کانن دوربین 5D Mark IV را معرفی کرد: سنسور ۳۰.۴ مگاپیکسلی، فیلم‌برداری 4K و فوکوس Dual Pixel

پنج‌شنبه ۴ شهریور ۱۳۹۵ - ۱۱:۰۰
مطالعه 4 دقیقه
دوربین‌های سری 5D یکی از محبوب‌ترین دوربین‌های عکاسی بازار DSLRها هستند و حالا کانن بعد بیش از ۴ سال نسل جدید این سری را بنام EOS 5D Mark IV رونمایی کرده است. کانن در این دوربین از سنسور جدید به همراه سیستم فوکوس بسیار سریع Dual Pixel بهره برده و پشتیبانی و از ضبط ویدیو 4K را نیز اضافه کرده است.
تبلیغات

دوربین 5D Mark IV برای عکاس‌های حرفه‌ای و آن‌هایی که مایل هستند با دوربین DSLR فیلم‌برداری کنند ساخته شده است. این دوربین از نظر ظاهری بسیار شبیه به نسل قبل است و تنها سخت‌افزار داخلی آن تغییر کرده است. در این دوربین از سنسور با رزولوشن بالاتر به همراه پشتیبانی از فوکوس خودکار Dual Pixel استفاده شده است. نسل جدید 5D نسبت به Mark III حالا از سیستم فوکوس به مراتب سریع‌تر و پیچیده‌تری بهره می‌برد و صفحه نمایش آن نیز لمسی شده است تا دسترسی به تنظیمات دوربین ساده‌تر شده و از نمایشگر برای فوکوس سریع روی بخشی از تصویر نیز به راحتی استفاده کرد. این دوربین همچنین دارای وای-فای، GPS و NFC است تا امکان اتصال دوربین به شبکه‌ی داخلی و انتقال سریع تصاویر به گوشی هوشمند یا کامپیوتر میسر شود.

Canon 5D Mark IV / کانن فایو دی مارک 4

دوربین فایو دی مارک 4 کانن به سنسور ۳۰.۴ مگاپیکسلی از نوع CMOS مجهز شده است و پردازنده‌ی Digic 6+ دارد. سیستم فوکوس این دوربین نیز پیشرفت کرده و از فوکوس مشابه‌ی دوربین پرچمدارِ کانن یعنی 1DX Mark II بهره می‌برد. این سیستم فوکوس شامال ۶۱ نقطه‌ی فوکوس خودکار بهره می‌برد که ۲۴ درصد وسیع‌تر از سطح فوکوسی است که در مارک ۳ وجود داشت.

Canon 5D Mark IV / کانن فایو دی مارک 4

دوربین 5D Mark III با وجود اینکه بر روی عکاسی تمرکز داشت اما به دلیل کیفیت بسیار بالای آن در فیلم‌برداری، به گزینه‌ی مناسبی برای فیلم‌برداری تبدیل شده بود. حالا کانن بخش فیلم‌برداری در 5D Mark IV را بهبود بخشیده و امکان فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ یا ۲۴ فریم در ثانیه را در آن فراهم کرده است. البته اگر قصد داشته باشید با نرخ ۳۰ فریم در رزولوشن 4K فیلم‌برداری کنید تصویر کراپِ ۱.۶۴ برابر می‌خورد. تمام فیلم‌ها نیز با فرمت Motion JPEG ذخیره می‌شوند. اما خوشبختانه حتی در حالت فیلم‌برداری 4K با نرخ ۳۰ فریم در ثانیه باز هم سیستم فوکوس Dual Pixel فعال است تا سوژه‌ی مورد نظر کاربر همیشه در فوکوس باقی بماند. دوربین 1DX Mark II کانن قادر است با نرخ ۶۰ فریم در رزولوشن 4K فیلم‌برداری کند و دلیل اصلی آن استفاده از دو پردازنده‌ی Digic 6+ است. در فایو دی مارک ۴ یک پردازنده‌ی Digic 6+ بکار گرفته شده است.

Canon 5D Mark IV / کانن فایو دی مارک 4

کانن می‌گوید سنسور بکار رفته در مارک ۴ داینامیک رنج وسیع‌تری دارد و فوکوس آن دقیق‌تر و سریع‌تر از نسل قبل است.

مشخصات کلیدی دوربین Canon 5D Mark IV:

  • سنسور جدید ۳۰.۴ مگاپیکسلیِ فول‌فریم از نوع CMOS با پشتیبانی از Dual Pixel AF
  • قابلیت ضبط ویدیو در رزولوشن 4K با نرخ ۳۰ یا ۲۴ فریم در ثانیه و ضبط ویدیو در فرمت Motion JPED
  • ۶۱ نقطه‌ی فوکوس خودکار با ۴۱ سنسور کراس‌تایپ
  • فوکوس خودکار Dual Pixel به همراه پشتیبانی از فوکوس دنبال کننده‌ی Servo AF
  • پشتیبانی از حساسیت ISO با رنج ۱۰۰ تا ۳۲۰۰۰ که قابل گسترش تا ۱۰۲۴۰۰ است
  • قابلیت ضبط ۷ فریم در ثانیه در عکاسی پشت سر هم
  • فناوری Dual Pixel Raw برای بهینه‌سازی‌های میکرو، تغییر بوکه، کاهش شبح‌های تصویر
  • ۱۵۰٫۰۰۰ پیکسل RGB+IR
  • نمایشگر ۳.۲ اینچ لمسی با ۱.۶۲ میلیون نقطه
  • وای-فای، NFC و GPS
  • بهبود عملکرد دوربین در شرایط آب و هوایی مختلف

سنسور ۲۲.۳ مگاپیکسلی در 5D Mark III به ۳۰.۴ مگاپیکسلی در 5D Mark IV ارتقاء یافته است. این سنسور داینامیک رنج وسیع‌تر و مشابه 1D X Mark II دارد. این سنسور عمکرد بهتری در محیط‌های کم نور دارد و نویز تصاویر نیز در آن به مراتب کمتر است.

Canon 5D Mark IV / کانن فایو دی مارک 4

اما شاید مهم‌ترین پیشرفت در 5D را در ارتقاء سیستم فوکوس خودکار باشد. این دوربین بالاخره به گزینه‌ی مناسب برای عکاس‌های ورزشی تبدیل شده است. سنسور ۱۵۰ هزار پیکسلیِ فاصله‌سنجِ RGB-IR که وظیفه‌ی انتقال اطلاعات صحنه به سیستم فوکوس را دارد از دوربین 1DX آمده است تا سوژه‌ها با سرعت فوق‌العاده بیشتری تشخیص داده شده و فوکوس بر روی آن‌ها انجام شود.

Canon 5D Mark IV / کانن فایو دی مارک 4

در ویدیو زیر می‌توانید توانایی خارق‌العاده‌ی این دوربین در فوکوس سریع به کمک فناوری Dual Pixel AF را مشاهده کنید:

قابلیت دیگر دوربین 5D Mark IV با نام Dual Pixel Raw در اختیار کاربر قرار می‌گیرد. در این حالت دو عکس ۳۰ مگاپیکسلی یکی با فوتودیودهای «نگاه راست» و دیگری با فوتودیودهای «نگاه چپ» گرفته می‌شوند. پیش‌ از این کانن این دو سیگنال را با یکدیگر ترکیب می‌کرد و یک تصویر را خروجی می‌داد اما حالا دو تصویر را در اختیار کاربر قرار می‌دهد تا بتواند به کمک نرم‌افزار Digital Photo Professional خود کانن، این دو تصویر را در نرم‌افزار برده و تغییرات کوچک اما تاثیر گذار بر روی بوکه، کاهش شبح‌ تصویر و تغییرات دیگر را اعمال کند.

نظر شما در باره‌ی 5D Mark IV چیست؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات