حمله مدیرعامل اپیک گیمز به اپل: انحصارگرایی همچنان پابرجا است

جمعه ۶ بهمن ۱۴۰۲ - ۱۱:۳۰
مطالعه 1 دقیقه
تیم سویینی مدیرعامل اپیک گیمز / Epic Games با کت و شلوار در روز روشن
مدیرعامل اپیک گیمز با انتقاد از اپل معتقد است انحصارگرایی این شرکت حتی پس از تغییرات اخیر پابرجا می‌ماند.
تبلیغات

اپل از تغییرات سیاست اپ استور برای مطابقت با قانون بازارهای دیجیتال (DMA) اتحادیه‌ی اروپا خبر داد که شامل پشتیبانی از فروشگاه‌های اپلیکیشن جایگزین در اروپا می‌شود. اپل آن‌ها را «بازارگاه‌های اپلیکیشن جایگزین» می‌نامد.

تیم سویینی، مدیرعامل اپیک گیمز، با انتشار پستی در ایکس از تغییرات ایجاد شده انتقاد کرده است. سویینی می‌گوید قوانین جدید، یک طرح ضد رقابتی مملو از هزینه‌های بیهوده و نمونه‌ای از انطباق مخرب هستند.

سویینی می‌گوید سیاست‌های جدید اپل تحت عنوان قانون بازارهای دیجیتال، غیرقانونی‌اند؛ چراکه اپل توسعه‌دهندگان را مجبور می‌کند بین شرایط کمیسیون عادی ۱۵ الی ۳۰ درصدی یا طرح ضدرقابتی غیر قانونیِ مملو از کارمزدها و مالیات‌های جدید، یکی را انتخاب کنند.

اظهار نظر سویینی احتمالاً به سیاست‌های جدید کارمزد اپل به‌خصوص Core Technology Fee یا CTF اشاره دارد. CTF شامل کارمزد ۵۴ سنتی برای نصب سالانه‌ی اپلیکیشن‌ها است و صرفاً زمانی اعمال می‌شود که تعداد نصب سالانه‌ی اپلیکیشن در بازار اروپا از یک میلیون عبور کند. CTF همچنین برای هر اپلیکیشن متفرقه‌ای که کاربر از فروشگاه‌های نرم‌افزاری جایگزین دانلود می‌کند، اعمال می‌شود.

قوانین جدید اتحادیه‌ی اروپا کمیسیون اپل را برای اپلیکیشن‌های دانلودشده از طریق اپ استور به ۱۷ درصد می‌رساند؛ همچنین در صورت استفاده از سیستم پرداخت داخلی اپل، کمیسیون ۳ درصد بیشتر می‌شود. پرداخت‌هایی که با استفاده از سیستم‌های پرداخت جایگزین پردازش می‌شوند، هیچ کمیسیونی ندارند.

مدیرعامل اپیک گیمز می‌گوید تصمیم دارد فروشگاه اپیک گیمز را روی گوشی آیفون و اندروید راه‌اندازی کند؛ اما اشاره دارد که سیاست‌های فعلی به اپل اختیار تصمیم‌گیری می‌دهد که به فروشگاه‌ اپیک اجازه‌ی فعالیت بدهد یا خیر.

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات