ادامه جنگ اپل و اپیک گیمز؛ حساب خالق فورتنایت بار دیگر تعلیق شد

پنج‌شنبه ۱۷ اسفند ۱۴۰۲ - ۰۸:۵۱
مطالعه 4 دقیقه
تیم کوک / Tim Cook مدیرعامل اپل در فروشگاه هند زن با لباس سبز
اپل با مسدودسازی دوباره‌ی حساب توسعه‌دهنده‌ی اپیک گیمز، رؤیای این شرکت برای ساخت فروشگاه رقیب اپ‌ استور را به باد داد.
تبلیغات

اپل به اتهام عدم پای‌بندی اپیک گیمز به سیاست‌ها و توافقات قراردادی خود، حساب توسعه‌‌دهنده‌ی شعبه‌ی سوئد این شرکت بازی‌سازی را بست؛ از آنجا که برای انتشار هر برنامه‌ای روی iOS به حساب توسعه‌دهنده نیاز است، این کار برنامه‌های بلندپروازانه‌ی خالق فورتنایت برای راه‌اندازی استور جدید گوشی آیفون و آیپد در اتحادیه‌ی اروپا را با مشکل مواجه می‌کند.

این حرکت پس از انتقاد شدید تیم سوئینی، مدیرعامل اپیک گیمز، از شیوه‌ی پیاده‌سازی استور‌های جایگزین اپ‌ استور در پلتفرم iOS تحت قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه‌ی اروپا صورت می‌گیرد؛ سوئینی رویکرد اپل را «نمونه‌ای جدید از انطباق مغرضانه» و «زباله‌ی داغ» خواند و به هزینه‌هایی که اپل می‌خواهد برای دانلودها دریافت کند اعتراض کرد.

اپیک در یک بیانیه‌ی مطبوعاتی، نامه‌ای از تیم حقوقی اپل را به اشتراک گذاشت که در آن آمده است: «اپل به طور موثر به عضویت Epic Games Sweden AB در برنامه‌ی توسعه‌دهنده خاتمه داده است.» اپل در این نامه اپیک را «به‌طور مؤثق غیرقابل اعتماد» خوانده و گفته است که این شرکت رویه‌ای در انتقاد علنی از توافق‌نامه‌ی مجوزِ برنامه‌ی توسعه‌دهنده‌ی اپل (DPLA) و سپس نقض آن‌ دارد.

ایمیل‌های اپیک به اپل
ایمیل‌های ارسالی اپیک به اپل درباره‌ی برنامه‌های این شرکت برای ایجاد استور مخصوص کاربران اروپایی

اشاره‌ی اپل به سال ۲۰۲۰ و زمانی است که اپیک با دور زدن سیستم پرداخت اپل و تخطی از DLPA، یک سیستم پرداخت جایگزین در فورتنایت به‌کار گرفت. در نهایت اپل بازی را از اپ‌ استور حذف و اکانت توسعه‌‌دهنده‌ی اپیک گیمز را مسدود کرد.

اپیک اخیراً در ۱۶ فوریه (۲۷ بهمن) توانسته بود حساب تازه‌ای برای شعبه‌ی سوئد خود به دست آورد و قصد داشت با سود بردن از قوانین تازه‌ی اتحادیه‌ی اروپا دوباره به iOS برگردد.

ایمیل بین تیم سوئینی و فیل شیلر
نامه‌نگاری بین تیم سوئینی و فیل شیلر

فیل شیلر، از مدیران ارشد اپل، در ایمیلی در ۲۳ فوریه (۴ اسفند) از سوئینی خواسته بود تا «ضمانت کتبی» ارائه دهد که اپیک این بار به توافقات خود احترام می‌گذارد؛ ایمیل موردبحث با این عبارت تمام شده بود:‌ «لطفاً با عبارات ساده و بدون ابهام به ما بگویید که چرا این بار باید به اپیک اعتماد کنیم.»

سوئینی همان روز پاسخ داد: «اپیک و شرکت‌های تابعه‌ی آن با حسن‌ نیت عمل می‌کنند و با تمام مفاد توافق‌نامه‌های فعلی و آتی با اپل مطابقت خواهند داشت و ما با خشنودی هرگونه اطمینان خاص بیشتری را که در این مورد می‌خواهید، به شما ارائه می‌دهیم».

با‌این‌حال، در نامه‌ی مورد بحث به تاریخ دوم مارس (۱۲ اسفند)، وکلای اپل با «ناکافی و غیرقابل باور» دانستن پاسخ سوئینی، اظهارات اخیر او در شبکه‌های اجتماعی و پرونده‌های دادگاه را نیز به‌عنوان مدارکی مبنی بر اینکه اپیک ممکن است به تعهدات قراردادی خود عمل نکند، ذکر و حساب توسعه‌ی دهنده‌ی این شرکت را دوباره مسدود کردند.

نامه‌ی تیم حقوقی اپل به اپیک گیمز
نامه‌ی وکلای اپل به اپیک
نامه‌ی تیم حقوقی اپل به اپیک گیمز
نامه‌ی وکلای اپل به اپیک

در پاسخ، اپیک اقدام اپل را تلاشی برای «حذف یکی از بزرگ‌ترین رقبای بالقوه‌ی اپ‌ استور» و «تضعیف توانایی [اپیک] برای تبدیل شدن به یک رقیب قابل دوام» خواند و اقداماتش را محکوم کرد؛ این شرکت قول داد که «برای ایجاد رقابت واقعی و حق انتخاب برای دستگاه‌های iOS به مبارزه ادامه دهد.»

اپیک با متهم کردن اپل به نادیده‌گرفتن آشکارای روح قانون بازارهای دیجیتال اتحادیه‌ی اروپا، می‌گوید که موضوع بسته شدن حساب کاربری‌اش را به ناظران این اتحادیه‌ منتقل کرده است. در همین‌حال سوئینی اعلام کرد که شاید تا زمان رفع مشکل، اپیک فورتنایت را از طریق یک استور متفرقه‌ی دیگر به کاربران ساکن در منطقه‌ی اقتصادی اروپا برساند.

هم‌چنین وقتی از سوئینی پرسیده شد که آیا اپیک با وجود انتقادات همچنان قصد دارد قوانین اپل را رعایت کند، او در جریان یک جلسه‌ی توجیهی گفت: «بله، کاملاً». با‌این‌حال، او همچنان معتقد است که هزینه‌ها و سیاست‌های اپل ناعادلانه و ضد‌رقابتی هستند.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات