰۰۰

۶۸,۲۰۰

۴۵۰

نسخه پرفورمنس

۵۸,۷۰۰

۶۴,۲۰۰

۷۵,۷۰۰

۴۵۰

رنگ‌های اختیاری در تمام تیپ‌های با قیمت‌های مختلف از ۱۵۰۰ تا ۲۵۰۰ دلار عرضه می‌شوند. در عین حال مجموعه‌ای از رینگ‌های اسپرت ۱۹ اینچی به‌عنوان آپشن ۱۵۰۰ دلاری در نسخه دوربرد عرضه خواهند شد، ولی در نسخه پرفورمنس به‌عنوان گزینه استاندارد در دسترس هستند. تسلا از تریم سیاه به‌عنوان گزینه استاندارد برای فضای داخل کابین استفاده می‌کند و تریم سیاه و سفید همراه‌با چرم مصنوعی به‌عنوان آپشن ۱۰۰۰ دلاری ارائه می‌شود. به‌طور استاندارد نسخه پنج صندلی تسلا مدل Y برای خریداران در دسترس قرار دارد، اما مشتریان می‌توانند با پرداخت ۳۰۰۰ دلار از نسخه هفت صندلی استفاده کنند. 

مانند دیگر خودروهای برقی تسلا در این فهرست، اتوپایلوت آپشن ۳،۰۰۰ دلاری است و خریداران می‌توانند از قابلیت رانندگی کاملاً خودران با هزینه پیش‌پرداخت ۵۰۰۰ دلاری بهره ببرند. خرید نسخه مجهز به قابلیت رانندگی خودران در تسلا مدل Y با پرداخت ۷۰۰۰ دلار امکان‌پذیر است.

Tesla Model Y

نسخه دوربرد و سه‌ردیفه تسلا مدل Y با هزینه ۶۴ هزار و ۲۰۰ دلار در دسترس قرار می‌‌گیرد. این نسخه در حالت فول آپشن و مجهز به موتورهای الکتریکی دوگانه با قیمت ۶۸ هزار و ۲۰۰ دلار به فروش می‌رسد. نسخه فول آپشن پرفورمنس نیز با احتساب مبلغ ۱۲۰۰ دلاری در مقصد، ۷۵ هزار و ۷۰۰ دلار هزینه در بر خواهد داشت. 

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات