گران ترین خودروهای کلاسیک جهان از آغاز تا ۲۰۱۸

چهارشنبه ۲۶ اردیبهشت ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۰
مطالعه 8 دقیقه
برای آشنایی با گران‌ترین خودروهای حراجی تاریخ یا در واقع، گران‌ترین خودروهای تاریخ صنعت خودروسازی، با زومیت همراه باشید.
تبلیغات

احتمالاً بیشتر طرفداران دنیای خودرو با افرادی روبرو شده‌اند که از نظر آن‌ها خودرو چیزی جز «یک مشت پیچ و مهره» نیست. بدون شک این گفته‌، واکنش‌های مختلفی به دنبال دارد ولی از نظر ما، یک نگاه معنادار و سپس نام بردن چند مدل کلاسیک میلیون دلاری کفایت می‌کند.

خودرو کلاسیک

در این مطلب قصد داریم تا فهرستی از گران‌ترین خودروهای حراجی تاریخ که برای بسیاری از علاقه‌مندان دنیای خودرو، عشق واقعی هستند را معرفی کنیم. البته مدل‌های معرفی شده در این فهرست، فقط شامل حراجی‌های تأیید شده و عمومی است، چرا که بسیاری از خودروهای کلاسیک در حراجی‌ها یا معاملات خصوصی و بدون جنجال خبری با قیمت‌های بالای ۵۰ میلیون دلار هم فروخته می‌شوند. مثلا در سال ۲۰۱۳ اخباری مبنی بر حراج فراری 250 GTO مدل ۱۹۶۴ به قیمت ۵۲ میلیون دلار منتشر شد یا چندماه پیش، نمونه‌ی همین مدل در یک معامله‌ی خصوصی ۵۶ میلیون دلار قیمت خورد.

فراری / Ferrari

ارزش تمام ۱۰ خودرو یا به‌بیان برخی افراد «پیچ و مهره‌های قدیمی» موجود در این فهرست، بیش از ۲۶۸ میلیون دلار است. با این مبلغ می‌توان یکی از جزایر ۱۶ هکتاری منطقه‌ی کارائیب، به همراه فرودگاه اختصاصی و ناوگان خصوصی از جت‌های جنگنده‌ی قدیمی روسی را در اختیار گرفت ولی عاشقان دنیای خودرو احتمالاً بازهم، خرید خودرو را ترجیح می‌دهند.

۱۰- فراری 250 GT SWB کالیفرنیا اسپایدر

فراری /  Ferrari 250 GT SWB California Spider

محصول سال ۱۹۶۱

قیمت حراجی: ۱۸ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

در نمایشگاه خودروی ژنو ۱۹۶۰ بود که این محصول زیبای فراری با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳ لیتری با قدرت ۲۷۶ اسب بخار رونمایی شد. این مدل به‌خصوص که فقط ۳۷ دستگاه از آن تولید شده، جزو ده‌ها مدلی دیگری است که در یک گاراژ قدیمی در فرانسه رها شده بود. فراری 250 GT SWB کالیفرنیا اسپایدر بیش از ۵۰ سال در این گاراژ پارک شده بود تا اینکه سرانجام در سال ۲۰۱۵ احیا شد.

۹- آلفارومئو 8C 2900 B  لونگو اسپایدر

آلفارومئو / Alfa Romeo 8C 2900 B Lungo Spider

محصول سال ۱۹۳۹

قیمت حراجی: ۱۹ میلیون و ۸۰۰ هزار دلار

کد 8C در محصولات آلفارومئو، بیانگر خودروهای مسابقه‌ای و جاده‌ای اسپرت با پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خطی بود که در دهه ۱۹۳۰ تولید می‌شدند. مدل 8C 2900 B Lungo Spider از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خطی سوپرشارژ با حجم ۲۹۰۵ سی‌سی و قدرت ۱۸۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. این مدل کلاسیک و فوق‌العاده خاص و زیبا در حراجی RM ساتبی سال ۲۰۱۶ فروش رفت.

۸- جگوار D تایپ

جگوار D-Type مدل ۱۹۵۵

محصول سال ۱۹۵۵

قیمت حراجی: ۲۱ میلیون و ۷۸۰ هزار دلار

کوپه‌ی اسپرت و مسابقه‌ای جگوار D Type یکی از زیباترین خودروهای این برند بریتانیایی در دهه ۱۹۵۰ است. این مدل به‌خصوص با شماره سریال XKD 501 که در حراجی RM ساتبی در کنار آلفارومئو 8C 2900 B  لونگو اسپایدر فروش رفت، درواقع همان مدل برنده‌ی مسابقات لمانز در سال ۱۹۵۶ است. جگوار D تایپ از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۳.۴ لیتری با قدرت ۲۸۵ اسب بخار استفاده می‌کند.

۷- استون مارتین DBR1

استون مارتین Aston martin DB1 1956

محصول سال ۱۹۵۶

قیمت حراجی: ۲۲ میلیون و ۵۵۰ هزار دلار

مدل اسپرت و مسابقه‌ای استون مارتین DBR1 در سال ۱۹۵۶ به‌منظور شرکت در مسابقات خودروهای اسپرت قهرمانی جهان تولید شد. DBR1 پرافتخار از پیشرانه‌ی ۶ سیلندر خطی ۲.۵ لیتری و ۲.۹ لیتری با قدرت ۲۵۰ اسب بخار استفاده می‌کرد. استون مارتین DBR1 پس از حراج در سال ۲۰۱۷، گران‌ترین خودروی ساخت بریتانیا نام گرفت.

۶- فراری 275 GTB/C اسپشاله

فراری / Ferrari 275 GTB/C Speciale

محصول سال ۱۹۶۴

قیمت حراجی: ۲۶ میلیون و ۴۰۰ هزار دلار

این مدل زیبا که طراحی آن توسط پینین‌فارینا انجام شده است، در سال ۱۹۶۴ فقط در تعداد سه دستگاه تولید شد. GTB Competizione Speciale به‌منظور کسب مجوز ساخت مدل مسابقه‌ای 275 GTB و رقابت با فورد GT40 و شلبی کوبرا دیتونا در مسابقات لمانز ۱۹۶۵ تولید شد. فراری 275 GTB/C Speciale از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳.۳ لیتری با ۶ کاربراتور و قدرت ۳۱۵ اسب بخار استفاده می‌کرد. این مدل اولین محصول تاریخ فراری بود که از سیستم تعلیق عقب مستقل بهره می‌برد و در سال ۲۰۱۴ حراج شد.

۵- فراری 275 GTB/4 S نارت اسپایدر

فراری /  Ferrari 275 GTB/4 S NART Spider

محصول سال ۱۹۶۷

قیمت حراجی: ۲۷ میلیون و ۵۰۰ هزار دلار

کروک زیبای فراری NART با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳.۳ لیتری، قدرت ۳۰۰ اسب بخار و گیربکس دستی ۵ سرعته در تعداد محدود ۱۰ دستگاه تولید شد. NART از سرواژه‌های عبارت «تیم مسابقه‌ای آمریکای شمالی» با مدیریت لوییجی چینتی تشکیل شده است. چینتی با ایجاد این تیم به‌دنبال کسب شهرت برای برند فراری در آمریکا، از طریق شرکت در مسابقات استقامتی بود. مدل NART فراری 275 GTB/4 S به سفارش مستقیم چینتی تولید شد. با اینکه این مدل زیبا در جایگاه چهارم فهرست ما قرار گرفته است، اما می‌توان آن را گران‌ترین خودروی جاده‌ای دنیا دانست.

۴- فراری 290 MM

فراری / Ferrari 290 MM

محصول سال ۱۹۵۶

قیمت حراجی: ۲۸ میلیون و ۵۰ هزار دلار

290 MM مدل مسابقه‌ای فراری بود که برای شرکت در مسابقات استقامتی ۱۰۰۰ مایل ایتالیا (میله میلیا، Mille Miglia) در سال ۱۹۵۶ در تعداد چهار دستگاه تولید شد. فراری 290 MM از پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳.۵ لیتری با زاویه‌ی نصب ۶۰ درجه، قدرت ۳۲۰ اسب بخار و نهایت سرعت ۲۸۰ کیلومتر بر ساعت استفاده می‌کرد. پیشرانه‌ی ۳.۵ لیتری این مدل بر اساس پیشرانه‌ی ۴.۵ لیتری خودروهای فرمول یک آن دوران فراری ساخته شده بود. فراری 290 MM با سابقه‌ی درخشان در مسابقات اتومبیلرانی مانند مقام اول ۱۰۰۰ مایل ایتالیا، در سال ۲۰۱۵ حراج شد.

۳- مرسدس‌بنز W196

مرسدس بنز / Mercedes-Benz W196

محصول سال ۱۹۵۴

قیمت حراجی: ۲۹ میلیون و ۶۵۰ هزار و ۹۵ دلار

خودروی فرمول یک مرسدس‌بنز W196 برای رقابت در مسابقات فرمول یک ۱۹۵۴ و ۱۹۵۵ ساخته شد. مرسدس W196 با هدایت رانندگان افسانه‌ای فرمول یک، خوان مانوئل فنجیو و استرلینگ ماس در ۹ گرن‌پری به مقام اول رسید. W196 از پیشرانه‌ی ۸ سیلندر خطی ۲.۵ لیتری تزریق سوخت مستقیم با قدرت ۲۵۷ اسب بخار استفاده می‌کرد که در برابر پیشرانه‌های کاربراتور تیم‌های دیگر، بسیار پیشرفته‌تر بود. این مدل کلاسیک بی‌نظیر در حراجی بنهامس گودوود سال ۲۰۱۳ حراج شد.

۲- فراری 335 S

فراری / Ferrari 335 S

محصول سال ۱۹۵۷

قیمت حراجی: ۳۵ میلیون و ۷۱۱ هزار و ۳۵۹ دلار

مدل مسابقه‌ای فراری 355 S با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر ۴ لیتری با قدرت ۳۹۰ اسب بخار برای شرکت در مسابقات اتومبیلرانی در تعداد چهار دستگاه تولید شد. تیم مهندسی فراری این مدل زیبا با نهایت سرعت ۳۰۰ کیلومتر بر ساعت را برای رقابت با مازراتی 450S تولید کردند. فراری 355 S عامل اصلی تراژدی گویدیزولو، مسابقات ۱۰۰۰ مایل استقامتی ایتالیا در سال ۱۹۵۷ بود که طی برخورد آن با جایگاه تماشاچیان، ۱۱ نفر جان خود را از دست دادند. فراری 355 S پرقدرت در حراج سال ۲۰۱۶ پاریس فروخته شد.

۱- فراری 250GTO

فراری / Ferrari 250 GTO

محصول سال ۱۹۶۲

قیمت حراجی: ۳۸ میلیون و ۱۱۵ هزار دلار

گران‌ترین خودروی دنیا، فراری 250GTO با پیشرانه‌ی ۱۲ سیلندر V شکل ۳ لیتری به قدرت ۳۰۰ اسب بخار است که در تعداد ۳۹ دستگاه تولید شد و در حراجی سال ۲۰۱۴ بنهامس با قیمتی بیش از ۳۸ میلیون دلار، فروخته شد.

روند قیمت‌گذاری این مدل زیبا بسیار جالب است. فراری 250GTO، زمان عرضه در سال ۱۹۶۲ با قیمت ۱۸ هزار و ۵۰۰ دلار معامله می‌شد. این رقم تا سال ۱۹۶۹ به ۲۵۰۰ دلار کاهش پیدا کرد تا از شروع دهه ۱۹۷۰، روند صعودی قیمت از ۶ هزار دلار آغاز شود. اوایل دهه ۱۹۸۰ این مدل ۲۰۰ هزار دلار قیمت‌گذاری شد اما ۱۰ سال بعد، این رقم به ۱۳ میلیون دلار افزایش پیدا کرد. قیمت حراجی فراری 250GTO دوبار با کاهش روبرو شد، به‌طوری که در سال ۲۰۰۰ نهایت ارزش آن ۷ میلیون دلار برآورد شد. درنهایت دوباره تب خودروهای کلاسیک بالا گرفت تا در سال ۲۰۱۲، قیمت حراج آن به بیش از ۳۸ میلیون دلار برسد.

Ferrari 250 GTO

نکته‌ی جالب توجه فهرست، این است که ۶ مدل از ۱۰ خودروی موجود، محصولات فراری هستند. احتمالاً روند افزایش قیمت مدل‌های فراری، تا سال‌های بعد نیز ادامه پیدا خواهد کرد.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات