فولکس واگن احتمالاً واحد خودروهای خودران هواوی را تصاحب می‌کند

شنبه ۳۰ بهمن ۱۴۰۰ - ۱۵:۱۵
مطالعه 3 دقیقه
فولکس‌واگن احتمالاً مذاکرات جدی را با هواوی آغاز کرده است تا واحد سیستم‌های خودران این شرکت را با پرداخت هزینه‌ای سنگین، تصاحب کند.
تبلیغات

آن‌طور که تک‌کرانچ می‌نویسد، ممکن است در آینده‌ای نزدیک شاهد همکاری نزدیک بین دو شرکت بزرگ فعال در حوزه‌ی خودروهای خودران باشیم. گفته می‌شود فولکس‌واگن (Volkswagen) در حال مذاکره با هواوی (Huawei) است تا در قراردادی به ارزش «میلیاردها یورو» واحد سیستم‌های خودران هواوی را که یکی از واحدهای تجاری نوظهور این شرکت محسوب می‌شود، تصاحب کند.

هواوی فعلاً تصمیم گرفته است به درخواست تک‌کرانچ برای ارائه‌ی جزئیات پاسخ ندهد. شعبه‌ی چین فولکس‌واگن نیز حاضر به صحبت درباره‌ی این ادعا نشده است.

ادغام احتمالی واحد سیستم‌های خودران هواوی با فولکس‌واگن، اتفاق پراهمیتی خواهد بود. واحد سیستم‌های خودران هواوی یکی از زیرمجموعه‌های واحد تجاری «راهکارهای خودروی هوشمند» در این شرکت محسوب می‌شود که در سال ۲۰۱۹ متولد شد.

بنیان‌گذاری این واحد تجاری باعث شد در ابتدا کارشناسان تصور کنند که هواوی در پی تولید خودروی خودران اختصاصی است، بااین‌حال هواوی تاکنون بارها هرگونه برنامه برای تولید خودرو را تکذیب کرده و گفته که قصد دارد در نقش تأمین‌کننده‌ی قطعه برای خودروها ظاهر شود. هواوی صراحتاً گفته که می‌خواهد «بوشِ چین» باشد.

به‌نظر می‌رسد هواوی همچنان به استراتژی خود پای‌بند است، حداقل فعلاً. این شرکت چینی سال گذشته‌ی میلادی راهکار سیستم رانندگی خودران را که در یکی از خودروهای سدان شرکت آرک‌فاکس به‌صورت پیش‌فرض نصب شده بود به نمایش گذاشت. هواوی در آن زمان گفت تراشه و سیستم‌عامل خودروی برقی آرک‌فاکس را تأمین کرده است.

فولکس‌واگن شرکت بزرگی است و توانایی تولید سیستم‌ خودران را دارد و قطعاً تصاحب واحد تجاری هواوی به این شرکت برای دستیابی به اهداف جاه‌طلبانه‌اش کمک شایانی می‌کند. این خودروساز بزرگ آلمانی پیش‌تر قراردادی با شرکت آرگو AI امضا کرده تا خودروهای هوشمند آینده را بسازد. آرگو AI استارتاپی مستقر در پیتسبرگ است که توسط فورد و فولکس‌واگن حمایت می‌شود. سال گذشته شاهد رونمایی ون برقی خودران به‌عنوان تلاش مشترک فولکس‌واگن و فورد بودیم.

با در نظر گرفتن سابقه‌ی فولکس‌واگن برای همکاری آرگو AI، شنیدن علاقه‌ی این شرکت به واحد خودران هواوی چندان برای‌مان تعجب‌برانگیز نیست. فولکس‌واگن با تصاحب واحد تجاری هواوی می‌تواند حضور پررنگ‌تری در چین داشته باشد. طبق آمار، تا سال ۲۰۲۰، چین بزرگ‌ترین بازار فولکس‌واگن بوده است. شماری از شرکت‌های چینی فعال در حوزه‌ی خودروهای خودران پیش‌تر با خودروسازان بزرگ قرارداد تجاری امضا کرده‌اند.

شایعه‌ی جدید در حالی دست‌به‌دست می‌شود که واحد خودروهای خودران هواوی شرایط حساسی را سپری می‌کند. سو جینگ، رئیس پیشین واحد رانندگی خودران در هواوی، این شرکت را در ژانویه‌ی ۲۰۲۲ (دی و بهمن ۱۴۰۰) ترک کرد. گفته می‌شود سو جینگ دیدگاه‌های نامناسبی درباره‌ی تسلا مطرح و سیستم اتوپایلت تسلا را به کشتن مردم متهم کرده است.

تصاحب واحد تجاری سیستم‌های خودران هواوی قطعاً برای فولکس‌واگن بسیار هزینه‌بر خواهد بود. واحد خودروهای هوشمند هواوی برنامه داشت یک میلیارد دلار بودجه به تحقیق‌و‌توسعه در سال ۲۰۲۱ اختصاص دهد. این واحد تجاری همچنین در پی ایجاد تیمی ۵٬۰۰۰ نفره برای تحقیق‌و‌توسعه بود.

در این بین موضوع مهمی مطرح می‌شود: هواوی برای فعالیت پررنگ در بازار خودروهای خودران متحمل هزینه‌های سنگینی شده است؛ چرا این شرکت باید راضی به فروش واحد تجاری خود شود؟

تبلیغات
داغ‌ترین مطالب روز

نظرات

تبلیغات